בג"ץ למדינה מה בכוונתכם לעשות בעניין הספסרות במים לחקלאים?

המשיבים לעתירה הם שרי התשתיות, החקלאות, הכלכלה ורשות המים והביוב

חקלאות ליצוא. השוק האירופי הוצף בתוצרת מקומית / צילום: תמר מצפי
חקלאות ליצוא. השוק האירופי הוצף בתוצרת מקומית / צילום: תמר מצפי

בעתירת חקלאים הדורשים לעצור את הספסרות במים המוקצים לחקלאים בתעריף חקלאי, החליט בג"ץ ביום חמישי האחרון לדחות את בקשת המדינה למחיקת העתירה ולחייב אותה להשיב לה. החקלאים הביעו את מחאתם בבית המשפט העליון עצמו, כשהופיעו בחולצות שעליהן הודפס "די לספסרות מים בחקלאות".

העתירה הוגשה על-ידי שמעון מגן ודוד בלחסן ממושב תלמי אליהו, באמצעות עו"ד אמנון גלברט. לעתירה הצטרפו חקלאים נוספים, המוחים על שיטות הספסור במים חקלאיים. המשיבים הם שרי התשתיות, החקלאות, הכלכלה ורשות המים והביוב.

העתירה - והמחאה היצירתית - הן כמגד התופעה שלפיה מי שמפסיק לעסוק בחקלאות אינו מחזיר את מכסת המים לרשות המים והביוב, כנדרש בחוק המים ובחוק ההתיישבות, אלא משתתף בשיטה לפיה מכסת המים הזו מושכרת לחקלאי אחר, בלי שרשות המים מודעת לעסקאות אלה.

חברי ההרכב, היו"ר אסתר חיות ואיתה השופטים דפנה ברק-ארז ומני מזוז, הסבירו בדיון כי הם רואים את הנושא כבעל חשיבות עקרונית, עם השלכות רוחב. בג"ץ חייב את המדינה למסור עד 1.9 הודעה מגובה בתצהירים, "אשר תתייחס בין היתר לצעדים שננקטו וכן לצעדים שבדעת משרדי הממשלה לנקוט לנוכח מה שהוגדר בתגובתם כשאלה מהותית המתעוררת על רקע ההחלטות שהתקבלו".