60 דולר למשתמש

אחרי רכישת לינקדאין, מיקרוסופט תדע להוביל את המהפכה הבאה באינטרנט?

לוגוים microsoft linkedin
לוגוים microsoft linkedin

החדשות המרעישות על רכישתה של חברת לינקדאין על ידי מיקרוסופט פשטו ברחבי העולם במהירות רבה אתמול אחרי הצהרים, עם שחרור הידיעה הרשמית. ככלות הכל, זוהי לא רק אחת העסקאות הגדולות בעולם הטכנולוגיה, אלא שבנוסף יש לה האפשרות להשפיע באופן ישיר על מאות מיליוני אנשים כיום ובעתיד הלא רחוק גם על מספר גדול בהרבה מזה.

בעסקת הרכש הגדולה בתולדותיה, מיקרוסופט רוכשת את לינקדאין ב-26.2 מיליארד דולר במזומן, ובכך הופכת להיות בעליה של רשת חברתית עסקית המונה למעלה מ-430 מיליון משתמשים פעילים, מתוכם כ-2 מיליון מנויים בתשלום.

החברים ברשת של לינקדאין מתווספים לכ-1.2 מיליארד משתמשי חבילת 'אופיס' של מיקרוסופט, אם כי סביר להניח שחלקם הגדול הם כבר משתמשים ותיקים. אבל כאן בדיוק בא לידי ביטוי הערך המוסף של הרכישה הזו, אם אכן תצליח לממש את החזון שבבסיסה: המספר הענק של משתמשי התוכנות המשרדיות של מיקרוסופט, איננו משקף ברמה העסקית את הקשרים העסקיים והחברתיים המתקיימים ביניהם.

משתמש של 'אופיס' יכול לכתוב אימייל למשתמש אחר ובכך לתקשר איתו, אבל מנוי בלינקדאין יכול למנף את אנשי הקשר שלו ליצירת קשרים חדשים ולאיתור הזדמנויות אישיות ועסקיות. החיבור בין יכולות הגרף החברתי חובק העולם וחוצה היבשות של לינקדאין לבין הנוכחות המסיבית של יותר ממיליארד משתמשי 'אופיס' יכול להוות קרש קפיצה משמעותי אל הדור הבא של מוצרי מיקרוסופט שישלבו יכולות תקשורת עם קשרים חברתיים-עסקיים ושלל מוצרי פרודוקטיביות לסביבת עבודה נוחה ויעילה, שתתן מענה לכל צרכיו של האדם העובד במאה ה- 21.

במכתב פנימי שהופץ לכל עובדי מיקרוסופט כתב להם אתמול מנכ"ל החברה סאטיה נאדלה: "השילוב הזה יאפשר חוויות חדשות כמו הגשת מאמרים רלוונטיים לפרויקט עליו אתה עובד דרך הניוז-פיד של לינקדאין, או ש'אופיס' יציע לך להתחבר עם מומחה דרך לינקדאין כדי לעזור לך במשימה שעליך להשלים. ככל שהחוויות האלו יהיו חכמות יותר ומהנות, כך גם החיבור של אנשים עם לינקדאין ועם 'אופיס 365' יגדל. ומכאן, שהזדמנויות חדשות למונטיזציה יווצרו דרך דמי מנוי אישיים ועסקיים וגם דרך פרסום ממוקד". או במילים אחרות: נאדלה מאמין שההכנסות של מיקרוסופט יגדלו בגלל השילוב המנצח, שיספק גם חוויה מהנה יותר ויעילה יותר למשתמשי המוצר המשולב, לכשיהיה כזה.

וכאן יש לקחת בחשבון את האתגר העצום שעומד בפני מיקרוסופט ולינקדאין גם יחד. על מנת ליצור את החוויה המשותפת הזו יהיה צורך לגשר בין שני ארגונים שונים, בין תפיסות עולם שונות, וכמובן גם בין שתי פלטפורמות טכנולוגיות שונות במהותן. וזוהי משימה לחלוטין לא פשוטה.

די להיזכר ברכישות הגדולות הקודמות של מיקרוסופט כדי להבין עד כמה האתגר הזה מורכב. סקייפ נרכשה לפני חמש שנים ב-8.5 מיליארד דולר ועד היום, למרות שהמוצר עובד יפה ומקשר בין מאות מיליוני אנשים בכל שנה (לסקייפ יש כ-300 מיליון משתמשים רשומים), אין בינו לבין מוצרי 'אופיס' כמעט כל קשר ובעיני המשתמשים מדובר על מוצרים בלתי תלויים לחלוטין. וכמובן, יאמר (Yammer) - רכישה שמיקרוסופט בצעה לפני כארבע שנים ב-1.2 מיליארד דולר, יש לה עד היום השפעה זניחה ביותר, אם בכלל, על רובם המכריע של משתמשי 'אופיס' למניהם.

צריך אם כן לקוות, שתחת הנהגה חדשה ותפיסת עולם שונה מהקיבעון אליו שקעה הענקית מרדמונד בשני העשורים האבודים בהם היא הקפידה להחמיץ את ההזדמנות להוביל את מהפכות האינטרנט, הסלולר והרשתות החברתיות, הפעם מיקרוסופט תדע לסמן את המהפכה הבאה ולהיות זו שמובילה אותה. היא גם תצטרך להגדיר את משמעותה עבור יותר ממיליארד אנשים.

נכון לאתמול, המחיר ששילמה מיקרוסופט על רכישת לינדאין משקף ערך של כ-60 דולר לכל משתמש. אם הערך הזה יעלה פי 10 בעשור הקרוב, הרי שלא רק שהרכישה הזו היתה כדאית מבחינה פיננסית, אלא שהיא גם תסמן - סוף סוף - את חזרתה של מיקרוסופט אל קדמת הבמה. זה לא יהיה פשוט, אבל אנחנו - המשתמשים, יכולים הפעם להרוויח, ובגדול.

יזהר שי הוא שותף מנהל בקיינן פרטנרס ישראל