עובדים ברשות השידור? ייתכן שהשכר שלכם גבוה מאשר מבבריטניה

BBC, תאגיד השידור הציבורי בבריטניה, ידוע בעיקר בערוצי הטלוויזיה שלו - ובמיוחד באלה החדשותיים, וכמו רשות השידור הישראלית, הוא סובל מגירעונות

ערוץ השידורים הממלכתי של בריטניה BBC / צלם: רויטרס
ערוץ השידורים הממלכתי של בריטניה BBC / צלם: רויטרס

בכירי רשות השידור בישראל, שביום שני השבוע נודע שראש הממשלה בנימין נתניהו מתכוון לדחות את סגירתה ביותר משנה, נמנו תמיד עם מקבלי השכר הגבוה במגזר הציבורי (אם כי נודה שלא מדובר בשכר מרקיע שחקים). בשבוע שעבר, התפרסמו רמות השכר במקבילה הבריטית של רשות השידור הישראלית, BBC, והחלטנו לתת לכם טעימה מההשוואה בין רמות השכר בשני הארגונים.

BBC, תאגיד השידור הציבורי בבריטניה, ידוע בעיקר בערוצי הטלוויזיה שלו - ובמיוחד באלה החדשותיים, וכמו רשות השידור הישראלית הוא סובל מגירעונות. בשנה הפיסקלית שהסתיימה במארס 2016 אמנם לא נוצר גירעון אלא הפרש חיובי של 9.3 מיליון ליש"ט בין הכנסות התאגיד להוצאותיו, אך בשנה הקודמת נוצר גירעון של 125.2 מיליון ליש"ט. ולמרות התפאורה המאזנית הלא מחמיאה הזאת, ב-BBC לא ממש חוסכים בעלויות השכר של העובדים והבכירים. מהדוח השנתי שלו עולה שאשתקד השכר השנתי הממוצע של עובד ב-BBC גדל באלף ליש"ט ל-43 אלף ליש"ט, בערך 3,600 ליש"ט בחודש, קצת יותר מ-18 אלף שקל בחודש.

ואיך זה בהשוואה לשכר עובדי רשות השידור הישראלית? תתפלאו, אבל בישראל הוא גבוה יותר. לפי דוח השכר במגזר הציבורי של משרד האוצר, ונכון לשנת 2014, השכר החודשי הממוצע לעובד הרשות הוא כמעט 20 אלף שקל, לעומת כמעט 19 אלף שקל בשנת 2013 - הבדל של 8% לטובת הישראלית.

למען ההגינות נציין שברשות השידור הישראלית עובדים "רק" 1,500 איש (רובם ככולם בארץ), בעוד שה-BBC מעסיק כמעט 19 אלף איש, ולא רק בבריטניה. ובכל זאת, מדובר בשני גופים ציבוריים במדינות מערביות, ויש בהשוואה זו כדי להעיד על רמות השכר הנאות של עובדיהם. והנה עוד השוואה שממחישה זאת: השכר הממוצע לעובד ברשות בישראל הוא כפול מהשכר הממוצע במשק הישראלי, בעוד שבבריטניה הפער הוא 62% (ראו טבלה). ה-BBC Trust, הגוף הממשלתי שאחראי על פעילות רשות השידור הבריטית, הזהיר את האחרונה כי עדיין יש "פער ביצועי" בין מה שהציבור מצפה לקבל מ-BBC לבין מה שהרשת מספקת לו בפועל ועל מנהליה לפעול בנידון. קצת מזכיר את הרקע להקמת תאגיד השידור הציבורי החדש בישראל.

שקט משדרים
 שקט משדרים