המיזם הסולארי של שיכון ובינוי באשלים ממשיך כמתוכנן

לאחר שבנובמבר אשתקד הודיעה שו"ב כי השותפה שלה במיזם, אבנגואה הספרדית (50%), נמצאת על סף פשיטת רגל, שקלו בממשלה לעצור את המיזם

שרי אריסון, בעלי שיכון ובינוי / צילום: תמר מצפי
שרי אריסון, בעלי שיכון ובינוי / צילום: תמר מצפי

המיזם הסולארי הענק של שיכון ובינוי (שו"ב) באשלים ימשיך כמתוכנן - כך החליט היום (א') משרד האוצר. לאחר שבנובמבר אשתקד הודיעה שו"ב כי השותפה שלה במיזם, אבנגואה הספרדית (50%), נמצאת על סף פשיטת רגל, שקלו בממשלה לעצור את המיזם - או לחלופין להחליף את הטכנולוגיה שבאמצעותה מתוכננת התחנה לפעול בטכנולוגיה אחרת שנחשבת זולה בעשרות אחוזים, ושתחסוך לציבור הישראלי מיליארדי שקלים לאורך חיי המיזם. למרות זאת, הוחלט כאמור להמשיך כמתוכנן עם אותה הטכנולוגיה. השותף הנוכחי של שו"ב במיזם היא קרן נוי.

מדובר בתחנה שתייצר 110 מגה-וואט חשמל באמצעות טכנולוגיה שמכונה תרמו-סולארית. עלות הקמת התחנה נאמדת ב-3.5-4 מיליארד שקל, מתוכם הושקעו עד עכשיו 1.1 מיליארד. כשזכו שיכון ובינוי ואבנגואה במכרז, ביוני 2013, הבטיחה להם המדינה לרכוש את החשמל שייצרו בתעריף של 85 אג' לקוט"ש.

ואולם מאז צנחו מחיריה של הטכנולוגיה הסולארית המקבילה (פוטו-וולטאי PV) בעשרות אחוזים, והתעריף היזמי שהובטח ליזמי תחנות סולאריות חדשות ירד ל-27-31 אג' לקוט"ש, כלומר נמוך ב- 65%. זה אולי לא נשמע משמעותי, אך לאורך עשרות השנים שבהן מתוכננת התחנה לפעול מדובר בפער שמגיע ל-5-6 מיליארד שקל. עלות זאת מושתת כמובן על כלל צרכני החשמל בישראל.

לפיכך שקלו במשרדי הממשלה לחייב את היזמים להחליף את הטכנולוגיה, אך כאמור החליטו שלא לעשות זאת. באגף החשב הכללי במשרד האוצר הסבירו היום כי שינוי הטכנולוגיה יעכב את הפעלת התחנה, שמתוכננת נכון להיום ב-2018, ב-3-5 שנים. עוד נימקו כי מעבר לפיצויים שתיאלץ המדינה לשלם לשיכון ובינוי, שינויים מהותיים ירחיקו משקיעים שיחשבו פעמיים אם לפעול בישראל שגם כך לא נחשבת מדינה שנוח לעשות בה עסקים.

שיקולים נוספים קשורים לביטחון אנרגטי. באוצר, כמו גם במשרד האנרגיה, מסבירים כי מדינה חייבת לגוון את מקורות האנרגיה שלה וכי טכנולוגיות שונות לייצור חשמל סולארי הן דרך אחת לעשות זאת. מעבר לזה, בניגוד לטכנולוגיית PV שמפסיקה לפעול בימים מעוננים או גשומים ולפיכך מקשה על יציבות מתח החשמל, באתר המיזם התרמו-סולארי באשלים הוקם מתקן לאגירת חשמל. ולבסוף, בניגוד למיזמים סולאריים אחרים שיישארו בבעלות היזם בתום ההסכם עם המדינה, המיזם של שיכון ובינוי באשלים יוחזר אליה בתום 25 שנה.