זה לא בגלל כחלון

הפחד שמחירי הדירות יעלו מנצח את ההבטחות

צחוק הגורל: שוק משכנתאות רותח היה החלום הגדול של שר האוצר ויו"ר קבינט הדיור משה כחלון. בחלומו של כחלון, אחרי שנה לכהונתו, ירוצו במאי 2016 אלפים רבים של מחוסרי דירה לקחת הלוואה מהבנק כדי לקנות את הדירה הזולה והמסובסדת שהוא סידר להם - בעפולה, בראש העין ובראשון לציון. הוא אפילו הגדיל להם את שיעור המימון ל-90% (75% ממחיר הדירה האמיתי, ולא ממחיר הדירה אחרי הסבסוד), רק שיבואו וייקחו מימון זול.

רק שבפועל, שוק הדיור רתח במאי 2016 בלי שום קשר לצעדים של כחלון. שיווקי הקרקעות עדיין מתמהמהים, ההגרלות לדירות מסובסדות זוחלות, אבל המוני בית ישראל קונים לעצמם בתים ודירות. הם אפילו לא מתרגשים מהחגיגות של כלכלני משרד האוצר, שדיווחו השבוע שהמשקיעים מוכרים דירות בהמוניהם (2,000 דירות בממוצע לחודש ברבעון ראשון, לעומת 1,200 דירות שמכרו משקיעים באוקטובר 2015). אלפי מחוסרי דירה נכנסו לשוק גם בחודש מאי, ואיבדו את זכותם לקבל מהמדינה הנחה חד פעמית של 200-300 אלף שקל לרכישת דירה.

תורת הכלכלה הוכיחה מזמן שהפחד מהפסד הוא גדול לאין שיעור מהתשוקה לרווח. אחרי שהשמאי הממשלתי כבר סיפר לנו החודש על עלייה של 8% במחירי הדירות מאז נבחרה הממשלה החדשה, וכשהריביות עדיין ברמות שפל (למרות עלייה של חצי אחוז לפחות בריבית המשכנתא בחצי השנה האחרונה), הקונים מפחדים בצדק שהשוק ממשיך לברוח להם.

לחכות להגרלה, בגלל שכחלון נתן להם הזדמנות להרוויח 300 אלף שקל אם השם שלהם יעלה מתישהו בגורל? ממתי בדיוק הם מצליחים לזכות בהגרלות? הפחד שהדירה שהם רואים עכשיו בקרית אונו או בראשון לציון תתייקר ב-50 אלף שקל בחודש הבא (כל משווק/מתווך מתחיל יודע להשתמש בהפחדות הללו) מנצח די בקלות את ההבטחה של כחלון ושל אביגדור יצחקי שממש בקרוב הם יזכו לקנות דירה בזול. והם גם זוכרים את ההבטחה של שר האוצר שלפניו, שאו-טו-טו הם יחסכו את המע"מ על הדירה החדשה וכדאי להם לחכות.

כמו עצים שנפלו ביער

בשורה התחתונה, אפשר להבין את התסכול הרב בקרב אנשי כחלון. רק היום נסגרו מכרזי קרקע להקמת 2,200 דירות מוזלות בצפון (טירת הכרמל, קרית ביאליק וחצור) ונסגרו גם הגרלות ל-420 דירות מוזלות בראש העין. עבור גופים ביורוקרטיים כמו משרד האוצר ומשרד השיכון, מדובר ללא ספק במהפכה. מבחינת הכנסות המדינה מדובר בוויתור על כחצי מיליארד שקל משיווק קרקע, מסים ואגרות - הכל למען הזוגות הצעירים שרוצים דירות בזול.

אבל עבור עשרות אלפי אנשים שמחפשי דירה, מדובר בלא יותר מכמה עצים שנפלו אי שם ביער. ודאי כשהיער נמצא בקריות או בחצור. מחר בבוקר, תמצאו אותם בבנק למשכנתאות ממשיכים לנפח את בועת המחירים והחוב.