דראגי: צפויה תנודתיות גבוהה אבל השווקים עמידים

בנאום ראשון מאז הברקזיט צופה יו"ר ה-ECB כי השפעת הברקזיט על כלכלת גוש האירו תהיה שלילית, אך יש להמתין ולראות מה יעשה הדרג הפוליטי

מריו דראגי / צילום: רויטרס
מריו דראגי / צילום: רויטרס

מיד לאחר פרסום החלטת הריבית של הבנק המרכזי האירופי (ה-ECB) החל יו"ר הבנק, מריו דראגיבנאום שחשיבותו הגדולה היא היותו הנאום הראשון מאז ה"ברקזיט".

דראגי אומר בנאומו כי ל"ברקזיט" יש השפעה שלילית על כלכלת גוש האירו אולם יש להמתין ולראות את היקפה. "צפויה תנודתיות רבה בשווקים אבל הם עמידים ואני מעריך שהם יעמדו בטלטלות הצפויות" אמר דראגי.

עוד העריך כי האינפלציה ב-2017 תתחיל לעלות אולם צפויה להיות נמוכה גם ב-2017 וגם ב-2018. הצמיחה ברבעון השני של השנה צפויה להיות נמוכה מהצמיחה ברבעון הראשון.

דראגי אמר עוד כי בשלב זה של טלטלות פוליטיות בגוש האירו (ה"ברקזיט") יש להמתין להתפתחויות במישור הפוליטי טרם קבלת החלטה כלשהי במישור הכלכלי. 

בתגובה להודעת הבנק המרכזי על הריבית מעיריכם כלכלני בנק מזרחי כי הריביות הנמוכות יישארו ברמתן הנוכחית, או אף ירדו, למשך תקופה ממושכת.

הריבית באירופה לא תעלה, להערכת בנק מזרחי, זמן רב לאחר שתכנית הרכישות הנוכחית, של אג"ח ממשלתיות ואג"ח חברות, המכונה הרחבה כמותית, תסתיים. תכנית הרכישות, בהיקף של 80 מיליארד אירו לחודש, תימשך לפחות עד סוף מארס 2017, אך תוארך לפי הצורך. מדובר, אם כך, באופק של מספר שנים.

"יש לציין, כי לבד מסימני השאלה, האופפים את השלכות יציאת בריטניה מהאיחוד האירופי, על הפעילות הכלכלית והפיננסית בשני המקומות, נתונה תשומת הלב של הבנק המרכזי האירופי לקיפאון של מדדי המחירים, המצביעים על רפיון כללי של הפעילות הכלכלית בגוש האירו. כך, ב-12 החודשים האחרונים עלה מדד המחירים לצרכן של גוש האירו 0.1% בלבד, בהשוואה ליעד האינפלציה של כ-2% ובהשוואה לעלייה של 1.0% שרשם המדד האמריקאי.

"היות ולא מסתמנת, בשלב זה, האצה של ממש בקצב עליית המדד (בין השאר לנוכח שיעור הבלתי מועסקים הגבוה של 10.1% והדשדוש של מדדי תפוקת התעשייה ופדיון המסחר והשירותים), סביר להניח כי הן ההרחבה הכמותית והן הריביות האפסיות - שליליות תמשכנה ללוות את יבשת אירופה בשנים הבאות.

"הנגיד דרגי יצטרך להיות סבלני ויצירתי מאוד: מחד להדגיש את מוכנותו לנקוט בכל הכלים העומדים לרשותו עד שיופיעו סימנים להתאוששות כלכלית ולעליית מחירים; מנגד, ככל שעובר הזמן, לא לאבד את האמינות שהציבור רוכש ליכולתו לעשות כן. אין ספק, שהממשלות ביבשת תצטרכנה להוסיף תמריצים כלכליים משלהן, דבר שיאלץ אותן "לוותר" בחזית השמירה על יעדי גירעון".