רשות השידור נשרה מהמכרז - וליגת העל תועבר ברדיו האזורי

זאת עבור סכום המינימום ■ קבוצת תחנות הרדיו האזורי תשלם 180 אלף שקל בתוספת זמן אוויר לפרסום ■ האשמות: "ברשות השידור התרשלו בדרך הגשת המכרז"

אליניב ברדה מול טל בן חיים וקרלוס גארסיה, מכבי ת"א מול הפועל ב"ש, ליגת העל בכדורגל / צלם: שלומי יוסף
אליניב ברדה מול טל בן חיים וקרלוס גארסיה, מכבי ת"א מול הפועל ב"ש, ליגת העל בכדורגל / צלם: שלומי יוסף

אחרי מכרז זכויות השידור הטלוויזיוניות שהניב למינהלת ליגת העל בכדורגל סכום-עתק, הגבוה כמעט פי שלושה מהמכרז הקודם, המכרז לזכויות השידור של הליגה ברדיו הסתיים קרוב לרף המינימום שנקבע - 180 אלף שקל. זאת, לאחר שבסופו של דבר רק הקבוצה הזוכה - קבוצת תחנות הרדיו האזורי בהובלת דני נישליס, בעלי רדיו חיפה - השתתפה בפועל במכרז.

מטבע הדברים, בשנים האחרונות החשיבות של מכרז זכויות השידור ברדיו הפכה פחותה, ולא מדובר בקטגוריה שהייתה יכולה להכניס סכומי עתק למינהלת. עם זאת, אחת הסיבות לסכום הנמוך הוא מצבה של רשות השידור שבפירוק. בעונה האחרונה המשחקים שודרו ברשת ב' במסגרת התוכנית הוותיקה "שירים ושערים", והזכויות נכללו למעשה בזיכיון לשידור המשחק המרכזי בטלוויזיה שרכשה רשות השידור.

גם הפעם ניגשו ברשות השידור למכרז, אך הם נאלצו לצרף אליו הסתייגויות שונות. המרכזית שבהן נוגעת לעובדה שעל רקע אי-הוודאות לגבי למועד עלייתו לאוויר של תאגיד השידור החדש - על-פי החוק שאושר בכנסת הדבר יקרה לא יאוחר מסוף אפריל 2017, אך יכול לקרות מינואר - גם מועד הסגירה של הרשות שבפירוק אינו ברור.

במינהלת לא יכלו כמובן לקבל הסתייגות כזאת שעלולה להותיר אותם ללא גוף משדר מינואר, ולאחר דין ודברים עם הרשות היא למעשה נפסלה. עם זאת, ועל אף הקשיים האובייקטיביים, גורמים המעורים בתנאי המכרז מתחו היום (ג') ביקורת על התנהלות רשות השידור. לדבריהם, "ברשות התרשלו מאוד בדרך שבה הגישו את המכרז. הם הגישו את הטפסים באיחור, ובתוספת הסתייגויות שברור שבמקרה כזה דינן להידחות, ולמרות שנעשו מאמצים לבוא לקראתם, בסופו של דבר היה גבול לאקרובטיקה המשפטית שניתן היה לעשות".

מרשות השידור נמסר בתגובה: "כפי שהזהירה הרשות מראש לפני תיקון החוק, מדובר בתוצאה ישירה של שינוי החוק וחוסר הוודאות לגבי יום התחילה בו תחדל הרשות לשדר ויחלו שידורי תאגיד השידור הישראלי. רשות השידור דוחה מכל וכל את הטענה כאילו התרשלה בדרך הגשת הצעתה למכרז. הרשות הגישה את הצעתה למכרז בהתאם למועדים שנקבעו על-ידי ליגת העל, בליווי הסבר על המגבלות המשפטיות החלות עליה מכוח חוק השידור הציבורי הישראלי, ומשום כך אין לרשות כל תלונה כל כלפי הליגה".

מי שזכתה במכרז היא כאמור קבוצה של תחנות רדיו אזורי וכוללת את רדיו חיפה, רדיו תל-אביב, רדיו דרום וגלי ישראל, שאליה הצטרף גם רדיו ירושלים. הקבוצה תשלם עבור זכויות השידור 180 אלף שקל, ובנוסף תקצה למינהלת 220 אלף שקל בזמן אוויר לפרסום לפי מחירון שפ"א (שירות הפרסום של הרדיו האזורי, המאגד את רוב תחנות הרדיו הללו). במינהלת מתכוונים לנצל את דקות הפרסום כדי לשדר תשדירים נגד גזענות ואלימות במסגרת פרויקט "מגן הכבוד", המתקיים בשיתוף עם בית הנשיא.

נישליס אמר היום ל"גלובס" כי "הכוונה היא לנסות לעשות משדר שונה וצעיר יותר מ'שירים ושערים'". היות שרק אתמול אחר-הצהריים נודע לקבוצת התחנות על זכייתן, בשתי השבתות הקרובות לא יהיה משדר מרכזי של כל המשחקים, אלא רק שידור מלא של כל משחק בהתאם לאזור הרלוונטי. בהמשך המשדר המרכזי יועבר ברדיו תל-אביב, ובמקביל כל תחנה אזורית תשדר את המשחק של הקבוצה הרלוונטית - עם פריצות ממשחקים מקבילים.

לדברי נישליס, הכוונה היא להעלות בהמשך גם אפליקציה שתאפשר למאזינים לבחור משחק שלו הם מעוניינים להאזין, וגם להאזין למשדר המרכזי שבו יהיו דילוגים בין המגרשים.