פדיונות ב-1.8 מיליארד שקל בקרנות נאמנות ותעודות הסל במאי

הפדיונות המצרפיים בחודש שעבר עלו - אך הם עדיין נמוכים יחסית לרמת הפדיונות ברבעון הראשון ■ בין הגופים המגייסים בלטו לחיוב אילים ומור הקטנים, ומיטב דש שמותיר מאחור את יתר הגדולים ■  החיסרון הגדול של תעודות הסל

הבורסה בתל אביב / צילום: תמר מצפי
הבורסה בתל אביב / צילום: תמר מצפי

בסיכומו של חודש מאי שבו הפדיונות בשוק קרנות הנאמנות לטפס לרמות גבוהות משמעותית ממיליארד שקל, וסך הנכסים המנוהלים בשוק זה עומד עתה על קצת יותר מ-216 מיליארד שקל. מנתוני חברות ניהול קרנות הנאמנות לחודש מאי השנה עולה, כי בחודש מאי הסתכמו הפדיונות בשוק קרנות הנאמנות ביותר מ-1.5 מיליארד שקל, וזאת לאחר שבחודש אפריל התמתנו הפדיונות בקרנות הנאמנות לרמה הנמוכה מרף מיליארד השקלים, וזאת מרמות של מיליארדי שקלים בכל אחד מהחודשים שקדמו, מאז יוני 2015 לפחות.

יחד עם זאת, גם במאי עדיין מדובר בקצב פדיונות נמוך משמעותית מזה שאפיין את שלושת החודשים הראשונים של השנה, לאחר שברבעון הראשון השנה נפדו מהשוק כ-12 מיליארד שקל במצטבר.

בשקלול ארבעת החודשים, השליליים, שקדמו למאי, פדתה תעשיית קרנות הנאמנות כ-14 מיליארד שקל מתחילת השנה, כך שבשקלול התשואות החיוביות בסך הכול בשוקי ההון, היקף הנכסים המנוהל בה הצטמק מתחילת השנה בכ-12.6 מיליארד שקל.

עיקר הפדיונות בשוק בחודש מאי האחרון נרשמו בקרנות הכספיות, שפדו כ-960 מיליון שקל לערך, על רקע הפדיונות ההולכים ונמשכים בקרנות אלה זה זמן, ולאור מצב הריביות. כך, נכון לסוף מאי 2016, השווי של הקרנות הכספיות עומד על פחות מ-23.3 מיליארד שקל, וזאת לעומת כ-27.4 מיליארד שקל בסוף 2015. עיקר הצניחה בשווי הקרנות הללו, ויציאת הכספים מהן - על רקע פוטנציאל התשואות העלוב שהן מספקות במציאות הריביות הקיימת - נרשם עוד קודם לכן. כך, בסוף 2014 היה שווי הנכסים בקרנות הכספיות גבוה יותר מ-54 מיליארד שקל, ונכון לסוף 2013 עמד הסכום האמור על מעל ל-61 מיליארד שקל.

למול הפדיונות האלה בקרנות הכספיות בחודש שעבר, נציין כי בחודש מאי פדו הקרנות המחקות כ-26 מיליון שקל, בעוד שהקרנות המסורתיות פדו יחדיו כ-520 מיליון שקל. בהקשר זה נסביר כי קרנות אג"ח שקליות בלטו אף הן בפדיונות, עם פדיונות מצרפיים של יותר מ-800 מיליון שקל בחודש מאי.

מנגד, האפיק הקונצרני רשם את הגיוס החודשי הגבוה ביותר במאי, שרובו חל בקרנות מסורתיות מנוהלות, ומעט מהגיוסים נרשמו בקרנות מחקות של מדדי התל בונד. אפיק זה ממשיך להיות המגייס ביותר בשנת 2016. גם בקרנות המנייתיות היו גיוסים במאי.

גורם בשוק מסביר כי בחודש מאי כמעט כל האפיקים הניבו תשואות חיוביות, ובסיכום חודשי תעשיית קרנות הנאמנות כולה הניבה למשקיעים בה תשואה ממוצעת חיובית של 0.3%. לדבריו, מתחילת השנה התשואה הממוצעת של כל הקרנות היא חיובית גם כן, בגובה 0.6%.

