"הרפורמה של האוצר תהרוס את יבואני וקמעונאי החשמל"

לדברי בכיר בענף החשמל, ביטול הצורך באישור מכון התקנים על מוצרי חשמל, תוך הסתפקות באישור ממדינה אחרת, אמנם יוריד מחירים אך יפגע באיכות היבוא ובשרשרת המסחר בענף

מכונות כביסה. איך מורידים מחירים באלף שקל? / צילום: תמר מצפי
מכונות כביסה. איך מורידים מחירים באלף שקל? / צילום: תמר מצפי

בענף החשמל הדעות חלוקות בכל הקשור לרפורמה המתוכננת בענף החשמל. בעוד שיבואנים רשמיים מוטרדים ממנה, יבואנים מקבילים מברכים עליה. לפי התוכנית של משרד האוצר, ניתן יהיה לייבא לישראל מוצרי חשמל ללא צורך באישור מכון התקנים, ובתנאי שיימסר אישור של מכון תקנים בחו"ל.

בכיר בענף החשמל אומר ל"גלובס", כי "אם מדינת ישראל כל-כך רוצה להוריד את יוקר המחיה ולהקל על האזרחים בתחום מוצרי החשמל, אז כל מה שהיא צריכה לעשות זה להוריד את המס שהיא משיתה על המוצרים בכניסה למדינת ישראל, כמו 12% מס על מוצרי סלולר או 10% על מכונות כביסה. ברוב המקומות בעולם לא ממסים את המוצרים האלה, חוץ מאשר בישראל, אז קודם כל שיעשו סדר בנושא הזה.

"שנית, להפוך כל אדם פרטי ליבואן אולי ייתן תחושה יותר טובה, אבל לא מדובר במוצרים כמו גאדג'טים אלה במוצרים לצריכה כבדה, ואני לא רואה אנשים פרטיים עוסקים בזה. זה ייצור מהומה ויגרום למוצרים זולים שעברו תקינה במדינה זו או אחרת להיכנס לישראל, ואחרי שיישרפו כמה מוצרים כאלה, נראה אם היה שווה לדלג על בקרה ואיכות המוצרים".

- כמה עולה לכם רישוי של מכון התקנים?

"ברמה של מוצר בודד, אני מניח שזה 2%-3%".

- הרפורמה יכולה להוריד את המחיר לצרכן?

"זה עשוי להוזיל. הבעיה היא שכל הכוונה היא לדלג על שרשרת הערך ולפגוע ביבואנים ואולי בקמעונאים. מה תעשה אז כל שרשרת האנשים שמתפרנסת מזה? זה יהרוס את יבואני החשמל ואת קמעונאות החשמל. מה התועלת שתבוא למדינת ישראל מכל הסיפור הזה?".

- יש כאן טיפול בביורוקרטיה והסתמכות, במידה של צדק, על תקינה שכבר אושרה בחו"ל.

"אנחנו יכולים גם לחסוך את שר האוצר ולרכוש שירותי אוצר לא רעים בכלל. אני חושב שבמוצרים שייובאו בצורה כזאת יהיה קשה מאוד למצוא ביטחון, וצריך משהו שיפקח על איכות המוצרים.

"נניח שכל מכון התקנים יבוטל בכל הקשור למוצרי חשמל, אז זה יהיה פחות 100 מיליון שקל, זה הכסף שיחסכו? זה שמכון התקנים לא יעיל ולא מנוהל טוב ברור לכולם, אבל זה לא אומר שצריך להרוג אותו. אמרו שמחיר של מקרר ירד ב-1,000 שקל? כדאי ששר האוצר יסביר לנו איך הוא עושה את זה".

לעומתו, טוען אייל שלום, מבעל חברת י.שלום העוסקת ביבוא מקביל של מוצרי חשמל, כי ביטול הצורך במכון התקנים עשוי להוביל לחיסכון משמעותי. לדבריו, "ראשית, זה יחסוך לנו הרבה זמן מבחינת התהליכים שבמוצר חדש אורכים 3 חודשים עד חצי שנה, תלוי בלחץ שיש במכון ובשל מגבלת מספר המתקנים שיש שם לבדיקה.

"שנית, מבחינת יבוא מקביל, לפעמים יש עסקאות של כמות מסוימת של מכונות כביסה במחיר מצוין שרוצים לחסל. קשה לך לקנות מוצרים כאלה, כי אתה לא יודע כמה זמן תיקח הבדיקה, והאטרקטיביות של העסקה יכולה להפוך ללא רלוונטית".