אושר: הסכם לחילופי מידע בין רשויות המס בישראל ובארה"ב

ההסכם, שנחתם בין ארה"ב ו-113 מדינות, מחייב את הגופים הפיננסיים ואת הרשויות להעביר לרשויות המס בארה"ב מידע על חשבונות ונכסים פיננסיים של אזרחי ארה"ב המתגוררים באותן מדינות

ישראל ארצות הברית / צלם:  thinkstock
ישראל ארצות הברית / צלם: thinkstock

בתום שבועות של דיונים, אישרה הבוקר (ב') ועדת הכספים את הצעת החוק ליישום הסכם ה-FATCA לחילופי מידע בין רשויות המס של ישראל וארה"ב. ההסכם, שנחתם בין ארה"ב לבין 113 מדינות, מחייב את הגופים הפיננסיים ואת רשויות המס בכל המדינות החתומות להעביר לרשויות המס של ארה"ב מידע על אודות חשבונות ונכסים פיננסיים של אזרחי ארה"ב המתגוררים באותן מדינות.

החוק החדש מחייב את כל הגופים הפיננסיים בישראל, ובראשם הבנקים, להעביר מידע לרשות המסים בישראל על אודות אזרחים אמריקאיים המתגוררים במדינה, על-מנת שזו תעבירו לרשות המסים האמריקאית.

ללא אישור החוק, היו הרשויות בארה"ב מבצעות ניכוי מס במקור בשיעור של 30% מגופים הפיננסיים הישראליים ואף נוקטות סנקציות קשות אחרות נגד המערכת הפיננסית הישראלית ואף נגד גופים ספציפיים. מבין הסנקציות שהיו על הפרק קודם אישור החוק - ניתוק ממערכת המסלקה הבינלאומית סוויפט, ניתוק הקשרים של גופים כלכליים ופיננסיים בינלאומיים ועוד.

באישור החוק היום הבטיחה ועדת הכספים כי גופים פיננסיים ואזרחים ישראליים יוכלו לפעול מול רשות המסים הישראלית ולא לדווח ישירות לרשות המסים האמריקאית.

עתה תידרש ועדת הכספים לאשר את התקנות שיותקנו לצורך היישום הטכני של החוק ושל ההוראות שלפיהן יפעלו הגופים הפיננסיים.

הוועדה שינתה סעיפים שונים בהצעת החוק שהוגשה על-ידי האוצר, וכך למשל, במהלך הדיון היום, הוחלט שלא להותיר על כנו סעיף שמאפשר לרשות המסים הישראלית לעשות שימוש במידע שיעבור דרכה ונוגע להסכם ה-FATCA לצרכים שאינם קשורים ביישומו.

לאחר משא-ומתן ממושך עם אנשי האוצר, הוחלט, בין היתר, להפחית עיצומים כספיים נגד מוסדות פיננסיים שמסיבות טכניות לא יעמדו בכל דרישות החוק הסבוכות. כמו כן, הוחלט כי מוסדות הגמ"חים יוגדרו כמוסדות לתועלת הציבור, מה שיאפשר להם להמשיך לפעול מבלי שיחולו עליהם הוראות ה-FATCA. זאת, מאחר שההסכם נוגע לגופים המוגדרים כמוסדות פיננסיים. עוד הוסיף גפני להוראות החוק את החובה לקבל אישור של ועדת הכספים במהלכי יישום החוק בתקנות ובפעולות אחרות.

עוד לפי הצעת החוק שאושרה היום, במקרה שרשות המסים חושדת שמוסד פיננסי לא עשה כל שהיה עליו לעשות על-מנת שבעלי חשבונות מסוימים ימסרו מידע רלוונטי להוראות ה-FATCA, או שלא ערך את כל הבדיקות הדרושות מתוקף החוק, היא יכולה להטיל עליו עיצום כספי שנע בין 5,000 שקל ל-50 אלף שקל, במקום בין 10,000 שקל ל-100 אלף שקל שנקבעו בחוק המקורי שהגיש משרד האוצר.

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, סיכם את הדיונים על החוק והדגיש כי "מדובר בחוק מאוד בעייתי", וכי "מלכתחילה היה ראוי לשנות דברים בהסכם מול ארה"ב. יש שוני בין המדינות, ולא כל מה שמתאים למדינה אחת מתאים גם לאחרת. כך למשל, אצלנו בישראל יש את מוסד הגמ"ח, מוסד בעל חשיבות מוסרית והיסטורית, מוסד שמאפשר לסייע לחלשים, לאפשר הלוואות ללא ריבית ובתנאים נוחים לאנשים שאף בנק לא יעמיד להם הלוואות. כל הדברים האלה היו צריכים לקבל ביטוי בהסכם עוד בעת החתימה עליו. אני שמח שהצלחנו לתקן את העיוותים שנוצרו בעקבות החתימה על ההסכם לטובת אזרחי ישראל".

החוק אושר פה-אחד ויעלה לאישור סופי בקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת בימים הקרובים. החוק ייכנס לתוקף ביום פרסום התקנות - כבר בשבוע הבא.