מו"מ להסדר טיעון בתיק הפניקס

המגעים מתנהלים עם בכירי חברת הפניקס לשעבר המואשמים בבית משפט השלום בתל-אביב בתיק שבו מואשם גם אבנר קופל

פרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה) מנהלת מגעים להסדר טיעון עם בכירי חברת הפניקס לשעבר המואשמים בבית משפט השלום בתל-אביב בתיק שבו מואשם גם אבנר קופל - כך נודע ל"גלובס".

לפי המידע, המגעים בין הצדדים נמשכים כבר שבועות ארוכים, כאשר בין הנאשמים שעמם מתנהלים מגעים להסדר נמצאים חברת הפניקס, הסמנכ"ל שלה, עו"ד אריה אריאלי (לשעבר היועץ המשפטי של הפניקס); מנהל תחום הביטוח הכללי והתביעות, איל בן סימון; החשב לשעבר, רו"ח דוד דוד, שכבר אינו עובד בחברה; וראובן עופרי, שותפו לשעבר של קופל.

לפי ההערכות, הנאשמים מוכנים להודות בחלק מהאישומים נגדם ולשלם קנסות, ובתמורה הפרקליטות לא תדרוש להטיל עליהם עונשי מאסר בפועל.

בתוך כך, חלו לאחרונה התפתחויות גם בתיק הפירוק של חברת "רב-אור סוכנות לביטוח" המשפיעות על התיק הפלילי, בו מואשם קופל, הבעלים של החברה, כי באמצעותה ביצע את העבירות המיוחסות לו. המפרקת של החברה, עו"ד קרן רייכבך-סגל ממשרד איתן מהולל שדות, הגיעה לאחרונה להסכמה עם קופל, לפיה הוא ישלם כ-10.5 מיליון שקל למס הכנסה, באמצעות המפרקת, וזאת בגין החובות שלו ושל החברה לרשויות המס.

עוד נודע ל"גלובס" כי קופל ארגן את הכספים להחזר הסכום למס הכנסה ממכירת דירות שהיו בבעלותו ברחוב נס ציונה בתל-אביב, שהתמורה עבורן הועברה לחשבון נאמנות של המפרקת ומכספים שתפסה המפרקת בחברת הפניקס כתוצאה מהליכי חקירה שביצעה. לקופל ישוחררו כ-4 מיליון שקל שהם כספים עודפים מהתמורה על מכירת הדירות.

המפרקת טענה בעבר כי קופל ניסה להעביר בחשאי מיליוני שקלים מחברת "רב-אור" לחברה שבבעלות בנו, אור קופל, והסתיר את הדבר ממנה. בעקבות הפשרה מחקה המפרקת את הבקשה שהגישה נגד קופל לבית המשפט בעניין.

עמלות חייבות במס

לפי כתב האישום שהוגש בנובמבר 2013, לקופל ולחברת "רב-אור" שבבעלותו, הצטברו חובות במיליוני שקלים לרשות המסים, שנקטה נגדם הליכי גבייה החל מ-2005. במסגרת הליכים אלה עוקלו כספים שהגיעו לקופל ול"רב-אור" מחברת הפניקס, וכן בוטל הפטור מניכוי מס במקור שהיה ל"רב-אור". ואולם, לפי האישום, כדי לעקוף את הליכי הגבייה, ביצע קופל שורה של פעולות בדיה ומירמה, לרבות זיוף מסמכים, כדי לשחרר כספים שהיו תפוסים אצל הפניקס, ושיאפשרו התחמקות מניכוי מס במקור בגובה של מיליוני שקלים.

לפי הנטען, קופל ביצע פעולות אלה עם השותף העסקי שלו, עופרי ועם הפניקס. לטענת הפרקליטות, הפניקס - באמצעות שלושת בכיריה המואשמים, אריאלי, דוד, ובן-סימון - פעלה ביחד עם קופל במירמה, על-מנת למנוע ניכוי מס במקור של מיליוני שקלים. לפי הנטען, החברה קיבלה במירמה החזרי מס מרשות המסים, וסייעה לקופל לקבל במירמה כספים שהרשות עיקלה.

קופל ושאר הנאשמים כופרים באישומים המיוחסים להם.