קלינטון: בחירת טראמפ לנשיא תחולל פאניקה גלובלית ומיתון

"ייתכן שטראמפ לא כל-כך עשיר כפי שהוא טוען", אמרה ■ "הוא הגדיר נשים בהריון כ"אי-נוחות במקום העבודה" ■ "אסור לו להתקרב למנגנוני קבלת החלטות כלכליות"

דונלד טראמפ והילארי קלינטון, בחירות ארה"ב / צילום: וידאו
דונלד טראמפ והילארי קלינטון, בחירות ארה"ב / צילום: וידאו

הילארי קלינטון, המועמדת בפועל של המפלגה הדמוקרטית, הזהירה הערב (ג'), כי בחירתו של דונלד טראמפ, המועמד הרפובליקאי בפועל, לנשיאות ארה"ב, תחולל "פאניקה גלובלית" ומיתון. "כפי שאצבעותיו אינן צריכות להיות ליד מנגנון השילוח של פצצות גרעיניות, אסור להניח לו להתקרב למנגנוני קבלת החלטות כלכליות", התריעה קלינטון בנאום ביקורתי חריף על כישוריו הכלכליים של טראמפ, או, יותר במדויק, העדרם. היא דיברה בקולומבוס, אוהאיו.

קלינטון אמרה, כי במציאות שבה "הכלכלה העולמית תלויה בכל מילה שמוציא מפיו נשיא ארה"ב", הצהרות של טראמפ בעבר, ובמיוחד דבריו על האפשרות שארה"ב תכריז על חדלות פרעון כדרך להשתחרר מעול חובותיה, יגרמו לכך, שהעולם יגיב ב"פאניקה" על היבחרו.

היא סיפרה, שהורתה לכותבי הנאומים שלה להגיש לה מידע על הצהרות כלכליות של טראמפ וכאשר קראה את החומר היא לא האמינה למראה עיניה. לדבריה, היא אמרה לצוות שלה: "באמת, האם טראמפ באמת אמר את הדברים האלה"? עוזריה הביאו לה סרטוני וידיאו כדי לגבות את הדברים.

המועמדת הדמוקרטית ציינה, שטראמפ הוא המתמודד היחיד על הנשיאות בעידן המודרני שמסרב לתת פומבי לדוחות החזרי המס שלו לשלטונות המס בארה"ב. מדוע? "אולי מפני שהוא אינו עשיר כל כך כפי שהוא טוען והוא חושש שהבוחרים יגלו זאת".

הקהל הגיב בצחוק ובתשואות כאשר קלינטון דיברה על הרפתקאותיו של טראמפ בבתי-קזינו בניו-ג'רזי ועל פשיטות הרגל של החברות שהיו בשליטתו. מתוך שלושה בתי-הימורים באטלנטיק-סיטי שטראמפ היה מעורב בהקמתם, שניים נסגרו, והשלישי - טאג' מאהאל - נמצא תחת הנהלה חדשה. "טראמפ כתב הרבה ספרים על עסקים... ונראה שכולם מסתיימים בצ'פטר 11", היא אמרה. לא לחינם הוא כינה עצמו "מלך בעלי החובות".

כדוגמה לעסקיו הכושלים של טראמפ הביאה קלינטון את מה שכונה "אוניברסיטת טראמפ" (למעשה, קורסים לעסקי נדל"ן). אנשים שנרשמו לקורסים הגישו תביעות משפטיות נגד טראמפ ונגד הארגון בטענה שהם נפלו קרבן להונאה. התביעות מתבררות עתה. "זה מה שטראמפ עושה", אמרה קלינטון. "הוא מבטיח הבטחות לא כיסוי ובסופו של דבר הכל מתפורר ואנשים נפגעים".

וכמענה להצהרות טראמפ שהוא יחזיר מקומות עבודה לארה"ב, לאחר שחברות רבות עברו לייצר במדינות בעלות כוח עבודה זול, מנתה קלינטון את כל המדינות מחוץ לארה"ב שבהן טראמפ מייצר מוצרים שנושאים את המותג שלו.

היא הזכירה שאביה ניהל עסק קטן, ולכן היא לקחה ללב באופן אישי את הגילויים שטראמפ סרב לשלם שכרם של קבלנים שביצעו בשבילו עבודות שונות. לפעמים הוא הלין תשלומים בסדרי גודל קטנים - אלפי דולרים - אך הדבר גרם לקריסת עסקים.

 

קלינטון ציטטה הצהרות שנויות במחלוקת של טראמפ על יחס לעובדים במקומות עבודה, לרבות התנגדותו הראשונית להעלאת שכר המינימום (אחר כך הוא חזר בו) ועל יחסו לנשים עובדות. הוא הגדיר פעם, לדבריה, עובדות בהריון כ"אי-נוחות".

היא הזהירה, שטראמפ כנשיא יחזיר את כלכלת ארה"ב למקום שבו היא נמצאה לפני המשבר הפיננסי של 2008-9 ושהוא יקלקל את הכלכלה לתועלת וול סטריט.

"כלכלת ארה"ב אינה נמצאת במקום שבה אנו רוצים שתהיה, אך אנו חזקים יותר ובעמדה טובה יותר מכל מדינה אחרת בעולם", אמרה המועמדת הדמוקרטית.