תרופה של טבע עם טכנולוגיה נגד שימוש בתרופות כסמים

הוועדה המייעצת ל-FDA המליצה לאשר את התרופה לשיווק ■ ההערכות הן שטבע עשויה לקבל אישור שיווק בזמן הקרוב

איל דשא חברת טבע/ צלם: ראובן קפוצ׳ינסקי
איל דשא חברת טבע/ צלם: ראובן קפוצ׳ינסקי

טכנולוגיה שפיתחה חברת טבע   מונעת שימוש לרעה בתרופות - למשל מצד מכורים לסמים; ועדה שמייעצת ל-FDA, רשות המזון והתרופות של ארה"ב, המליצה לאשר לשיווק את התרופה של טבע, VANTRELA ER, משכך כאבים הכולל גם את הטכנולוגיה המרתיעה שימוש לרעה. הוועדה המליצה ברוב של 14 נגד 3 לאשר לתרופה התוויה של "מוצר מרתיע שימוש לרעה" בלקיחה דרך הפה, האף, ובהזרקה תוך-ורידית.

לא ניתן להסניף

ב-FDA לא מחויבים לפעול לפי המלצות הוועדה, אך שוקלים אותן בהליך אישור של תרופה חדשה. ההערכות הן שטבע עשויה לקבל אישור שיווק בזמן הקרוב. התרופה מיועדת לניהול של כאב חריף הדורש טיפול יומיומי רציף וארוך טווח באופיואידים, שאין עבורו חלופות טיפול מתאימות.

הטכנולוגיה של טבע כוללת תערובת פולימרים שנוספים לתרופה, ואין אפשרות להפריד בינם לבין התרופה, כלומר אי-אפשר לשבור או לגרד לאבקה את הטבלייה באופן שניתן יהיה אחר כך לערבב אותה עם נוזל ולהזריק או להסניף אותה. מדובר בטכנולוגיה שעם אדפטציות שונות מתאימה למולקולות נוספות שנמצאות כיום בפיתוח בטבע. יש גם חברות נוספות שמפתחות טכנולוגיות מתחרות.

"קיים היום צורך באפשרויות טיפול שיעזרו בהרתעת שימוש לרעה, ועדיין יעניקו לאנשים הסובלים מכאב אפשרויות יעילות להקלה על הכאבים", אמר ד"ר מייקל היידן, נשיא המו"פ הגלובלי והמדען הראשי של טבע. "אנו מעודדים מתוצאות הפגישה של הוועדה המייעצת ל-FDA ומאמינים בפוטנציאל הן של VANTRELA ER והן של הטכנולוגיה הקניינית שלנו להרתעת שימוש לרעה".