אפקט הפחד בשוק המט"ח: הליש"ט צונחת בכ-3.5% מול השקל

מול הדולר הליש"ט צונחת בכ-3.5% ונסחרת בשפל מאז 1985 ■ שערו היציג של הדולר נקבע ברמה של 3.900 שקלים, עלייה של 0.4%, היציג של האירו ננעל ברמה של 4.2912, ירידה של 0.6% ■ היום: החלטת הריבית של בנק ישראל ופרסום תחזית הצמיחה ■ עמוד כלכלת ישראל

קרנית פלוג / צילום: רויטרס
קרנית פלוג / צילום: רויטרס

כפי שהיה צפוי, התגובה החריפה ביותר בשוק המטבעות הייתה של הליש"ט. נפילתו של המטבע הבריטי הייתה החדה ביותר בכל היסטוריית המסחר שלו. מיום שישי האחרון צנחה הליש"ט מול הדולר מ-1.50 לפני פרסום התוצאות ל-1.3250 כעת, ירידה של כ-11.6% ורמות שפל מאז 1985. במסחר מול השקל, שערו היציג של הליש"ט ננעל ביום שישי בירידה של 6.2% ברמה של  5.343 שקלים, והיום הליש"ט ממשיכה לאבד גובה ושערה היציג נקבע ברמה של 5.1531 - ירידה של כ-3.6% נוספים. 

מלבד השטרלינג, המסחר במט"ח מתנהל ביציבות יחסית, הדולר נסחר בעלייה של 0.3% ברמה של 3.8970 שקלים, והאירו נסחר בירידה של כ-0.3% ברמה של 4.3040 שקלים. לפני פרסום תוצאות ההצבעה בבריטניה נסחר האירו ברמה של 4.37 שקל לאירו. נראה כי התגובה החריפה בשוקי המט"ח העולמיים לתוצאות משאל העם בבריטניה פסחה על ישראל, והקרוסים המובילים מול השקל, מלבד הליש"ט-שקל, בדרכם לתיקון. מלכתחילה התגובה של השקל הייתה מתונה יחסית ליתר המטבעות. 

הסוחרים בשוק המטבעות המקומי ממתינים כעת בדריכות להחלטת הריבית של בנק ישראל ובעיקר לתחזית הצמיחה המעודכנת שתפורסם מיד אחריה , כדי לנסות לפענח את גודל ההשפעה השלילית של הברקזיט המשק הישראלי. באופן כללי יש לצפות כי השפעת הברקזיט על ישראל צפויה להיות מתונה, למרות שישראל נחשבת למשק קטן ופתוח, בו הייצוא מהווה מרכיב משמעותי בתמ"ג, כ-32%, וזאת בעיקר בשל העובדה כי הסחר עם בריטניה מהווה חלק זניח - על פי נתוני בנק ישראל, הייצוא של ישראל לבריטניה מהווה פחות מ-8% מסך הייצוא הישראלי.

ומה בנוגע לריבית בנק ישראל? יציאת בריטניה מהאיחוד ואי הוודאות בשווקים הפיננסיים מחזקות את ציפיית האנליסטים כי הריבית תיוותר ברמתה הנמוכה למשך זמן רב. זה היה המצב גם לפני הברקזיט. עוד נציין כי בשל התגובה המתונה יחסית בשווקים הפיננסים בישראל והיתכנות כי ציפיות האינפלציה עשויות לעלות בשל פיחות השקל, ככל הנראה בנק ישראל גם לא יוריד את הריבית לרמה שלילית.