מהם האתגרים שמצפים למנכ"ל פסגות החדש ברק סורני?

סורני, שההכרזה על מינויו צפויה מחר, צפוי להיכנס לאחד התפקידים המרכזיים בשוק ההון המקומי ■ זה מה שמחכה לו

סוף חודש פברואר השנה הפתיע מנכ"ל פסגות, חגי בדש, כשהודיע על עזיבתו את בית ההשקעות, וזאת רגע לפני שבעלי פסגות, קרן אייפקס שבניהול זהבית כהן, נערכת למשימה החשובה ביותר מבחינתה - מימוש מוצלח של החזקתה בפסגות (100%).

בתום הליך חיפוש ארוך ומייגע אחר יורש למנכ"ל הדומיננטי בדש, שיפרוש בסוף השנה ויעבור לנהל את מועדון הכדורסל של מכבי ת"א, נבחר ברק סורני לתפקיד מנכ"ל בית ההשקעות הגדול במשק. ההכרזה על מינויו צפויה מחר.

מה הם האתגרים המרכזיים העומדים בפני סורני, עם כניסתו הצפויה לאחד התפקידים המרכזיים בשוק ההון המקומי? הבה נבחן.

שמות רבים נקשרו בחודשים החולפים בתפקיד הנחשק לכאורה של מנכ"ל פסגות, ביניהם של מנהלים בכירים בתוך בית ההשקעות, בהם: טל קדם, משנה בכיר למנכ"ל וראש חטיבת הלקוחות; ניר מורוז, משנה למנכ"ל גמל ופנסיה וראש חטיבת ההשקעות; ענת כנפו-תבור, משנה בכירה למנכ"ל וראשת חטיבת חיסכון ארוך טווח; וגם של לילך גבע הראל, משנה בכירה למנכ"ל וראשת מטה בית ההשקעות. בין המועמדים החיצוניים לתפקיד הוזכרו קובי לוינסון ובכירים במערכת הבנקאית.

אמרנו קודם "תפקיד נחשק לכאורה", ומדוע זאת? החיפוש אחר מנכ"ל או מנכ"לית חדשים לפסגות בתקופה זו נעשה תחת מספר עננות מאיימות מבחינת כל מועמד פוטנציאלי. העננה הראשונה נוגעת לצנטרליסטיות של זהבית כהן, מנכ"לית אייפקס ישראל, כמנהלת על, המחויבת לקדם בקרוב את המימוש של השקעת הקרן בפסגות.

לצד המוניטין שיצאו לכהן כמי שלא פשוט לעבוד תחתיה, ישנו החשש שרכישת פסגות על ידי אייפקס נעשתה במחיר גבוה מדי, מה שעלול להקשות על מימוש מוצלח. ולא רק זאת, גם החקיקה החדשה בנוגע להגבלת שכר הבכירים בסקטור הפיננסי, לעד 2.5 מיליון שקל לשנה, סיבכה לכהן את העניינים, והפחיתה משמעותית את יכולתה להציע תגמול מפתה למנהלים בכירים שיהיו מוכנים לקחת על עצמם את התפקיד, בעולם מורכב של ירידת מרווחים מחד, למול הצורך במימוש מוצלח ככל הניתן של פסגות, מאידך.

כל אלה גרמו לכך שדי מהר בורסת השמות בדבר זהות המנכ"ל הבא של פסגות החלה להתכנס לעבר מינוי פנימי. כך, עלו בזה אחר זה השמות של כמעט כל בכירי בית ההשקעות, כשעד לאחרונה נדמה היה שכנפו-תבור היא המועמדת המובילה לתפקיד.

עתה, חודשים מעטים לפני סוף השנה, מועד עזיבתו הצפוי של בדש, מתברר כי המחליף שלו אכן יהיה מתוך שורת המנהלים בפסגות, אך לאו דווקא מי שנחשב למועמד מוביל: זהו כאמור ברק סורני, המכהן מאז 2011 כמנכ"ל פעילות פסגות ני"ע, הכוללת את ניהול התיקים והקופות המפעליות וכן את חבר הבורסה של בית ההשקעות.

סורני, שמינויו צפוי להיות מוכרז כבר מחר, כיהן עוד קודם לכן בבית ההשקעות כמנהל השקעות בכיר בפסגות גמל, ולפני כן כיהן במספר תפקידים בחברת גמולות מקבוצת בנק הפועלים, שעמה הגיע לפסגות, שרכש את קופות הגמל של גמולות (גדיש) במהלך 2008. בין השאר הוא כיהן בגמולות כמנהל השקעות בכיר, חבר הנהלה, ולפני כן כאנליסט במספר תחומים ובהם פיננסים.

האתגר המרכזי: מימוש פסגות

לסורני, שמעורה היטב בשוק ההון המקומי, אך אינו בעל מעמד יוצא דופן בכמה תחומי ליבה אחרים של בית ההשקעות, לא תהיה תקופת חסד ארוכה. הוא אמנם נכנס לגוף שמנוהל ומתנהל היטב, אבל, כאמור, הוא נכנס לתפקיד בזמן מאתגר מאוד עבור אייפקס ועבור בית ההשקעות, שצריכים להתחיל ולהניע את המהלך האסטרטגי למימוש ההחזקה בפסגות.

כל זאת, כשפסגות מתומחר בספרי אייפקס בשווי מפולפל של כ-2.7 מיליארד שקל, בעוד ש"על המדף" בשוק הפיננסים ובשוק ההון המקומי ניצבים עוד גופי ענק שכנראה מתומחרים זול ממנו (ובראשם שתי קבוצות הביטוח הגדולות: הפניקס וכלל ביטוח), ומתקשים אף הם למצוא רוכש שיתאים לרגולטור המקומי, ושגם ייתן תמורה נאותה.

אם הפתרון של זהבית כהן להצפת ערך בפסגות יהיה להנפיק את בית ההשקעות בבורסה בת"א, אזי גם כאן האתגר הוא גדול, על רקע המשבר המתמשך בשוק הראשוני המקומי.

בד בבד, יידרש סורני לשמר את הנהלת בית ההשקעות ולמנוע עזיבת בכירים בפסגות, בימים של אתגרים לא פשוטים בשוקי ההון והפיננסים המקומיים.