פרשת מלון מדיסון בניו-יורק: בן ציון סוקי ישלם כ-17 מיליון שקל

ביהמ"ש קיבל את תביעתם של ניסים ביטון ומישל אבידן נגד בן ציון סוקי, מקורב לרב פינטו, לאחר שהאחרון הפר הסכם השקעה במלון מדיסון

פינטו וסוקי (משמאל) בבית המשפט, במהלך ניהול התביעה. "בוררות" בבית הרב / צילום: תמר מצפי
פינטו וסוקי (משמאל) בבית המשפט, במהלך ניהול התביעה. "בוררות" בבית הרב / צילום: תמר מצפי

איש-העסקים בן ציון סוקי, מקורבו של הרב יאשיהו פינטו, ישלם כ-17 מיליון שקל, בתוספת הפרשי הצמדה וריבית, לאנשי-העסקים ניסים ביטון ומישל אבידן, בגין עסקה לרכישת מלון מדיסון בניו-יורק, שממנה ביקש סוקי להשתחרר.

כך קבע הבוקר (ד') השופט יחזקאל קינר מביהמ"ש המחוזי מרכז, שקיבל את תביעתם של ביטון ואבידן. השניים טענו, כי סוקי חייב להם 16 מיליון שקל, בגין הפרת הסכם ההשקעה במלון מדיסון, שנקלע לחובות ולהליך חדלות-פירעון במועד כריתת העסקה.

סוקי, איש-עסקים ישראלי מתחום הנדל"ן, המתגורר במנהטן מתחילת שנות ה-90, נחשב למקורבו של הרב פינטו ולאיש סודו. התביעה נגדו הוגשה במאי אשתקד על-ידי ביטון ואבידן, באמצעות עוה"ד איתן ארז ויואב בן-פורת. זאת, בטענה כי באוגוסט 2008 התקשרו ביטון ואבידן בעסקת רכישה של מלון מדיסון, הממוקם בשדרות מדיסון בניו-יורק, שבמסגרתה רכשו 18% מהבעלות על המלון, תמורת 4 מיליון דולר. בתקופה זו, החזיק סוקי במלון באמצעות חברת "מדיסון הוטל", שבה הוא שימש כבעלים וכמנהל יחד עם יוסף בר-מוחא.

כחצי שנה לאחר מכן, בעקבות מחלוקות בין הצדדים, נחתם מסמך חדש בין הצדדים, שלפיו ביטון ואבידן יקבלו 2% נוספים מסך הון המניות של המלון, ויהיו הבעלים של 20% מהזכויות במלון. בהמשך, נטען, בעקבות מחלוקות נוספות בין הצדדים - כמו גם בדיקות חשבונאיות שערכו ביטון ואבידן, שמהן עלו תהיות על אופן ניהול החברה והמלון - זומנו הצדדים לישיבת "בוררות" בביתו של הרב פינטו באשדוד, על-מנת ליישב את הסכסוך.

הישיבה התקיימה באפריל 2012, ובמהלכה הוסכם, על-פי התביעה, כי סוקי ירכוש, באופן אישי, את החזקותיהם של ביטון ואבידן במלון, תמורת 4.5 מיליון דולר. לטענת התביעה, סוקי לא שילם את הסכומים שנקבעו, וכי כיום פועל המלון תחת נאמן מטעם בית-משפט בארה"ב, עקב חובות שנצברו לטובת בעלי משכנתאות.

מנגד, טען סוקי, באמצעות עוה"ד ארנון גיצלטר וגיל בניאס, כי מדובר בתביעת סרק, קנטרנית, שמאחוריה עומד ניסיון שימוש לרעה בביהמ"ש, אגב ניסיון להלך עליו אימים, בדרכים פסולות של הפחדה ואיומים. לטענת סוקי, בינואר 2009, בעקבות שיפוצים, נסגר המלון לתקופה מסוימת, וצבר חובות משכנתא וחובות נוספים. בעקבות זאת, נטען, נכנסה חברת "מדיסון הוטל" להליך של חדלות-פירעון בארה"ב ולהקפאת הליכים, וסוקי ובר-מוחא מימנו את החברה בסכומים ניכרים באותה תקופה. לטענת סוקי, התחמקו אבידן וביטון - שהיו כבר שותפים במלון - מאחריותם לחובות החברה, ואף פעלו נגדה בתקופת ההקפאה.

סוקי טוען עוד, כי בפגישה בביתו של הרב פינטו, הוא "אולץ" לחתום על ההסכם שבגינו הוגשה התביעה נגדו, לאחר שימוש "באמצעים בלתי כשרים, בתואנות שווא ובלחצים המגיעים לגדר עושק ואילוץ", מצד אבידן וביטון. כתוצאה מכך, טוען סוקי, ההסכם אינו מחייב ונטול תוקף משפטי, כי המסמך "נחתם על-ידיו תחת איומים ממשיים, כולל איומים פיזיים על חייו".

