בקשה לייצוגית נגד מיקרוסופט: "הטרדות ופגיעה במשתמשים"

רועי גורודיש החליט לתבוע את מיקרוסופט בשל הפעולות שנוקטת החברה כדי לשכנע משתמשים המחזיקים במערכות הפעלה ישנות יותר לעבור למערכת ההפעלה החדשה ווינדוס 10

ווינדוס 10/ צילום:שאטרסטוק
ווינדוס 10/ צילום:שאטרסטוק

בקשה לאישור תביעה כייצוגית הוגשה היום (ב') לבית המשפט המחוזי בחיפה. המבקש, רועי גורודיש מפתח-תקווה, טוען כי הוא, כמו גם משתמשים רבים אחרים, סובלים מ"הצקות והטרדות" חוזרות ונשנות על-ידי מיקרוסופט, שמשווקת באופן אגרסיבי את מערכת ההפעלה החדשה שלה - ווינדוס 10.

"גם בעולם המודרני יש לאנשים זכות שלא להיות מוטרדים השכם והערב בכל שעה ובכל מקום בפניות פרסומיות, וגם בעולם המודרני יש לאנשים זכות שלא להיות מטרה לפרסומות ולפניות עסקיות כל העת", נכתב בבקשה שהוגשה בידי עורכי הדין יצחק אבירם ומאור ברוש. "יש לאנשים זכות שהמחשב האישי שלהם לא יופנה נגדם ויתחיל להציק להם", נכתב עוד.

גורודיש מציין כי הוא רכש בשנים האחרונות מספר רישיונות של מערכת ההפעלה חלונות 7 וחלונות 8 ממיקרוסופט. בשנת 2015 מיקרוסופט החלה להפיץ את מערכת ההפעלה חלונות 10, ואז, לטענת גורודיש, ענקית התוכנה החלה לנקוט מספר פעולות על-מנת להמיר את המשתמשים המחזיקים במערכות הפעלה ישנות יותר למערכת ההפעלה החדשה.

בכתב הבקשה מתארים באי-כוחו של גורודיש את "ההודעות המציקות" של מיקרוסופט: "הפעולות שנקטה מיקרוסופט כללו בין היתר הודעות התראה אשר 'קופצות' אצל המשתמשים במערכות ההפעלה הישנות יותר וממליצות למשתמשים על החלפת מערכת ההפעלה הקיימת למערכת ההפעלה החדשה, קרי 'חלונות 10'. הודעות אלה קופצות אצל המשתמשים פעם אחר פעם ואינן מאפשרות למשתמש לסרב להודעה".

גורודיש מציין בבקשה כי "הודעות אלה גורמות להטרדה ולפגיעה במשתמשים, תוך שהם נאלצים לבזבז זמן בצורך לטפל בהורדת ההודעות הפרסומיות אשר חוסמות לעתים את מרבית שטח המסך".

עוד נטען כי "מיקרוסופט הטעתה את גורודיש וגרמה לו להוריד למחשבו רכיב תוכנה אשר אינו עדכון. היא יצרה מצג כוזב כי מדובר בתיקון בפועל, רכיב התוכנה הינו כלי להפצת הודעות פרסומת לשדרוג. אילו מיקרוסופט הייתה מיידעת את מוריד העדכון כי לא מדובר בתיקון, כי אם ברכיב תוכנה שישלח הודעות בלתי פוסקות אודות שדרוג - לא היה המשתמש מתקין רכיב תוכנה זה".

"המעשים המתוארים הם הטרדה ופגיעה מפורשת בפרטיות המבקש, ובהכרח גם בפרטיות קבוצה גדולה מאוד של אנשים. מדובר בפגיעה בקבוצת ענק של לקוחות ובפגיעה קשה ולא מידתית. ודוקו, אין מדובר בהטרדה אחת אל המבקש (וכל אחד אחר), אלא בהטרדות חוזרות ונשנות, שאין המבקש רוצה לקבל. מדובר בהטרדות שלא ניתן למנוע אותן, וזאת בשל שהמשיבות בחרו שלא לאפשר מניעה זו", נכתב בבקשה.

בסיכום הבקשה כותבים באי-כוחו של גורודיש כי "מדובר על הטרדה חוזרת ונשנית לטובת רווח אישי של מיקרוסופט. מדובר על הטרדה שיש להפסיקה ושיש לקבוע פיצוי בגינה".