אובמה: אני מעביר להילארי קלינטון את שרביט הנשיאות

מייקל בלומברג רומז על ספקות לגבי שפיותו של דונלד טראמפ ■ בכירי המפלגה הדמוקרטית, יחד עם בלומברג הלא-מפלגתי, הנחיתו הלומות קשות על טראמפ

ברק אובמה / צילום: רויטרס
ברק אובמה / צילום: רויטרס

 

קריאתו של דונלד טראמפ לרוסיה לאתר ולפרסם דוא"לים של הילארי קלינטון ובכך להתערב למעשה במערכת הבחירות בארה"ב נועדה, אולי, להחזיר אליו את זרקורי המדיה, שמתמקדים בוועידת המפלגה הדמוקרטית בפילדלפיה והשאירו אותו בצל זמן רב מדי, לטעמו. הוא קיבל את מבוקשו, ובעצם הרבה יותר משביקש. טראמפ חזר להיות הסיפור התקשורתי החם ביותר - אבל את הנראטיב הובילו קברניטי המפלגה הדמוקרטית, ששיסעו אותו אמש (ד'), הערב השלישי של ועידתם, ללא רחמים והציגו אותו ככלי ריק וכסכנה לאומה. ובפעם הראשונה במסע הבחירות הנוכחי, רמזה אישיות מרכזית בחיים הציבוריים האמריקאים על ספקות לגבי שפיותו של המועמד הרפובליקאי לנשיאות.

אבל במרכז האירועים אמש עמד נאומו של נשיא ארה"ב, ברק אובמה, שהכריז לפני אלפי הצירים בוועידה ולפני האומה כולה, בשידור חי, שהוא מעביר את שרביט הנשיאות להילארי קלינטון ושאין מי שראוי ממנה להוביל את ארה"ב בעידן של משברים ואתגרים. זה היה נאום פרידה - ונאום שבישר על התחלה חדשה; ובסיומו, בהתפתחות מפתיעה, עלתה המועמדת הדמוקרטית על הבמה והתחבקה בחום עם הנשיא היוצא על רקע שאגות אדירות של הקהל. זה היה דימוי חזותי רב עוצמה שסימל המשכיות ואחדות. לטוב או לרע, הרגע הזה הבהיר שנשיאות של קלינטון תהיה למעשה נשיאות של אובמה 3.0.

בימים שקדמו לנאום הבהיר אובמה, כי נאומו יישא אופי חיובי, שהוא ידגיש בו את מעלותיה וכישוריה של קלינטון. אבל, הוא לא חשך שבטו מטראמפ, אם כי בלשון מעט יותר מעודנת מזו של קודמיו. הוא תיאר אותו כאיום לאומה, שעמדותיו אינן שייכות כלל לקשת הדעות הפוליטית של ארה"ב.

"הבחירות האלה אינן רק בין מפלגות או בין קווי מדיניות שונים", הוא הכריז. "לא מדובר פה אפילו בוויכוחים המסורתיים בין שמאל לימין. לפנינו בחירה הרבה יותר בסיסית - הכרעה על מי שאנו כעם; הכרעה האם אנו רוצים להמשיך ולקיים את הניסוי האמריקאי הגדול של ממשל עצמי". ובמאמץ לתקוע טריז בין טראמפ לבין בוחרים רפובליקאים אמר אובמה, כי נאומו של טראמפ בוועידת מפלגתו, בשבוע שעבר, "לא היה רפובליקאי במיוחד ובוודאי לא קונסרבטיבי... לא היה שום מאמץ להציע פתרונות רציניים לבעיות אלא רק שחרור של שנאות, האשמות, משטמות וכעסים".

 

נשיא ארה"ב עשה צעד נוסף וכרך את טראמפ עם אלה שהמיליארדר מתעב אותם ביותר - הג'יהאדיסטים. בתארו את המועמד הרפובליקאי כסיכון לערכים האמריקאים הוא אמר: "כל מי שמאיים על הערכים שלנו, בין אם אלה פשיסטים, קומוניסטים, ג'יהאדיסטים או דמגוגים מתוצרת בית - כל אלה ייכשלו בסופו של דבר".

אובמה תיאר את טראמפ כבעל זרוע, שמעלה בעיות אבל אינו מציע דרכים לפתרונן: "הדונלד הזה אינו בדיוק אדם של תכניות... הוא מהמר על כך שאם הוא יצליח להפחיד מספיק אנשים, הוא יוכל לזכות לזכות במספיק קולות כדי לזכות בבחירות".