בית-המשפט המחוזי דחה את כל טענותיו של סוקי, וקבע, כי ההסכם שנחתם בביתו של הרב פינטו - וכלל שני עמודים שנכתבו על-ידי עו"ד צחי אבו בכתב-יד - הוא הסכם משפטי מחייב.

ביטון ואבידן העידו במשפט, כי הם סמכו על הרב פינטו, ומשכך, בעצתו, חתמו על הסכם הרכישה "בעיניים עצומות", ולא היו מעורים במצבו של המלון טרם הרכישה.

ביוני אשתקד התייצב הרב פינטו עצמו להעיד לטובת סוקי, בהופעה פומבית שהייתה נדירה באותה תקופה, לאחר שחודש קודם לעדותו נשלח הרב לשנת מאסר בעקבות הרשעתו, על-פי הודאתו, במתן שוחד ובהצעת שוחד לתנ"צ אפרים ברכה המנוח. עונשו של הרב עוכב עד להגשת ערעור, אולם בינואר השנה דחה בית-המשפט העליון את הערעור, ובפברואר החל הרב לרצות את עונשו בכלא ניצן.

וכך אמר הרב פינטו בעדותו על אנשי-העסקים ביטון ואבידן: "היכרתי בעבר את ניסים ביטון ומישל אבידן - עד לפני שנה וחצי. היו לנו יחסים של רב-תלמיד, עד שהתלמיד קם ברב. הרב רב את התלמיד, ועשה בשבילו עולם ומלואו, עד שהתלמיד החליט ביום אחד לקחת את התורה ולזרוק אותה בפניו של הרב. צריך להגיד פה את האמת".

באשר לעסקה לרכישת מלון מדיסון, העיד פינטו, כי "ניסים ביטון חיפש איפה להשקיע את הכסף שלו, לאחר שמכר את חברת 'יד יצחק', שאני הייתי נגד זה, אז אמרנו לו 'לך תחפש באמריקה'. כל השאר זה מילים ריקות. כל המילים על כך שהרב חייב אותנו להשקיע... ברגע שהרב משתדל ועושה כל מה שהוא יכול לטובת אדם, אז כל הדיבור והנפילה וההתלהטות עליי אינה מקובלת. ממני אי-אפשר לסחוט שאני אסחט את בנצי (סוקי - א'ל"ו) לעשות מה שרוצים", העיד הרב.

לטענת הרב, ביטון פנה אליו לראשונה בנוגע לבעיות ברכישת מלון מדיסון, כאשר הוא עצמו היה בעיצומה של חקירת ה-FBI, בעקבות תלונה שהגיש על סחיטה, ולפיכך על כל דבר שביטון אמר לו ונעשה בעסקה, דיווח הרב ל-FBI.

פינטו: "ניסים ביטון בא אלינו באחד הימים, ושלח לנו דרך אחד העוזרים שרימו אותו, גנבו אותו, ואין לו מסמך אחד באמריקה שהמלון נרשם על-שמו. אני הייתי באמצע חקירה פדראלית, ועדכנתי אותם בכל דבר, גם בנוגע למלון. גם אמרתי דברים, שלא טובים לבנצי (סוקי), שביטון ואבידן טוענים שהוא רימה אותם. אני אמרתי שאני אוהב את ניסים ביטון ואני אעזור לו - אני אעשה אצלי בבית הסכם, שיהיה כתוב שיש לו חלק במלון מדיסון. ההסכם נכתב, אבל אני לא ראיתי אותו. הנייר נכתב בחוץ".

ביהמ"ש קיבל את גרסתם של ביטון ואבידן בקשר לכך, שסמכו על הרב, וציין, כי לרב פינטו הייתה מעורבות מסוימת בעסקה, וכי חסידיו של הרב פינטו סומכים על עצתו גם בעניינים עסקיים. אולם השופט לא קבע ממצא באשר למידת מעורבותו של הרב בעסקה.

לדברי השופט קינר, "באשר לבדיקות שנעשו על-ידי ביטון ואבידן בקשר לעסקת רכישת המילון, מקובל עליי כי חסידי הרב פינטו סומכים על עצותיו, ולא תמיד בודקים את הנכס הנרכש. עם זאת, ביטון ואבידן הם אנשי-עסקים מנוסים, אשר שכרו שירותי עורכי-דין בכל הקשור להסכם, לרבות ביצוע בדיקות נדרשות. ייתכן שלא ערכו בדיקות מקיפות, כפי שהיו עורכים במקרה אחר, אך לא ניתן לקבל את גרסתם כי לא בדקו דבר וסמכו אך ורק על עצת הרב פינטו", כתב השופט.

השופט קבע עוד, כי סוקי העלה מאוחר מדי במהלך המשפט את טענתו, כי חתם על ההסכם תחת איומים. אולם גם אם היה מעלה טענה זו בהתחלה, דינה היה להידחות, מאחר שהדברים שנאמרו לו במהלך המשא-ומתן לא היו מפחידים או מאיימים. סוקי אף חוייב בשכר טרחת עו"ד בסכום של 400 אלף שקלים