כחלון: "מכבדים החלטת בג"ץ - לא התכוונו לפגוע בבנקאים"

שר האוצר התייחס לראשונה לצו הביניים שהוציא בג"ץ נגד חוק שכר הבכירים ■ כוונתו של כחלון ליזום הורדת מסים נוספת מעוררת מחלוקת פנימית בתוך המשרד

כחלון / צילום: יונתן בלום
כחלון / צילום: יונתן בלום

"אנחנו כמובן מכבדים את החלטת בג"ץ. כפי שאמרתי כבר - למדינה מעולם לא הייתה כוונה לפגוע בזכויות העבר של הבנקאים, אלה זכויות קנייניות. מטרתו של החוק היא לקבוע נורמות ערכיות ומוסריות" - כך אמר היום (ב') שר האוצר, משה כחלון, בהתייחסו לצו הביניים שהוציא בג"ץ נגד חוק שכר הבכירים. "אני סמוך על שופטי בג"ץ שיקבלו את ההחלטה הטובה ביותר שלוקחת בחשבון את כל השיקולים המוסרים הנדרשים", הוסיף.

בהתייחסו לתקציב המדינה, אמר כחלון: "כפי שהתחייבתי - בתקציב הקרוב אנחנו הולכים להתמקד בצעדים שיעודדו את צמיחת המשק. לתפיסתי יש שני מנועים עיקריים שמעודדים את הצמיחה - השקעות והפחתת מסים, ובתקציב הקרוב אנחנו הולכים לחזק דרמטית את שני המנועים האלה - גם בתחום ההשקעות וגם בהפחתת מסים. נשקיע בהשקעות ונבצע הפחתות מסים במיליארדי שקלים".

הוא הוסיף כי באוצר שוקלים מספר צעדים שיפחיתו את נטל המס, וציין כי "גם בשנה שעברה כשהחלטנו על הפחתת מע"מ ומס חברות היו ביקורות ומתקפות על המהלך, אך היום המהלך הוכח כנכון ומי שתקף מודה שהוא טעה. כספי המסים הם כספים ששייכים לציבור וכשיש עודפים חובתנו להחזיר אותם לאזרחים". 

אמש (א') דווח בערוץ 2 כי שר האוצר יוזם מהלך נוסף של הפחתת מס החברות וכן הורדת מס הכנסה לבעלי הכנסה של 12-13 אלף שקל. היוזמה באה על רקע עודפי גבייה ממסים, ולאור הצורך ליזום צעדים לעידוד הצמיחה במשק.

 

מחלוקת פנימית באוצר

כוונתו של שר האוצר כחלון ליזום הורדת מסים נוספת מעוררת מחלוקת פנימית בתוך משרד האוצר, כך מתברר מדיונים המתנהלים בנושא בימים האחרונים.

כמו כן, קיימת במשרד האוצר יותר מגרסה אחת לגבי גובה העודף בגביית המסים מתחילת השנה. גרסת האוצר הרשמית, שלפיה מדובר בעודף של 4 מיליארד שקל, מתייחסת להצעת התקציב המקורי, לפני שעודכנה בחודש מארס האחרון.

העודף בגביית מסים מתחילת השנה עומד לפי התחזית המעודכנת על 2.4 מיליארד שקל בלבד. הפחתת המסים הקודמת שעליה החליט כחלון עם ראש הממשלה בנימין נתניהו הפחיתה לפי הערכות האוצר 6 מיליארד שקל מהכנסות המדינה ממסים: 1.2 מיליארד כתוצאה מהפחתת מס החברות ב-1.5% (מ-26.5% ל-25%) ו-4.7 מיליארד שקל מהפחתת המע"מ באחוז אחד (מ-18% ל-17%). כחלון טען בדיעבד שהעובדה ששנת 2015 הסתיימה בגירעון נמוך בהרבה מהתחזיות מוכיחה כי ההחלטה הייתה מוצדקת.

מדרגות מס הכנסה לשנת 2016
 מדרגות מס הכנסה לשנת 2016