ההצעה לשינוי שיטת חישוב היטל ההשבחה יצאה מחוק ההסדרים

הנימוק שנכלל בהצעה המקורית קבע כי חישוב היטל ההשבחה כיום מסובך, ולא פעם גורר אי-הסכמות - ולכן יש למצוא דרך פשוטה יותר, וגם, על פי משרד האוצר, צודקת יותר

שר האוצר משה כחלון / צילום: אוריה תדמור
שר האוצר משה כחלון / צילום: אוריה תדמור

שינוי שיטת החישוב של היטל ההשבחה, נושא שהיה אמור לעלות במסגרת חוק ההסדרים, ירד נכון לעכשיו מסדר היום ולא יקודם במסגרת חוק ההסדרים - כך נודע ל"גלובס". מדובר בפרק שהופיע בטיוטה הראשונית של חוק ההסדרים שכלל התייחסות לנושא וקבע כי תגובש שיטה חדשה לחישוב היטל השבחה.

הנימוק שנכלל בהצעה המקורית קבע כי חישוב היטל ההשבחה כיום מסובך, ולא פעם גורר אי-הסכמות - ולכן יש למצוא דרך פשוטה יותר, וגם, על פי משרד האוצר, צודקת יותר.

למעשה, הסעיף המקורי בחוק ההסדרים לא קבע כיצד תשונה דרך החישוב, אך גורמים שונים בענף סברו שמדובר בהצעה ישנה שכבר נדחתה כמה פעמים וקודמה בעבר על ידי שרית דנה, לשעבר המשנה ליועץ המשפטי לממשלה. גורם בכיר במשרד האוצר אישר ל"גלובס" שהנושא ירד מהפרק, והסביר שאמנם יש הצדקה לשינוי דרך החישוב - אך שר האוצר החליט להוציא את הנושא מחוק ההסדרים בשלב זה.

מס לכל דבר

גורמים בענף מסבירים כי אם הנושא היה עולה, לא מן הנמנע שהיה גורר דווקא עלייה במחירי הדירות. "שינוי חישוב היטל ההשבחה עשוי להקפיץ את מחירי הדירות בעשרות מונים ולהפוך את היטל ההשבחה למס נוסף על היזמים שיגולגל למחירי הדירות", טוען עו"ד צבי שוב, מומחה בנדל"ן ותכנון ובנייה. לדבריו, התיקון שניסתה לקדם המשנה ליועץ המשפטי לממשלה בעבר ביקש לשנות את מועד החיוב של היטל ההשבחה ממועד אישור התוכנית לבנייה למועד מימושה, כלומר בזמן קבלת ההיתר, התחלת השימוש בפועל, מכירת הקרקע, או העברת הנכס לאחר.

"הרפורמה משדרת עמדה של צד המדינה בעיקר ומשקפת רצון הרשויות לקבל יותר היטל השבחה ולשלם פחות פיצויים", אמר עו"ד שוב. "לרפורמה משמעות גדולה על מחירי הדירות; כך למשל, תוצאות השינוי המוצע עלולות להוביל להגדלת היטל השבחה משמעותית יותר ממס השבח אפילו. אם התיקון היה עובר, לבטח מחירי הדירות היו עולים מאחר והיזמים ובעלי הקרקעות היו נאלצים לשלם היטלי השבחה גבוהים פי עשרות מונים. הדבר עלול גם להשפיע על שיקול דעתם של בעלי הקרקעות למוכרן או לממשן, ושל יזמים להתחיל בקידום פרויקט בנייה חדש שפתאום יהפוך ללא כלכלי".

עוד טוען עו"ד שוב, ששינוי שיטת הישוב היה הופך את היטל ההשבחה למס לכל דבר: "ערכו של נכס כיום משקף לא רק את עליית השווי שנגרמה מהתוכנית עצמה, שמכוחה נגזר היטל ההשבחה, אלא גם את עליית המחירים הספציפית של הנכס בשוק המקרקעין מאז אישור התוכנית לגביו ועד לקבלת היתר הבנייה שלו, למשל. דחיית המועד הקובע ממועד ההשבחה למועד המימוש תנתק הלכה למעשה את הקשר שבין פעולת ההשבחה להיטל שנגבה ממנה ובכך תהפוך בפועל את ההיטל למס".