למרות המומנטום בשווקים

גורמים בשוק קרנות הנאמנות מסבירים, ש"בחודש מאי, שוקי המניות והאג"ח המשיכו את המומנטום החיובי של החודשים האחרונים, והניבו תשואות חיוביות גבוהות למשקיעים בהם, והקרנות הגמישות היו בראש טבלת התשואות. עם זאת, למרות התשואות נרשמו פדיונות בתעשיית הקרנות". פדיונות אלה התמקדו בעיקר בחמישה גופים: אקסלנס, הראל פיא, אלטשולר שחם, ילין לפידות ואי.בי.אי, שפדו בין רבע מיליארד שקל ליותר מ-800 מיליון שקל, כל אחד. חמשת הגופים הללו פדו גם היקף תלת-ספרתי של מיליוני שקלים בקרנות המסורתיות, וגם מנורה מבטחים הציג פדיונות בשיעור דומה בקרנות המסורתיות.

מיהם הגופים הבולטים בצמרת המגייסים, והפודים, בשוק קרנות הנאמנות? המגייסים הגדולים בחודש מאי היו אילים, שבבעלות אמיר איל ובניהול קובי שגב, מור, שאת הקרנות שלה מנהל אלי לוי, וסיגמא, בניהול יאיר שני, בית ההשקעות אנליסט, שגייס במאי כ-189 מיליון שקל בקרנות המסורתיות שלו, והגוף הגדול בשוק: מיטב דש, שבולט מאוד בצמרת המגייסים מקרב החברות הגדולות, הודות לגיוס השני בהיקפו בקרנות המסורתיות (369 מיליון שקל במאי).

מתחילת השנה בולטים שני גופים קטנים מעל היתר: אילים ומור, עם גיוסים של כ-1.65 מיליארד שקל ושל כ-1.3 מיליארד שקל, בהתאמה. עוד בולטים לחיוב רוטשילד וסיגמא וגם מיטב דש. לגבי מיטב דש קרנות נאמנות, בניהול רפי ניב, נציין כי אין מדובר בדבר של מה בכך, הגם שמתחילת השנה הוא מציג פדיונות כוללים של כ-679 מיליון שקל (בעיקר בגלל פדיונות גבוהים בקרנות הכספיות).

זאת מכיוון שלגופים גדולים בשוק יש לא אחת אתגר גדול שנובע מפדיונות "רגילים" שזורמים מדי חודש מלקוחות שצריכים את הכסף, שגובר ככל שהמלאי הקיים שלהם גדול יותר. לפיכך, לגופים גדולים יש שורת נטו שונה במידת מה באופיה מזו של הגופים הקטנים.

כך, מיטב דש בולט במיוחד מבין הגופים הגדולים בשוק גם מתחילת השנה, ובתקופה זו הוא כבר גייס כ-665 מיליון שקל בקרנות המסורתיות, וזאת, למול יתר גופי ניהול קרנות הנאמנות הגדולים (עם היקף נכסים מנוהל דו-ספרתי במיליארדי שקלים), שרשמו פדיונות בקרנות המסורתיות בשתי התקופות.

מהצד השני בולטות כמה חברות ניהול קרנות נאמנות מהגדולות בשוק: ילין לפידות, מגדל שוקי הון, אקסלנס, אלטשולר שחם והראל פיא, שפדו מעל שני מיליארד שקל כל אחד, וגם הציגו פדיונות של יותר מ-1.2 מיליארד שקל בקרנות המסורתיות.

הצטמקות בתעודות

ומה קרה בחודש מאי ומתחילת 2016 בשוק תעודות הסל? באיגוד תעודות הסל בלשכת המסחר מגלים כי "מתחילת 2016 נפדו כ-3 מיליארד שקל משוק תעודות הסל, לאחר שבחודש מאי נפדו מהשוק כ-430 מיליון שקל". באפריל נפדו מתעודות הסל כ-270 מיליון שקל.

בתעודות הסל מנוהלים עתה נכסים בשווי של כ-99.6 מיליארד שקל, והפדיונות הגדולים ביותר היו בתעודות על מדדי מניות בחו"ל (מעל 2 מיליארד שקל מתחילת השנה) ובתעודות פיקדון, ומנגד התעודות על מדדי מניות בארץ בלטו בגיוסים, שהצטברו ליותר מ-1.2 מיליארד שקל.

הגיוסים והפדיונות בשוק קרנות הנאמנות
 הגיוסים והפדיונות בשוק קרנות הנאמנות