מאיר שמיר: צריך לחשוב איך לא מרוויחים היום יותר מדי

שמיר: "להרוויח יותר מדי נתפס כחזירות ובצדק. אבל המשמעות היא שאיש העסקים צריך לחשוב היום לא רק איך הוא לא מפסיד, אלא איך הוא נשאר בטווח הצר שבין להרוויח ולהרוויח יותר מדי - וזה לא קל"

מאיר שמיר / צלם: תמר מצפי
מאיר שמיר / צלם: תמר מצפי

"בעולם העסקים בישראל היו פעם היו שתי קטגוריות: להפסיד - שזה היה מאד לא נעים, ולהרוויח. היום נוצרה קטגוריה שלישית שהיא להרוויח יותר מדי" כך אמר היום איש העסקים. מאיר שמיר. במושב בנושא הפריון בכנס מכון אהרון במרכז הבינתחומי אמר שמיר כי "להרוויח יותר מדי נתפס כחזירות ובצדק. אבל המשמעות היא שאיש העסקים צריך לחשוב היום לא רק איך הוא לא מפסיד, אלא איך הוא נשאר בטווח הצר שבין להרוויח ולהרוויח יותר מדי - וזה לא קל".  

שמיר ומשתתפים אחרים במושב הגיבו להרצאה של פרופ' רפי מלניק מהמכון שלפיה רמות הפריון בישראל מדשדשות כשעיקר הבעיה נעוצה בענף השירותים, המעסיק 60% מהמועסקים בישראל. מלניק ציין כי המצב בתחום ההשקעות משק גרוע אף יותר משום שחלה ירידה חדה יותר מבמדינות ה- OECD .  

יזם הנדל"ן אורי דורי אמר במושב: "תשימו לב כמה הנפקות היו בשנה האחרונה כלום שוק ההון שלנו כמעט מת. אתם לא מבינים כמה אנשי עסקים רוצים לעבור לחו"ל בגלל הרגולציה".

סגנית הממונה על התקציבים, שירה גרינברג, אמרה כי לא ניתן לצמוח בטווח הארוך ללא טיפול בבעיית הפריון. נושא אחד זה הקלת הרגולציה נושא שני זה תחרות וחדשנות. בענפים שבהם יש תחרות הפריון גבוה יותר ולכן ענף השירותים שמטבעו יש בו פחות תחרות וגם ענף המים והחשמל שבהם אין מספיק תחרות ויש מבנה ענפי של מונופולים - רמת הפריון נמוכה".

גרינברג אמרה כי זה מדאיג ש-96% מהרווחים בתחום התקשורת הולכים לחברה אחת". הנושא השלישי הוא הגברת השקעות והרביעי הוא הון אנושי ושוק עבודה. כשאנחנו רואים את המחסור במהנדסים ולעומת זאת מערכת ההשכלה הגבוהה מייצרת יותר ויותר מתחומי מדעי החברה כמו משפטים שבהם הפריון נמוך ופחות מהנדסים". גרינברג ציינה נתון שלפיו הרגולציה בישראל מקשה פי 1.7 יותר על עשיית עסקים מאשר ממוצע ה-OECD. "אם לא נכריח את המשרדים להפחית רגולציות לא נדרשו - הדבר הזה לא יקרה".