הבית הלבן מתנגד להגדלת הסיוע לישראל להגנה מפני טילים

הקונגרס הסכים להוסיף 455 מיליון דולר לסיוע לתוכנית הטילים של ישראל בשנת 2017 ■ הממשל ביקש להקציב לתוכניות אלה כ-150 מיליון דולר – ומתנגד לתוספת של הקונגרס

ברק אובמה / צילום: רויטרס
ברק אובמה / צילום: רויטרס

הבית הלבן הודיע אמש (ג') כי הוא מתנגד להצעת חוק של הקונגרס, שתוסיף כ-455 מיליון דולר לסיוע האמריקאי לתוכניות הטילים של ישראל בשנת הכספים 2017.

הממשל מבקש להקציב לתוכניות אלה כ-150 מיליון דולר בלבד ודוחה את כוונת המחוקקים לרפד את הסכום הזה בכמעט חצי מיליארד דולר. הסיוע לתוכניות הטילים ניתן בנפרד מהסיוע הצבא השוטף לישראל, שמסתכם עתה בכ-3.1 מיליארד דולר. 

הודעת הממשל כלולה במסמך ארוך של המשרד למינהל ותקציב (OMB), יחידה של הבית הלבן, שמביע התנגדות לכל הצעת חוק תקציב משרד ההגנה שקיבל בית הנבחרים. הסיוע לתוכניות הטילים של ישראל כלול בהצעת החוק.

בעוד שהמסמך מסביר בפירוט את הסיבות להתנגדות הממשל לסעיפים השונים של הצעת החוק, הוא לא נוקב בסיבה להתנגדותו להגדלת הסיוע לתוכניות הטילים הישראליות. הנוסח הוא: "הממשל מתנגד לתוספת של 455 מיליון דולר מעבר לבקשת התקציב הראשונית של הממשל לרכש מערכות הגנה מפני טילים בשביל ישראל ולתוכניות משותפות לפיתוח טילים". 

על-פי הצעת החוק, שעתה הושמה במגירה, ישראל הייתה אמורה לקבל 270 מיליון דולר לתוכניות מו"פ של מערכות הגנה מפני טילים; 62 מיליון דולר לרכש סולללות "כיפת ברזל"; 150 מיליון דולר ל"קלע דוד"; ו-120 מיליון דולר ל"חץ 3". במקום זאת, תצטרך ישראל להסתפק ב-150 מיליון דולר - ההצעה המקורית של הבית הלבן - בכפוף להליכי חקיקה נוספים בסנט. 

כדאי לציין כי בד-בבד עם ההתנגדות למתן תוספת לתוכניות הטילים הישראליות, יוצא הבית הלבן נגד כוונת הקונגרס לקצץ 324 מיליון דולר מתקציב הסוכנות האמריקאית להגנה מפני טילים (BMD). 

בשימוע בקונגרס באמצע אפריל השנה, אמר אדמירל ג'יימס סירינג, ראש BMD, כי הממשל מבקש להקציב לתוכניות הטילים של ישראל ב-2017 קצת פחות מ-150 מיליון דולר, אבל המחוקקים רוצים להגדיל את החבילה ל"כמעט 600 מיליון דולר". 

העלאות כאלה, שקרויות בעגה התחיקתית plus ups, כבר נהפכו למסורת. מדי שנה, כבר יותר מ-10 שנים, מגדיל הקונגרס כמעט אוטומטית את הסכום שמבקש הבית הלבן להקציב לתוכניות הטילים הישראליות. ב-10 השנים שחלפו הקציב הקונגרס לתוכניות אלה 1.9 מיליארד דולר יותר מהסכום המצרפי של של הבקשות המקוריות של הבית הלבן. 

אנליסטים אמרו אמש כי ממשל אובמה קורא תיגר על קיומם של "שני ערוצי סיוע מקבילים לישראל" - הסיוע הצבאי השוטף; ותוכניות מערך ההגנה מפני טילים, לרבות "חץ", "חץ 3", "קלע דוד" ("שרביט קסמים") ו"כיפת ברזל".

אין ספק כי החלטת הממשל להתנגד למימון נוסף לתוכניות הטילים הישראליות נובעת מהקשיים שאליהם נקלע המשא-ומתן בין ירושלים לוושינגטון על מזכר הבנה חדש להסדרת הסיוע הצבאי השוטף לתקופה של 10 שנים נוספות, עם פקיעת המזכר הנוכחי ב-2018. 

על-פי דיווחים שונים, הצעת הפתיחה של ישראל במשא-ומתן הייתה להעלות את גובה הסיוע ל-50 מיליארד דולר ל-10 שנים, כלומר כ-5 מיליארד דולר בשנה, במקום 3.1 מיליארד עתה. זו עלייה של כ-60% (וזאת, כאמור, בנפרד מהסיוע לתוכניות הטילים).

בהדרגה צמצמה ישראל את דרישתה ל-40 מיליארד דולר ל-10 שנים, כלומר 4 מיליארד דולר בשנה. אך ממשל אובמה מעמיד שני תנאים לקבלת הצעה זו: 1. על ישראל לוותר על כל תוספות ה-plus up של הקונגרס בערוץ הסיוע לתוכניות הטילים, ולהסתפק במה שייתן הממשל לתוכניות אלה; 2. ישראל תצטרך להוציא את כל כספי הסיוע על רכש מחברות אמריקאיות.

על-פי מזכר ההבנה הנוכחי, ישראל רשאית להוציא כרבע מהסיוע לרכש מחברות ישראליות - מנוף גדול להאצת הצמיחה של התעשיות הביטחוניות.

כבר בינואר השנה הזהיר דובר הבית הלבן, ג'וש ארנסט, כי יש גבול ליכולתה של ארה"ב להיענות במלואה לבקשת ישראל להגדיל את הסיוע הצבאי. "בעוד שארה"ב מוכנה לשמור על עליונותה האיכותית הצבאית של ישראל כבעבר, אין זה סוד שהמשא-ומתן על הגדלת הסיוע מתנהל בצל אילוצים תקציביים קשים בארה"ב", אמר הדובר.

זה הרקע לאיום שהשמיע ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בישיבת ממשלה בינואר, שלפיו "אין ודאות שנגיע להסכם" עם האמריקאים על מזכר הבנות חדש, וייתכן כי ישראל תצטרך להמתין לממשל הבא. אתמול דיווחה סוכנות בלומברג כי יועצי נתניהו קוראים לו לסגור הסכם עם ממשל אובמה בגלל חוסר הוודאות ששורר לגבי הממשל הבא.

אייפ"ק, השדולה הפרו-ישראלית בוושינגטון, הביעה אתמול "אכזבה עמוקה" ממהלך הממשל: "הקונגרס החליט, ברוב של מחוקקים משתי המפלגות, להגדיל את הסיוע (לתוכניות הטילים) מעבר לבקשה המקורית של הממשל, כפי שנהג במשך יותר מעשור. תוכניות הטילים האלה חיוניות להגן על ישראל מפני מערכת הולכת וגוברת של איומי טילים, והן תורמות לתוכניות הטילים של ארה"ב. אנו משבחים את הקונגרס על תמיכתו העקבית בתוכניות אלה במרוצת השנים, וקוראים למימון מלא שלהן בחקיקה".