השימוש באשראי ובמשיכת מזומן בקיץ גבוה בעד 12%

זאת בחודשים יולי-אוגוסט לעומת שאר חודשי השנה ■ חברת שב"א נערכת לעלייה בעומס על מערכותיה ולגידול בניסיונות למתקפת סייבר המאפיין את חודשי הקיץ

כרטיס אשראי כספומט קניות נתח שוק צרכנות / צלם: פוטוס טו גו
כרטיס אשראי כספומט קניות נתח שוק צרכנות / צלם: פוטוס טו גו

חברת שב"א נערכת לפעילות המוגברת בחודשי יולי-אוגוסט. שב"א היא מפעילת מתג הסליקה המרכזי של מערכת האשראי בישראל. לקראת החודשים יולי-אוגוסט והצפי לעלייה בפעילות העסקית באשראי ובשימוש בכספומטים, נערכה שב"א לעומס הצפוי על מערכותיה. כמו כן, גורמים במערכת הפיננסית מציינים כי חודשי הקיץ מתאפיינים גם ביותר ניסיונות של מתקפות סייבר, מה שמצריך גם כן היערכות מצד שב"א.

מנתונים של שב"א, הנמצאת כיום בשליטת הבנקים, עולה כי יולי-אוגוסט - שבהם התלמידים מבלים בחופש הגדול - מתאפיינים בגידול בהיקף השימוש בכרטיסי אשראי ובהיקף המשיכה מהכספומטים. כך למשל, סך ההוצאה העודפת בשימוש בכרטיסי אשראי ובמשיכת מזומן בחודשים יולי-אוגוסט לעומת הממוצע השנתי עמד אשתקד על 4 מיליארד שקל בקירוב.

היקף העסקאות בכרטיסי אשראי עמד בממוצע בחודשים יולי-אוגוסט 2015 על 22.5 מיליארד שקל בכל חודש, לעומת 20.9 מיליארד שקל במשך השנה כולה - כלומר עלייה של 7.6%. גם בשנים שלפני כן עמד היקף העסקאות בחודשים יולי-אוגוסט על 7%-9% יותר לעומת הממוצע ביתר החודשים בשנה. אפילו בשנת 2014, שבה היה מבצע "צוק איתן", היקף העסקאות בחודשי הקיץ היה גבוה בכ-2% לעומת שאר חודשי השנה.

הגידול בהוצאות של משקי-הבית בחודשי הקיץ מתבטא גם בשימוש בכספומטים. היקף משיכות המזומן בחודשי יולי-אוגוסט אשתקד עמד על כ-3.39 מיליארד שקל בכל חודש. זאת, לעומת ממוצע חודשי של כ-3 מיליארד שקל בשאר החודשים באותה שנה, כלומר מדובר בעלייה של כ-12%. גם היקף המשיכה הממוצעת גדל מ-521 שקל בכל חודש ב-2015, לכ-542 שקל.

נזכיר כי השימוש בכרטיסי אשראי נמצא במגמת עלייה: היקף העסקאות בחודשי החופש הגדול בשנת 2010 עמד על 16.6 מיליארד שקל, אשתקד הוא כבר היה גבוה יותר ב-35%.

עם זאת, היקף העסקה הממוצעת נמצא במגמת ירידה - אם ב-2010 הוא עמד בחודשי הקיץ על 247.6 שקל, הרי שאשתקד הוא היה נמוך יותר בכ-12% ועמד על 219.3 שקל. נראה כי הסיבה לכך נעוצה בשימוש ההולך וגובר בכרטיסי אשראי גם ברכישות קטנות, מה שמטה כלפי מטה את ממוצע העסקה.

הגידול בהוצאות בחופש הגדול-גרף
 הגידול בהוצאות בחופש הגדול-גרף