פוג'יאן יאנגו גרופ הסינית חתמה על מזכר הבנות לרכישת הפניקס

התמורה לא תפחת מ-1.8 מיליארד שקל ■ המשוכה העליונה תהיה קבלת אישור המפקחת על הביטוח: עד כה המפקחת לא אישרה קבוצות סיניות, ולקבוצה הנוכחית אין פעילות פיננסית מוכרת

בפעם הרביעית בתוך שנתיים חותמת קבוצת דלק על הסכם התחלתי למכירת החזקותיה בקבוצת הביטוח הפניקס (52.3%), וזאת במסגרת מאמציה הנמשכים להיפרד מפעילויות הפיננסים כחלק ממיקוד אסטרטגי בתחום האנרגיה.

קבוצת דלק, שבשליטת יצחק תשובה, הודיעה היום כי חתמה על מזכר הבנות לא מחייב עם חברת ההחזקות הסינית Fujian Yango Group, לפיו תמכור לה את המניות בתמורה לסכום שלא יפחת מ-1.85 מיליארד שקל. תמורה זו משקפת להפניקס, ששולטת בין השאר גם בבית ההשקעות אקסלנס, שווי חברה של כ-3.54 מיליארד שקל, הגבוה ביותר מ-60% משווייה בבורסה. נציין כי מדובר בשווי בהיקף גבוה למדי של כ-90% מההון העצמי של הפניקס.

המזכר הלא מחייב לעסקה החדשה, שעדיין רחוקה מלהפוך לממשית, נחתם חודשים אחדים לאחר שדלק חתמה על הסכם לא מחייב דומה עם חברת AmTrust האמריקאית. ההסכם עם האמריקאים לא הבשיל לעסקה ופקע זמן קצר לאחר שנודע עליו. הוא נחתם לאחר שמגעים משמעותיים בהרבה שניהלה דלק עם קבוצת פוסון הסינית, לרכישת השליטה בהפניקס, הסתיימו בקול ענות חלושה.

הנציגים הסינים נפגשו עם הפיקוח

המגעים עם פוסון הסינית פקעו לנוכח האיתותים הברורים שהגיעו מהפיקוח על הביטוח בישראל - שלא נטה לאשר את העסקה, שבה יועברו אמצעי שליטה בחברת ביטוח בישראל לידיים זרות. מתברר שמדובר במשוכה גבוהה וקשה, במיוחד עבור חברות סיניות שלא קיבלו את אישור המפקחת, דורית סלינגר, הן במקרה של הפניקס כאמור, ובמספר הזדמנויות במהלך הניסיונות למכירת השליטה בכלל ביטוח.

ככל הידוע, Fujian Yango Group נמצאת בבעלות פרטית והיא פועלת בשורה של תחומים. עם זאת, החברה אינה מחזיקה בפעילויות בתחומי הביטוח והפיננסים, וכנראה שבכוונתה להיכנס לתחום זה באמצעות רכישת הפניקס. לאור זאת, ולאור ניסיון העבר, נראה כי החברה הסינית עלולה להתקשות בהשגת אישור האוצר לעסקה. לאחרונה נפגשו נציגים מטעם החברה הסינית עם אנשי הפיקוח על הביטוח, והתבקשו להציג את הקבוצה. זו הייתה פגישה ראשונית ותו לא, והאוצר טרם החל לבחון את הרוכשת הפוטנציאלית.

קבוצת הביטוח הפניקס, שמנוהלת על ידי אייל לפידות, הינה אחת מחמש קבוצות הביטוח הגדולות במשק. היא נמצאת בשליטת קבוצת דלק מאז שנת 2006. לצד כוונתה של דלק למקד את עסקיה בתחום האנרגיה, היא גם חייבת למכור את הפניקס בשנים הקרובות בשל חוק הריכוזיות.