פריצת דרך היסטורית: לראשונה השתלת ראש אדם לגוף אחר

הסיפור שמאחורי השיטה הייחודית שנחשפה לאחרונה ועשויה לאפשר איחוי מחדש של עצבי חוט השדרה, כך שהגוף ישוב לתפקד גם לאחר שיחובר מחדש לראש אחר לגמרי ■ צפו בווידאו לכל הפרטים

מדע, החלפת ראשים / צילום: מתוך הוידאו
מדע, החלפת ראשים / צילום: מתוך הוידאו

אם להאמין לד"ר סרג'יו קנאברו האיטלקי ולפרופ' שאופין רן מסין, השתלת ראש אנושי אמורה להתבצע כבר בתחילת שנת 2017. קנאברו טוען כי הניסוי שאותו ערכו ובמסגרתו החליפו ראש של קוף בראש של קוף אחר לפני מספר חודשים מראה כי ניתן לכרות את הראש ולחברו מחדש לגוף בריא, בלי לגרום לשום נזק מוחי.

לדבריו, קנאברו פיתח שיטה ייחודית לאיחוי מחדש של עצבי חוט השדרה כך שהגוף ישוב לתפקד. השיטה הזו לא הוכחה מעולם בבעלי חיים גדולים, אלא רק בעכברים, ורופאים וברחבי העולם סקפטיים מאוד לגבי יכולתו של קנאברו לעשות זאת. 

הוא מצידו מספר שמדובר בחלום ילדות ושלמעשה הלך ללמוד רפואה רק כדי להיות האדם הראשון בעולם שמבצע השתלת ראש. הצעד הבא, כך הוא אומר, הוא להחליף מוחות של שני אנשים עם מוות מוחי, כדי לראות אם גזע המוח יכול לחיות".

לקנאברו יש אפילו כבר מתנדב - צייר רוסי שחולה במחלה ניוונית, שצפויה להוביל למותו אם לא יקרה משהו דרמטי בקרוב, כמו ניתוח מוצלח להשתלת ראש. אבל הסיכון הוא אדיר. אפילו קנאברו עצמו הודה שאינו יכול להבטיח למתנדב שלו שלא יסבול מכאבים מחרידים, ורופאים אחרים מביעים חשש לחייו, לשפיותו ואינם מאמינים כי ירוויח מן הניתוח את יכולת התנועה שלו בחזרה.

רוב הרופאים רואים במיזם של קנאברו שיגעון, שרלטנות או שניהם. גם מי שלוקח את העניין ברצינות, טוען כי אנחנו עדיין רחוקים מהשתלת ראש אפקטיבית. היום אין שום אפשרות לאחות שני חלקי חוט שדרה שנקטעו, ובנוסף צפויות תופעות לוואי חיסוניות, כשמערכת החיסון של הגוף תתקוף את הראש, או פצעי לחץ וכן תגובות עצביות לא צפויות שכאמור, עלולות להוביל לכאב עצום. אבל העיקר שקנאברו אומר: "אני לא משוגע. מנגלה כבר מת".