היועצת שגזרה עמלה במאות אלפי ש' מהנפקת אנגל

חברת הנדל"ן אנגל משאבים השלימה גיוס אג"ח של כ-180 מיליון שקל ■ בנקאית ההשקעות מירב סגל מולקירי השקעות נהנתה מתגמול יפה

דיוויד מוריס, בעל השליטה החדש–ישן / צילום: תמר מצפי
דיוויד מוריס, בעל השליטה החדש–ישן / צילום: תמר מצפי

חברת הנדל"ן אנגל משאבים דיווחה היום על השלמת גיוס אג"ח בהיקף של כ-180 מיליון שקל - כ-10% פחות מסכום מקסימום של כ-200 מיליון שקל שביקשה לגייס. גיוס החוב התבצע כשלושה חודשים לאחר שביהמ"ש אישר את העברת מניות השליטה בחברה לידי דיוויד מוריס, שהחזיק בה בעבר, ולאיש העסקים אלי גבאי.

גיוס האג"ח נעשה כחמש שנים לאחר שאנגל משאבים השלימה הסדר חוב בהיקף של כ-260 מיליון שקל, שכלל תספורת של כ-50% למחזיקים, במסגרתו עברה השליטה בחברה לידי מוריס. מאז עברו מניות השליטה בחברה לידי כונסי נכסים, וחזרו לאחרונה לידיו של מוריס שצירף את גבאי כשותפו להשקעה.

דיווח שפרסמה אנגל משאבים בסוף השבוע, לאחר השלמת השלב המוסדי בהנפקת האג"ח, חשף כמה פרטים מעניינים בנוגע לעמלות ששולמו במסגרת הגיוס, שנעשה בליווי היועצת מירב סיגל, באמצעות חברת ולקירי השקעות. ולקירי נהנתה מתגמול המוערך בכמה מאות אלפי שקלים, מתוך עמלות בהיקף של יותר מ-3 מיליון שקל ששילמה אנגל בקשר עם הגיוס.

מסכום זה, חתמי ההנפקה בראשות פועלים אי.בי.אי, וכן ולקירי השקעות של סיגל, נהנו מתשלומים בהיקף של קרוב ל-2 מיליון שקל - 0.5% מתמורת ההנפקה כעמלת הפצה ושיעור דומה כעמלת הצלחה. עיקר יתרת הסכום שולמה כעמלת התחייבות מוקדמת למוסדיים.

סיגל, לפי פעילים בשוק החיתום, היא בנקאית השקעות העובדת בתחום ההנפקות בשיתוף פעולה עם מנכ"ל פועלים אי.בי.אי, ארז גולדשמידט, ועוזרת לו בבנייה המשפטית של ההנפקות בהן היא לוקחת חלק. ככל הידוע, סיגל מלווה לעיתים הנפקות נוספות, ולמשל של חברת הליסינג אלבר של אלי אלעזרא, אצלו עבדה בעבר.

שמה של סיגל (45) עלה לפני כשנה לכותרות, בעקבות התפטרותה מדירקטוריון חברת BGI, שם כיהנה כדירקטורית חיצונית. סיגל החליטה לעזוב את התפקיד זמן קצר לאחר מכירת השליטה בחברה מידי אלכסנדר גרנובסקי לידיו של גרגורי גורטובוי, ונימקה זאת ב"החלפת השליטה בחברה ושינוי נושאי המשרה בה, ואי תשלום מוקדם של האג"ח בהתאם להתחייבות... על אף מאמצים של הדירקטוריון וההנהלה".

סיגל מכהנת כדירקטורית חיצונית בחברות הנדל"ן האמריקאיות סטרוברי פילדס ודה-לסר, ונכון לסוף 2015 כיהנה גם כדח"צית בפולאר השקעות, כדירקטורית בחברות הנדל"ן ישראל קנדה ו-ווי-בוקס, וכן כיו"ר ועדת אשראי וחברת ועדת השקעות באקסלנס גמל וכיו"ר ועדת השקעות באיילון קרנות נאמנות.

לאנגל משאבים כיום שתי סדרות אג"ח נסחרות (ו' ו-ז') בהיקף של כ-135 מיליון שקל ובתשואות של כ-2.5%-5%. הריבית על הסדרה המונפקת (ח') שהינה שקלית, תעמוד על 4.95% לשנה, במח"מ של 6 שנים, וייעוד הכסף שגויס הוא החלפת החוב הקיים בחברה והשקעות עתידיות. כביטחונות עבור הסדרה, העניקה אנגל משאבים למשקיעים שעבוד ראשון על כל הנכסים המניבים שלה, בשווי מוערך של קרוב ל-270 מיליון שקל.

אנגל משאבים מחזיקה כיום בשמונה נכסים מניבים, מתוכם שלושה מקבצי דיור בערד, בעפולה ובנצרת, המושכרים למדינה באמצעות חברת עמידר. מנתוני החברה עולה כי נכסים אלו מייצרים לה רווח תפעולי נקי (NOI) של כ-25 מיליון שקל בשנה.

בחודשים הקרובים מתכננת אנגל משאבים ביצוע פרויקט של פינוי בינוי בשכונת הדר יוסף שבתל-אביב, וכן יש לה כמה פרויקטים מתוכננים בחו"ל, במדינות מזרח אירופה. החברה נסחרת בבורסה בשווי של כ-40 מיליון שקל, אחרי זינוק של כ-90% שרשמה מנייתה מתחילת השנה.

כאמור, בחודשים האחרונים עברה השליטה באנגל משאבים לידיהם של גבאי ומוריס, לאחר שבמשך יותר משנתיים היו המניות בידי כונסי נכסים, בעקבות דרישת בנק זר (Loyal Bank) בגין הלוואה שנלקחה על-ידי מוריס (באמצעות חברת GBES) ולא הוחזרה לבנק.

במהלך 2015 חבר מוריס לגבאי, העוסק בתחום הנדל"ן, בניסיון לרכוש את השליטה בחברה מחדש, וזאת לאחר גיבוש הבנות מול הבנק הנושה. התנגדות המחזיקים לחזרתו של מוריס הובילה לניסיון של גבאי לרכוש את החברה, אלא שהמהלך טורפד לאחר שגבאי נעצר על ידי רשות ני"ע בחשד כי ביצע עבירות אי-דיווח על רכישת מניות אנגל משאבים, במטרה להטעות משקיעים, הנעה בדרכי תרמית וקבלת דבר במרמה. אגב, מתשקיף ההנפקה עולה כי ביוני אשתקד הורשע גבאי במתן שוחד בהיקף של 4,000 שקל.