האם פלרם הישראלית הפרה דיני הגבלים עסקיים באוסטרליה?

הממונה האוסטרלי תובע את יצרנית הלוחות ודורש עונשים כספיים שבשלב זה לא ידועים ■ פלרם: "לא ניתן להעריך או לצפות את תוצאות ההליך; מנועים מלהתייחס בשלב זה"

מפעל פלרם / צילום: איל יצהר
מפעל פלרם / צילום: איל יצהר

חברת פלרם  עדכנה בשבועות האחרונים כי הממונה על ההגבלים העסקיים באוסטרליה הגיש תביעה אזרחית נגדה, נגד חברת-הבת שלה באוסטרליה ונגד נתבעים נוספים. זאת, לפי פלרם, "בגין פעולות שבוצעו לכאורה בשוק האוסטרלי בין השנים 2008-2013, אשר לטענת הממונה האוסטרלי עולות כדי הפרת דיני ההגבלים העסקיים באוסטרליה". הממונה האוסטרלי דורש במסגרת תביעתו עונשים כספיים שבשלב זה אינם ידועים, וכן דין הצהרתי.

לפי פרסומים בכלי התקשורת באוסטרליה, מדובר בחשדות בנוגע לפעילות קרטל של פלרם ושל חברה נוספת (Ampelite) בכל הנוגע לאספקת מוצרי לוחות גליים מפוליקרבונט המיועדים לשימוש לגגות ולפרגולות. לפי הפרסומים בין יתר הנתבעים גם טליה חורש, ששימשה כדירקטורית בחברה-הבת של פלרם בשנים שהוזכרו, ונתבעים נוספים שאינם קשורים לפלרם.

בפלרם מנסים לשדר אופטימיות, ובעדכון שפרסמו בנושא בימים האחרונים העריכו, בהתבסס על ייעוץ משפטי שקיבלו, כי מעשיהם "ככל הנראה אינם עולים כדי הפרה של הוראות הדין הרלוונטיות". יחד עם זאת, מוסיפים בפלרם, "בשלב זה לא ניתן להעריך או לצפות את תוצאות ההליך האמור ואת השלכותיו".

פלרם, העוסקת בייצור ובשיווק לוחות פלסטיק שטוחים וגליים, נמצאת בשליטת קיבוץ רמת יוחנן הסמוך לקרית אתא. אתרי הייצור והשיווק המרכזיים שלה הם בישראל, באירופה ובארה"ב, ובנוסף יש לה פעילות בין היתר באוסטרליה, בדרום אפריקה, ברוסיה, בסין ובהודו. ב-2009 רכשה פלרם את פעילות המפיץ הבלעדי שלה באוסטרליה תמורת 1.7 מיליון דולר אוסטרלי שתשולם עד 5 שנים ממועד הרכישה כעמלה מהמכירות בפועל.

פעילות משמעותית באוסטרליה

דוחות פלרם מעידים כי פעילותה באוסטרליה בתחום הפוליקרבונט משמעותית, ומוערכת בכ-90 מיליון שקל בשנה - סכום המהווה קצת יותר מ-7% מסך מחזור הפעילות השנתי שלה, שעמד ב-2015 על 1.25 מיליארד שקל.

בדוחותיה השנתיים ל-2015 מציינת פלרם כי מכירות החברה בתחום הפוליקרבונט לאחד מלקוחותיה באוסטרליה מהוות כ-7% מסך הכנסותיה - מה שגוזר לפלרם מאותו לקוח הכנסות של קרוב ל-90 מיליון שקל בשנה. מדובר ברשת עשה זאת בעצמך Bunnings Group שלפי פלרם "הינה רשת DIY הגדולה באוסטרליה המפעילה כ-300 חנויות".

פלרם זכתה במכרז לאספקה בלעדית למוצרי פוליקרבונט לרשת והחלה באספקת מוצרים בלעדית עבורה בתחילת מאי 2011.

את 2015 סיכמה פלרם עם שיפור של 10% בהכנסותיה, שהגיעו ל-1.25 מיליארד שקל, ושיפור ניכר גם ברווח הגולמי והתפעולי שלה. אולם עלייה בהוצאות המימון ובהוצאות המסים הובילו לשחיקה של כ-8% ברווחיה השנתיים שהסתכמו ב-39 מיליון שקל. בסיכום הרבעון הראשון של השנה פלרם שמרה על יציבות בפעילות עם הכנסות רבעוניות של 335 מיליון שקל ורווח נקי של כ-21 מיליון שקל. מניית פלרם התחזקה מתחילת השנה בכ-5% ומשקפת לחברה שווי של כ-610 מיליון שקל.

מפלרם נמסר היום כי "אנו נמצאים בתהליך מול רשות ההגבלים האוסטרלית, ולכן אנו מנועים מלהתייחס לעניין בשלב זה".

מכירות פלרם
 מכירות פלרם