הפרטת הבורסה תקודם בפגרה; תושלם במושב הכנסת הבא?

ועדת הכספים צפויה לדון בהסתייגויות הרבות, אך לא נראה שהחוק יגיע לדיון פגרה מיוחד במליאה

 שמואל האוזר / צילום: תמר מצפי
שמואל האוזר / צילום: תמר מצפי

החוק לשינוי מבנה הבעלות בבורסה בת"א, והפיכתה לחברה למטרות רווח, נדון השבוע בוועדת הכספים - וצפוי להמשיך לדיונים נוספים בוועדה עוד במהלך פגרת הכנסת. כך, ככל הידוע, אמר יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, שמנווט את הסוגיה בין ההסתייגויות של ח"כים רבים לרשות ני"ע, בראשות פרופ' שמואל האוזר, ולשכת שר האוצר משה כחלון, שמובילים את החקיקה ומעוניינים לקדמה במהרה.

מדובר בחקיקה בעלת השלכות מרחיקות לכת על שוק ההון המקומי. ברשות ני"ע ובאוצר תולים בה תקוות רבות ומצפים ממנה לסייע לשיקום הבורסה. ברשות ני"ע ובלשכת שר האוצר מעוניינים להעביר את החוק בקריאה שנייה ושלישית כבר במושב הנוכחי של הכנסת, אולם קרוב לוודאי ששאיפה זו לא תתגשם. לא רק זאת, אלא נראה שגם הדיונים הצפויים בוועדה לא יובילו לדיון פגרה מיוחד להעברת החקיקה וזו תדחה בכמה חודשים, עד למושב הכנסת הבא.

החקיקה נועדה לאפשר את העברת השליטה בבורסה מידי חברי הבורסה, ובעיקר חברים שבבעלות המערכת הבנקאית המקומית, וזאת בתקווה שכך תוכל להפוך בסופו של יום לחלק מרשת בורסות עולמית. מדובר במהלך מרכזי בתוכניות המדינה לשנות את המגמה הבעייתית שמאפיינת את המסחר בבורסה בשנים האחרונות - מחזורי מסחר לא מספקים, לצד קיטון במספר החברות הציבוריות.

לפתור את מצבה הקשה של הבורסה

הצעת החוק כוללת גם את שינוי ימי המסחר בבורסה לשני עד שישי, בהתאם לימי המסחר בבורסות מערביות מובילות. לצד החקיקה האמורה, מקודמת עוד הצעת חוק שמובילים הרשות והאוצר, שתתיר מסחר כפוי במניות של חברות ענק בינלאומיות גם בישראל, וזאת מבלי שהחברות הללו בחרו להנפיק את מניותיהן בבורסה המקומית.

המטרה והתקווה של הרגולציה, שכבר שנים לא מצליחה למצוא פתרון למצבה הקשה של הבורסה, היא שבעקבות השינוי המבני הבורסה תשנה את אופיה ותפעל טוב יותר להשאת רווחיה. כפועל יוצא הברוסה תמלא טוב יותר את תפקידה כמקום המפגש של גופים וציבור שמעוניינים להשקיע את הכספים שלהם עם גופים שמחפשים מימון. רבים מחוץ לבורסה חוששים שהמציאות תהיה שונה לגמרי.