מתחם "ידיעות אחרונות" הושבח ב-150 מיליון שקל ב-3 שנים

(עדכון) - רבעון יוצא דופן לעזריאלי עם רווח ענקי של 672 מיליון שקל ■ רשמה שערוך בהיקף של כ-150 מיליון שקל לבית ידיעות אחרונות בת"א, שאותו רכשה לפני שלוש שנים בעסקה שהושלמה לאחרונה

יובל ברונשטיין /  צילום: אלי דסה
יובל ברונשטיין / צילום: אלי דסה

רווחי שערוך בהיקף של 357 מיליון שקל בנכס "מגדל שרונה" ובקרקע שעליה פעל בית "ידיעות אחרונות" בתל אביב, יחד עם צמצום ניכר בהוצאות מסים, סידרו לקבוצת עזריאלי  רבעון ראשון יוצא דופן עם רווח נקי של 672 מיליון שקל - סכום המשקף זינוק של 257% ביחס לרבעון המקביל אשתקד.

שערוך הקרקע שעליה ניצב בית ידיעות אחרונות (המיועד להריסה) נעשה לאחר שבמהלך הרבעון הראשון השלימה עזריאלי את רכישת מלוא הבעלות בנכס מידי העיתון, שלוש שנים לאחר חתימת הסכם הרכישה. הקרקע, בשטח של כ-8,400 מ"ר, ממוקמת בצומת הרחובות דרך מנחם בגין ונח מוזס, בצמוד למרכז עזריאלי בתל-אביב, ושוויה מוערך כעת בכ-570 מיליון שקל (לעומת מחיר רכישה של 374 מיליון שקל). שווי זה משקף השבחה (נטו) של כ-150 מיליון שקל על פי ההערכות, המביאה לידי ביטוי את עליית מחירי הנדל"ן בת"א.

על הקרקע מתכננת ענקית הנדל"ן המניב להקים מגדל בן 80 קומות, שסך השטחים שלו יהיה דומה לזה של שלושת המגדלים הסמוכים לו, ולכלול כ-140 אלף מ"ר, וכן להרחיב באופן ניכר את שטחי המסחר בקניון הפועל בסמוך. בימים אלה מקדמת עזריאלי שינוי תב"ע על הקרקע.

נוסף על כך, על רקע ההתקדמות בהקמת מגדל שרונה, הממוקם מול מרכז עזריאלי בתל אביב, בוצע שערוך גם לנכס זה, והוא מתקרב לשווי של 1.5 מיליארד שקל. בעזריאלי מציינים כי הרווח הנקי שלה בנטרול שערוכים לרבעון הראשון הוכפל והגיע ל-406 מיליון שקל.

הכנסות ממסים

יובל ברונשטיין, מנכ"ל קבוצת עזריאלי, מסר היום כי "תוצאות הרבעון הראשון לשנת 2016 מעידות על עוצמתה של הקבוצה ויכולתה להוביל מהלכים עסקיים חשובים כחלק מפיתוח ליבת עסקיה. הקבוצה מציגה תוצאות חזקות במדדי הליבה ב-NOI וב-FFO".

לצד השערוכים והורדת שיעור מס החברות, שייצרה לקבוצה הכנסות ממסים של כ-162 מיליון שקל, עזריאלי ממשיכה ליהנות משיפור הפרמטרים התפעוליים שלה, ובסיכום רבעוני הרווח התפעולי הנקי שלה (NOI) צמח ב-7% ל-319 מיליון שקל. ה-NOI הרבעוני של עזריאלי בנכסים זהים עלה ב-3% ל-304 מיליון שקל, כולל עלייה של כ-2% בפעילות המרכזים המסחריים והקניונים ל-182 מיליון שקל, לצד קפיצה של כ-10% בפעילות המשרדים, שהגיעה ל-92 מיליון שקל. מול אלה, הפעילות בארה"ב נחלשה ב-12% ל-30 מיליון שקל. עוד מציגה עזריאלי בדוחות קפיצה של 13% במדד תזרים המזומנים השוטף שלה (FFO) שהגיע ל-232 מיליון שקל.

במסגרת התוצאות, עזריאלי גם מדווחת על עלייה נאה של 7% בפדיונות קניוני הקבוצה בין החודשים ינואר לאפריל השנה. עזריאלי מחזיקה בישראל ב-15 קניונים ומרכזים מסחריים (המהווים את עיקר פעילותה), 11 נכסי משרדים ואחרים, 9 פרויקטים בהקמה ובית דיור מוגן אחד. נוסף היא מחזיקה בשישה נכסים מניבים בארה"ב. במהלך הרבעון הראשון השקיעה עזריאלי 665 מיליון שקל בנדל"ן להשקעה, בהשבחת נכסים קיימים והקמת נכסים בפיתוח.

מתחילת השנה קידמה עזריאלי צעדים משמעותיים לא מעטים, ובין היתר חתמה על הסכם למכירת חברת הדלק סונול ונדל"ן במתחם פי גלילות, תמורת קרוב ל-500 מיליון שקל, רכשה את בית הדיור המוגן אחוזת בית ברעננה וקרקע לדיור מוגן בראשל"צ בהשקעה כוללת של קרוב ל-80 מיליון שקל והשלימה רכישת קרקע בחולון בכ-280 מיליון שקל. לדברי ברונשטיין, עזריאלי נמצאת "בתקופה משמעותית ודינמית, עם המון פעילות, לצורך יצירת מנועי צמיחה עתידיים, שיתווספו למנועי הצמיחה הקיימים בחברה".