אחרי הפוגה של 3 שנים: חוזרים לקדוח במאגר "תמר"

למשימה נבחרה אניית הקידוחים Atwood Advantage ■ האנייה צפויה להגיע למימי ישראל במהלך החודשים הקרובים, כשעל סיפונה מאה אנשי צוות ■ השלמת הקידוח צפויה להיערך כארבעה חודשים

 

 

אסדת קידוח תמר / צילום: בן יוסטר
אסדת קידוח תמר / צילום: בן יוסטר

לפני כחודש עדכנו השותפויות במאגר "תמר" על קידוח, פיתוח והפקה נוספים שייערכו ב"תמר 8", הבאר המפיקה השישית בשדה תמר. עלות הקידוח נאמדת ב-265 מיליון דולר.

הקידוח במאגר "תמר" נמצא כ-100 ק"מ מערבית לחיפה, במקום שבו עומק הים הוא כ-1.7 ק"מ ובעומק של כ-3.5 ק"מ מקרקעית הים. מתוך ארבעת חודשי הקדיחה המתוכננים, כחודשיים יוקדשו לצורך חיבור הקידוח למערכת הצינורות הקיימת. בשלב זה, מוכנסים לתוך הקידוח צינור, מסננים ושסתומים ("השלמה"), המאפשרים חיבור של המאגר למערך ההפקה התת-ימי של תמר, מול חופי אשקלון.

בניגוד לקידוחים קודמים, שבוצעו באמצעות אסדות צפות, פעולת הקידוח ב"תמר 8" תבוצע באמצעות אניית קידוחים מתקדמת - Atwood Advantage, שעל סיפונה יהיו מאה אנשי צוות. מדובר על אוניית קידוחים שנבנתה בשנת 2013 בעלות של כ-600 מיליון דולר, והיא נחשבת לאחת מפלטפורמות הקידוח המתקדמות בעולם. היתרון היחסי המשמעותי של האנייה מתבטא ביכולת קדיחה לעומק של כ-12 ק"מ וביכולת פעולה בעומק מים של מעל ל-3.5 ק"מ.

אורכה של האנייה הוא כ-240 מטרים, רוחבה כ-40 מטרים והיא מסוגלת להכיל כ-200 אנשי צוות. למגדל הקדיחה הכפול המותקן עליה, המתנשא לגובה של 64 מטרים, יכולת נשיאה של מעל 2,200 טון.

נוסף על כך, מצוידת האונייה במערכת מתקדמת של שמירת-מיקום-דינמית (dynamic positioning) המאפשרת לה לשמור על מיקומה המדויק בלי להזדקק להטלת עוגנים. מערכת זו מאפשרת שמירה על קרקעית הים מנזק העוגנים.

יש להדגיש כי הבאר השישית במאגר תמר תגדיל את היתירות במערכת הפקת הגז ולכן גם את הביטחון האנרגטי של ישראל. עם זאת, היא לא בהכרח תגדיל את היצע הגז. זאת, מאחר שצוואר הבקבוק של אספקת הגז לישראל הוא שני צינורות שמחברים בין הבארות המפיקות לבין הפלטפורמה שמול חופי אשקלון. הקיבולת בצינורות איננה מספיקה כדי למלא אחר כל צורכי הביקוש של ישראל בשעות שבהן הביקוש לחשמל בשיאו.