התאוששות? קרנות הנאמנות שבו לגייס כספים בחודש יולי

בחודש שחלף גייס השוק כ-730 מיליון שקל ■ ועדיין, מתחילת 2016 נפדו מעל ל-15 מיליארד שקל ■ המגייסים הגדולים ביולי: אילים, מור, אנליסט, מיטב דש, אלומות וסיגמא

הבורסה בתל אביב / צילום: איל יצהר
הבורסה בתל אביב / צילום: איל יצהר

לאחר כשנה ושלושה חודשים של פדיונות, מאז אפריל 2015, בחודש יולי 2016 עבר שוק קרנות הנאמנות, שבו מנוהלים כיום נכסים בשווי של כ-218 מיליארד שקל, לטריטוריות חיוביות.

בחודש שעבר גייס השוק כ-730 מיליון שקל, כשבנטרול פדיונות בקרנות הכספיות אף מדובר על יצירות של כ-1.5 מיליארד שקל בקרנות המסורתיות ובקרנות המחקות. עם זאת, מתחילת 2016 מדובר עדיין על תעשייה פודה, שנפדו ממנה מעל ל-15 מיליארד שקל - כאשר קצת יותר ממחצית מהסכום נגרע מהקרנות המסורתיות.

"התוצאות הטובות של התעשייה בחודש החולף, הן בעיקר הודות לקרנות האג"ח כללי והאג"ח קונצרניות שנהנו מכניסת כספים של מאות מיליוני שקלים", אומר גורם בשוק, בעוד אחר מוסיף כי "יולי היה חודש מצוין למשקיעים בקרנות הנאמנות, כאשר כל האפיקים הניבו תשואות חיוביות".

לדברי אותו גורם, "האפיקים המנייתיים הניבו תשואות ממוצעות גבוהות של עד 5.5%, אשר השאירו מאחור את הפסדי חודש יוני בעקבות ה-Brexit", כאשר בראייה כלל ענפית מדובר על תשואה כוללת של כ-1.6% בחודש החולף. עוד הוא טוען כי "חזרת התיאבון לסיכון התבטאה בגיוסים המשמעותיים ביותר בתעשייה ב-15 החודשים האחרונים, כאשר הן הקרנות המסורתיות והן הקרנות המחקות רשמו גיוסים בניגוד למגמה שאפיינה אותם לאחרונה".

כך או כך, אף שהמחצית השנייה של 2016 מתחילה עם גיוסים בשוק, עדיין מדובר בשוק מצומק במידה ניכרת ביחס למה שהיה אך לפני כשנה. בסוף יולי אשתקד נוהלו בקרנות הנאמנות נכסים בהיקף של כ-247 מיליארד שקל, בעוד שבסוף 2015 נוהלו בקרנות הנאמנות נכסים בשווי כולל של כ-229 מיליארד שקל.

אילים ומור בפסגה

כאמור, האג"חים הקונצרניות עשו את השינוי, כשניתן לומר כי עבור הקרנות הקונצרניות מדובר בקפיצת מדרגה שנרשמה בחודש יולי, לאחר שמתחילת השנה עמד קצב הגיוסים בקטגוריה על כ-200 מיליון שקל בחודש, בעוד שעבור קרנות אג"ח כללי מדובר בשינוי מגמה כולל לאחר שבחציון הראשון של 2016 פדתה הקטגוריה מעל ל-5 מיליארד שקל. למול אלה, גם ביולי המשיכו הקרנות הכספיות בדרכן מטה, וזאת בצל מציאות הריביות האפסיות ששוררת פה ובעולם. למול אלה רשמו הקרנות המסורתיות גיוס של כרבע מיליארד שקל בחודש החולף.

בנוגע לאפיק האג"ח הקונצרניות, שחקן בשוק קרנות הנאמנות אומר כי מרווחי התשואה בו נמצאים ברמות נמוכות שכבר ראינו בשנתיים האחרונות. ואולם, התחזקות החברות והתשואות הנמוכות באפיק הממשלתי, מעניקות להערכתו תקווה שלפחות בזירת החוב, הבורסה המקומית ממשיכה לתפקד כייאות. הוא מעריך כי "מגמת הגיוסים באפיק החוב הקונצרני צפויה להימשך, בתמיכתם של מדדים חדשים שמנפיקות חברות המתמחות בהנפקת מדדים המאפשרים פיזור רחב ומדויק יותר לאג"ח".

כך למשל, השיקה החודש חברת המדדים של מנורה מבטחים סדרת קרנות מחקות, המאפשרות חשיפה לדירוג השקעה ספציפי A או AA ובבסיס הצמדה - שקלי או צמוד, וזאת לצד מוצר מחקה נוסף שמנסה לתת מעין מדד high yield ישראלי.

על כל פנים, גם הקרנות המנייתיות והגמישות גייסו החודש, במדדים בארץ ובחו"ל, כשמנגד קרנות אג"ח בארץ שקליות הן האפיק הפודה ביותר, לאחר שבחודש יולי הן פדו מעל ל-700 מיליון שקל, ומתחילת השנה - מעל ל-3 מיליארד שקל.

ומי בולט לטובה בקרב המגייסים ומי בולט לרעה בקרב הפודים? בחודש יולי בלטו לחיוב מיטב דש - שמציג תוצאות טובות בהרבה משאר הענקים בתחום (שמנהלים סכום דו ספרתי במיליארדי שקלים), כשלצדו בולטים לחיוב, עם גיוסים גדולים אף יותר, בתי ההשקעות אילים, מור, אנליסט, אלומות, וסיגמא - שגייסו כל אחד סכום תלת ספרתי במיליוני שקלים. מנגד, אקסלנס, שפדה מעל לחצי מיליארד שקל, והראל פיא, בלטו לרעה.

מתחילת השנה מדובר על שני גופים שגייסו הרבה מעל לכל היתר: אילים (גייסו במצטבר כ-2.5 מיליארד שקל) ומור (שגייס במצטבר כ-2 מיליארד שקל). מהצד השני בולטים בקרב הפודים הראל פיא, פסגות, מגדל שוקי הון, אקסלנס, אלטשולר שחם וילין לפידות, שפדו כל אחד סכום של לפחות 1.9 מיליארד שקל.

תעודות הסל פודות

בינתיים, בשוק תעודות הסל נמשכה גם ביולי מגמת הפדיונות, כשחברות תעודות הסל פדו יחד כ-247 מיליון שקל, כך שמתחילת השנה פדה השוק במצטבר יותר מ-4.7 מיליארד שקל. כל חברות ניהול תעודות הסל פדו הן בחודש יולי והן מתחילת השנה. נכון לסוף יולי, מנוהלים בשוק זה נכסים בשווי מצטבר של כ-99.4 מיליארד שקל.

לדברי רונן סולומון, מנהל תחום פיננסים ושוק ההון באיגוד לשכות המסחר, "עיקר הפדיונות הן בתעודות פיקדון (מעל 650 מיליון שקל). מאידך, המשיכה מגמת הגיוסים בתעודות על מדדי מניות בארץ, שבחודש החולף גייסו כ-245 מיליון שקל". עוד הוא ציין כי "מתחילת השנה נרשמו פדיונות של מעל 3.3 מיליארד שקל מתעודות על מדדי מניות בחו"ל, לצד גיוסים של מעל 1.6 מיליארד שקל בתעודות על מדדי מניות בארץ".

הגיוסים
 הגיוסים