גפני: אוביל חקיקה שתחזיר לכנסת את הפיקוח על מחירי המים

יו"ר ועדת הכספים: "מאז הוצאת הפיקוח על המים מוועדת הכספים - תעריפי המים עלו במאות אחוזים, וכיום נכים ונזקקים מממנים את המים שצורכות התעשייה והחקלאות"

משה גפני / צילום: איל יצהר
משה גפני / צילום: איל יצהר

יו"ר ועדת הכספים של הכנסת, ח"כ משה גפני (יהדות התורה), הודיע היום (ד') כי יקדם הצעת חוק להחזרת הפיקוח על מחירי המים לוועדת הכספים. זאת, על רקע ההתייקרות הניכרת של המים בשנים האחרונות, ומאז שהוקמו עשרות תאגידי מים ברחבי הארץ.

לדברי ח"כ גפני, "מאז הוצאת הפיקוח על המים מוועדת הכספים - תעריפי המים עלו במאות אחוזים, וכיום נכים ונזקקים מממנים את המים שצורכות התעשייה והחקלאות".

גפני אמר את הדברים בדיון שהתקיים היום בכנסת, ובו ביקש לעקוב אחר סוגיית ההנחות במחירי המים לאוכלוסיות של נזקקים ונכים. בדיון התברר כי מחצית מאוכלוסייה זו לא נהנית בפועל מהנחות שנקבעו לה בתעריפי המים, בשל האופן שבו הנחות אלה מוצעות.

מנתונים שהובאו לוועדת הכספים עולה כי מתוך כ-70 מיליון שקל המיועדים להטבות לאוכלוסיות נזקקות, מנוצלים בפועל רק כ-35 מיליון שקל. לדברי גפני, ההטבה לא הוצעה לקהלים הזקוקים לה באמצעות הפחתת תעריפי המים - אלא בתוספות של מכסות מים בתעריף הנמוך.

 

לא מחירי עלות

בין חברי הוועדה עלתה גם הטענה כי רשות המים לא עושה די מאמצים לאיתור כלל הזכאים להנחות בתעריפי המים, כך שאלה אינם מודעים לזכות שעומדת להם. "יש כ-500 אלף זכאים להטבות אלה, וספקי המים מאתרים אותם", אמר מנהל האגף לכלכלה ברשות המים, יוני לוי. "אנחנו נמצאים במצב איתור של 80% מבין הזכאים להטבות. כל מי שאותר והיה זכאי להטבה כזאת החל בחודש יולי 2012 - מקבל אותה רטרואקטיבית".

על רקע הנתון המדאיג שעלה בדיון, הודיע גפני כי יש בכוונתו להחתים על הצעת החוק שיגיש בקרוב את כלל חברי ועדת הכספים וחברי כנסת נוספים - וזאת בניגוד לעמדת משרד האוצר המפקח למעשה על מחירי המים באמצעות רשות המים. "כרגע למשרד האוצר נראה שקידום של הצעת חוק כזאת הוא דבר חסר סיכוי, אבל אנחנו נמצאים בבניין שבו גם מה שנראה כיום בלתי-סביר - עשוי ביום אחד להפוך לסביר בהיווצרות הקונסטלציה הפוליטית המתאימה. אזרחי ישראל משלמים יותר מהנדרש על מים, והמחירים אינם מחירי עלות", אמר יו"ר ועדת הכספים.

ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "ההנחות לנכים ניתנות בהתאם לחוק תאגידי המים והביוב בהיקף של 1.5% מהכנסות משק המים בהיקף של כ-70 מיליון שקל בשנה. מטרת ההטבה היא לסייע לנכים שנדרשים לכמות גדולה יותר של מים. ההטבה מעניקה לזכאים זכות לצרוך כמות כפולה של מים בתעריף הבסיסי, ומימושה תלוי בהיקף הצריכה של הזכאי. בפועל, הזכאים צורכים תוספת ממוצעת של 1.5 קוב בלבד מעבר לכמות המוכרת לכל צרכן, ולא את כל הכמות שלה הם זכאים. דבר זה מוביל לשיעור ביצוע נמוך בתקציב המיועד. בחודשים האחרונים משרד האוצר בחן את סוגיית הניצול התקציבי והמענה המתאים לכך. בשנתיים האחרונות ובעקבות מאמצי ההתייעלות של תאגידי המים והביוב הופחתו מחירי המים לצרכן בשיעור משמעותי".