הממשלה אישרה: הבורסה בת"א תפעל למטרות רווח

שר האוצר משה כחלון: "המהלך יביא לצמיחת המשק, יחזק את הבורסה ויאפשר לה לחזור למקומה הראוי כקטר צמיחה מרכזי של המשק הישראלי"

שר האוצר משה כחלון / צילום: אוריה תדמור
שר האוצר משה כחלון / צילום: אוריה תדמור

שינוי מבנה הבעלות בבורסה והפיכתה לחברה למטרות רווח הולך ומתקרב לרגע האמת: בעוד הנהלת הבורסה והעובדים מתקשים להגיע להבנות ביחס לחלקם של האחרונים בחברת הבורסה לאחר השלמת המהלך, הצליחו רשות ני"ע ומשרד האוצר להעביר היום בממשלה את הצעת החוק שתאפשר את השינוי. לצדה אושרה גם הצעת החוק שתתיר מסחר כפוי במניות ענק בינלאומיות בבורסה המקומית.

יחד עם זאת, אין מדובר עדיין בסוף הדרך. עתה תועלה החקיקה לקריאה ראשונה בכנסת, ולאחר מכן היא תגיע לשולחן ועדת הכספים, שם היא עשויה להיתקל בקשיים ולהשתנות. במשרד האוצר ציינו היום, כי "הצעת החוק לשינוי מבנה הבורסה אושרה היום בממשלה פה אחד", תוך שהוסיפו שהם מקווים ש"המהלך ייצור לבורסה מודל תמריצים שיוביל אותה לפעול באופן תחרותי, לצרף חברי בורסה חדשים - ועל-ידי כך להוזיל עלויות למשקיעים, להתחרות במערכת הבנקאית כמקור אשראי חלופי ולשתף פעולה עם בורסות זרות".

מדובר במהלך נוסף ומרכזי בתוכניות המדינה לשנות את המגמה הבעייתית שמאפיינת את המסחר בבורסה בשנים האחרונות - מחזורי מסחר לא מספקים, לצד קיטון במספר החברות הציבוריות. ברשות ני"ע, כמו גם בלשכת שר האוצר, תולים בכך תקוות רבות. עוד מקווים באוצר, ש"מהלך שינוי המבנה יוביל גם להפחתת כוחה של המערכת הבנקאית בבורסה".

הצעת החוק כוללת גם שינוי ימי המסחר בבורסה לשני עד שישי, בהתאם לימי המסחר בבורסות מערביות מובילות. לצד החקיקה האמורה, אושרה עוד הצעת חוק שמובילים הרשות והאוצר, שתתיר מסחר כפוי במניות של חברות ענק בינלאומיות גם בישראל, וזאת מבלי שהחברות הללו בחרו להנפיק את מניותיהן בבורסה המקומית.

ומה חושבים על המהלך בשוק? ג'וליאן אסוס, יו"ר איגוד הברוקרים, בירך על האישור, ואמר ש"הניסיון בעולם מראה כי בבורסות שעברו תהליך דומה חלה צמיחה בפעילות, וביכולתן לסייע לחברות בתהליכי גיוס. כך גם לגבי ההצעה למעבר למסחר וסליקה בימי שני-שישי כנהוג בעולם - הדבר יתרום לדעתנו להגדלת היכולת של משקיעים זרים לפעול גם בבורסה בת"א".

עובדי הבורסה ציינו שהם "מברכים על כל מאמץ להבריא את הבורסה ולהוציאה מהבור העמוק שאליו שקעה תחת הניהול הכושל הנוכחי. עובדי הבורסה יהיו שותפים לכל מהלך הבראה, ויסייעו להבראת הבורסה", אך זאת, "ובלבד שיתקיים עמם מו"מ מכובד ובתום לב" - מה שלא קורה כיום, לטענתם.