"וזה הימור נוסף שדונלד טראמפ יפסיד", הוסיף הנשיא. "הוא לא מעריך מספיק את העם האמריקאי. אנחנו לא איזה עם שביר ומפוחד. עוצמתנו אינה נובעת מאיזה אדם שמכריז על עצמו כמושיע לאומי ומבטיח לנו שרק הוא לבדו יוכל להשכין חוק וסדר".

"מעולם לא היה איש או אשה, לא אני, לא ביל (קלינטון), לא אף אחד אחר, עם כישורים רבים יותר לכהן כנשיא מאשר הילארי קלינטון", הכריז אובמה. ובפנותו לביל קלינטון, שישב ביציע המכובדים, הוא הוסיף: "אני מקווה שלא אכפת לך, ביל, אבל אני פשוט אומר את האמת, אחי".

קדמה לקלינטון שורה ארוכה של נואמים, רובם בשר מבשרו של הממסד הדמוקרטי, שתקפו את טראמפ בפראיות שלא היתה אופיינית אפילו לקמפיינים המרים ביותר בעבר. אך הגדיל לעשות המיליארדר מייקל בלומברג, ראש עיריית ניו-יורק לשעבר ומייסד אימפריית התקשורת שנושאת את שמו. משפט המפתח בנאום של בלומברג, שמגדיר עצמו עתה כעצמאי, כלומר לא דמוקרט ולא רפובליקאי, היה : "בואו נבחר מועמדת שפויה, עם ניסיון בינלאומי, הילארי קלינטון". ההתבטאות היתה רמז לספקות שיש לבלומברג לגבי שפיותו של המועמד הרפובליקאי. זה קו התקפה ששום אישיות בעלת משקל לא השמיעה עד עתה.

"אני ניו-יורקי, וכאשר אני רואה נוכל, אני מזהה אותו מיד", אמר בלומברג. "הדבר הכי בולט אצל דונלד טראמפ היא הצביעות שלו".

מארגני הוועידה ייחסו חשיבות רבה להופעתו של בלומברג דווקא בגלל העובדה שהוא אינו חלק מהממסד הדמוקרטי בתקווה שהוא ימשוך לקלינטון בוחרים נטולי זהות מפלגתית ובעלי עסקים, שמביטים בחשש על ההשפעה הגדולה של ברני סנדרס על מצע המפלגה. בלומברג מילא את התקוות שנתלו בו: "אני מבין מדוע הרעיון של נשיא שבא מעולם העסקים מושך כל כך, אך התכנית העסקית של טראמפ היא אסון בהתהוותו. שמענו הרבה במסע הבחירות הזה על הצורך במנהיג שמבין בעסקים. אני מסכים לגמרי. אני בניתי עסק, ולא התחלתי אותו עם צ'ק של מיליון דולר מאבא שלי".

הצבעה בעד קלינטון היא הצבעה אחראית... הצבעה בעד טראמפ היא הצבעה עתירת סיכון, פזיזה ורידקלית", אמר בלומברג. "לא משנה מה אתם חושבים על הפוליטיקה של קלינטון או על הרקורד שלה. הילארי קלינטון מבינה שאנו לא לא עוסקים בתכנית ריאליטי אלא במציאות. אני פונה לעמיתיי הבוחרים העצמאיים: להצבעה שלכם יש חשיבות".

נואמים אחרים הבליטו אותו קו מחשבה. ג'ו ביידן, סגן הנשיא, אמר: "לציניות של טראמפ אין גבולות" וטים קיין, סגנה של קלינטון, הכריז: "אל תאמינו לאף מילה אחת של האיש הזה".

ליאון פאנטה, שהיה ראש CIA ושר ההגנה, מתח ביקורת חריפה ביותר על טראמפ בגלל הכרזתו שרוסיה צריכה לפרוץ לשרתים אמריקאים במאמץ לאתר דוא"לים של קלינטון.

"טראמפ שוב בחר להתייצב לצידה של רוסיה", אמר פאנטה. "הוא ביקש מהרוסים להתערב בפוליטיקה האמריקאית. חשבו על כך. דונלד טראמפ, שמבקש להיות נשיא ארה"ב, קרא לרוסים לפעול נגד המאמצים המודיעיניים של ארה"ב כדי להשפיע על תוצאות הבחירות. אני לא יכול לתפוס שמועמד לנשיאות יהיה כל כך בלתי אחראי. אני אומר זאת מתוך דאגה עמוקה לעתיד ילדיי ונכדיי. לדונלד טראמפ אסור להיות המפקד העליון של צבא ארה"ב".

מבחינתו של המיליארדר, שנוהג לצפות בכל מופע טלוויזיוני שבו הוא מופיע או נדון, זה היה כנראה ערב ארוך, ארוך מדי.