העליון נתן אור ירוק להקמת סניף איקאה בבאר-שבע

הסניף הרביעי של רשת הריהוט השבדית יוקם ע"י קבוצת ברונפמן-פישר בהשקעה של 42 מיליון שקל

בתום סכסוך משפטי ממושך שהגיע לקיצו נסללה הדרך להקמת סניף איקאה בבירת הנגב: קבוצת ברונפמן-פישר, בעלת הזיכיון להפעלת איקאה בישראל, זכתה בהליך ההתמחרות לרכישת קרקע בת 73 דונם בבאר-שבע תמורת 580 אלף שקל לדונם, ותשלם 42 מיליון שקל. בכוונתה להקים על הקרקע סניף נוסף של רשת הריהוט השבדית.

הדרך לרכישת הקרקע לא הייתה קלה: בשנת 2004 נקלעה בעלת הקרקע המקורית, חברת מיטבית סיבל, לקשיים בשל חובות לבנק הפועלים ולבנק דיסקונט. עורכי הדין דורון עמיר ואהרון בן-שחר (בן-שחר הוחלף ב-2015 על-ידי עו"ד רפי שחם) מונו ככונסי נכסים לחברה מטעם הבנקים.

במהלך השנים מימשו כונסי הנכסים נכסים שהיו בבעלות מיטבית. הנכס העיקרי שלה היה קרקע באזור התעשייה באזור עמק שרה בבאר-שבע, אולם במשך שנים הביקושים לקרקע היו נמוכים, ומכירתה לא צלחה, והערכת השמאי לשוויה עמדה על 365 אלף שקל לדונם בלבד. בדצמבר 2015 הורה בית המשפט המחוזי בבאר-שבע לקדם את מכירת הקרקע.

בינואר 2016 הגישה קבוצת ברונפמן-פישר הצעה לרכישת הקרקע לפי מחיר של 390 אלף שקל לדונם. בהצעתה הבהירה הקבוצה כי אם תהיינה הצעות נוספות, היא נכונה לקיים התמחרות. למחרת היום ולאחר פניות כונסי הנכסים, הגישה חברת בלו סקאי הצעה לרכישת הקרקע לפי שווי של 410 אלף שקל לדונם. במקום לקיים התמחרות בין שתי המציעות, הגישו כונסי הנכסים לבית המשפט בקשה לאישור המכירה לבלו סקאי, והבקשה אושרה.

קבוצת פישר-ברונפמן, שנדהמה לשמוע על אישור מכירת הקרקע לבלו סקאי, הגישה, באמצעות עורכי הדין אברהם אברמן וחיה שפיגל ממשרד אפרים-אברמזון, בקשה לביטול המכירה. בבקשה נטען כי הקבוצה הבהירה היטב לכונסי הנכסים כי הצעתה הייתה ראשונית, וכי ככל שתוגש הצעה נגדית, בכוונתם להעלות את הצעתם למחיר של 450 אלף שקל לדונם. עוד נטען כי עד למועד הגשת ההצעה של בלו סקאי, הצעתם הייתה ההצעה היחידה, ולמרות זאת מיהרו הכונסים לאשרה ללא תהליך של התמחרות בין המציעים.

"פגמים מהותיים בהליך המכר"

בית המשפט המחוזי בבאר-שבע קיבל את הבקשה לביטול המכירה לבלו סקאי וביטל את העסקה. בפברואר האחרון הגישה בלו סקאי ערעור על ההחלטה, בטענה כי פעלה בהתאם להוראות כונסי הנכסים, וכי ביטול העסקה יגרום לה נזקים בהיקף של 5-10 מיליון שקל. כונסי הנכסים הגישו גם הם ערעור על החלטת בית המשפט המחוזי.

בית המשפט העליון קיבל בתחילת החודש את עמדתה של קבוצת פישר-ברונפמן ודחה את ערעורה של בלו סקאי.

בהחלטה נקבע כי "נפלו מספר פגמים מהותיים בהליך המכר - כונסי הנכסים לא קבעו מתווה ברור וגלוי לצורך מימוש המקרקעין, כונסי הנכסים העניקו לבלו סקאי עדיפות על פני פישר ואפשרו לה להגיש הצעה נגדית לזו של פישר, מבלי שנתנו את אותה ההזדמנות לפישר ואף לא ציינו בבקשתם כי פישר מבקשת התמחרות".

העליון הורה לקיים הליך התמחרות בין המציעות, שבסיומו זכתה קבוצת פישר-ברונפמן בקרקע תמורת 580 אלף שקל לדונם.

עם אישור ההצעה על-ידי בית המשפט תשלם הקבוצה סך של 42.3 מיליון שקל, לא כולל מע"מ, עבור הקרקע הכוללת 73 דונם, ותקדם הליך לקבלת היתר בנייה להקמת סניף של איקאה על הקרקע.