"יש שיעור צמיחה מטאורי בפעילות האשראי החוץ-בנקאי בעולם"

רו"ח צבי שיף בפאנל האשראי למשקי בית בוועידת שוק ההון: "באירופה בין השנים 2013-2015 נרשמה צמיחה של 265% בפעילות האשראי האלטרנטיבי, ובאסיה של 1,700%" ■ מדריך הלוואות חברתיות

רו"ח צבי שיף / תמונת מסך
רו"ח צבי שיף / תמונת מסך

"יש שיעור צמיחה מטאורי בפעילות האשראי החוץ-בנקאי בעולם", כך אמר רו"ח צבי שיף, שותף וראש האשכול הפיננסי BDO זיו האפט בוועידת שוק ההון של גלובס בפאנל שעסק בנושא מהפכת האשראי למשקי בית, והציג גם כמה נתונים במסגרת מחקר שנעשה בנושא האשראי החוץ-בנקאי.

לדברי שיף, "באירופה בין השנים 2013-2015 נרשמה צמיחה של 265% בפעילות האשראי האלטרנטיבי ובאסיה של 1,700%". לגבי סין הוא אמר כי "שוק האי-קומרס שם הוא הכי גדול בעולם, במדינה בה כ-670 מיליון איש שמשתמשים באינטרנט".

שיף ציין כי חלק מהצמיחה בסין קשורה לחוסר ברגולציה בשוק זה ואמר כי "בסין בנקים, גופים מוסדיים וחברות מסחר דוגמת אליבאבא מחזיקים בפלטפורמה למימון אלטרנטיבי. התחזית של בנק מורגן סטנלי פספסה בעשרות אחוזים את היקף המימון האלטרנטיבי שהיא צפתה".

שיף הסביר כי "מדובר בנתח שוק עצום והסיבות לצמיחתו קשורות קודם כל לחדשנות טכנולוגיות - זמינות, יעילות, נגישות ומהירות. אמצעים אלה מאפשרים לקבל הלוואה בצורה נוחה ובדרך כלל בריבית נמוכה יותר ממקומות אחרים. סביבת הריבית הנמוכה בעולם תרמה גם היא לצמיחת התחום, כי אנשים מחפשים איפה יוכלו להשיג תשואה על הכסף שלהם". שיף הוסיף כי גם "שינוים חברתיים מובילים לשינויים בהרגלי הצריכה וסיבות נוספות בהם חוסר שביעות רצון מהבנקאות המסורתית ורגולציה מעודדת".

שיף ציין כי "בארה"ב, רוב המממנים של השוק הזה הם המשקיעים המוסדיים. המימון האלטרנטיבי הוא גיים צ'יינג'ר בעולם. בישראל יש פוטנציאל תיאורטי. יתרת ההלוואות על פי נתוני בנק ישראל עמדה בסוף 2015 על 151 מיליארד שקל, לכן מדובר על פוטנציאל אדיר של כ-19 מיליארד שקל שלא ממומש, משום שלפי ההערכות היקף השוק בישראל של מימון אלטרנטיבי הוא לא יותר מ-100 מיליון שקל".

שיף הציג גם כמה חסמים לפעילות בשוק זה, ובראשם לדבריו, "עומד קודם כל אמון המשקיעים. בעולם ציבור המשקיעים מכיר את הפלטפורמות של המימון האלטרנטיבי, ועם כל המהמורות והזעזועים המתרחשים בו, עדיין יש אמון. עוד חסם הוא של היעדר נתוני אשראי".