מבחן דרכים: וולבו T5 S90 - שוודית במבטא גרמני

ספינת הדגל החדשה של וולבו אמורה להחזיר לשוודים את הכבוד האוטומוטיבי, שנדרס בגלגלי הגרמניות היא לא מיועדת לבעלי חרדה טכנולוגית, אבל מספקת את הסחורה על הכביש

טוב. אדיש אי אפשר להישאר מול המראה של הוולבו הזו. תאהבו אותו או לא - יש לספינת הדגל החדשה נוכחות וזהות מאוד יוצאת דופן. אבל הדרך למוצר המוגמר הייתה ארוכה מאוד - ויקרה מאוד עם תוכנית חומש ו-11 מיליארד דולר - כדי להמציא את מותג וולוו מחדש. זה עד כמה עמוק ושורשי התהליך. רבים חששו מההשפעה השלילית של הבעלים החדשים של היצרן השוודי הוותיק, ג'ילי הסינית, אבל להפתעת רבים - גם בשוודיה - צוותי הפיתוח קיבלו יד חופשית ותקציב דמיוני כדי להביא לעולם וולוו אחרת.

העיצוב חוזר לשורשים

והדרך הבטוחה ביותר לחדש היא לחזור לספריה העצומה שבלב המגדל הגבוה שבמצודה - ולמצות את ה-DNA, אשר הפך את וולוו לאחת מיצרניות הרכב המוערכות. ואם יש דגם אייקוני אחד של וולוו זה יהיה p1800, אותה מכונית ספורט קטנה שיוצרה בתחילת שנות ה-60 - ואפשר לראות הרבה מאותה קלאסיקה בחזית של ה-S90 החדשה, בחזית ובקו המתניים הארוך, הרציף והאופקי - וזה גורם לרכב להיראות ארוך יותר ממה שהוא באמת.

גם שמשת הצד, שמאחרי דלתות הנוסעים, מזכירה - אם כי באופן מזוות יותר - את אותו החלק בוולוו p1800. והקונטסקט הקלאסי נכנס ומשתלב יפה עם פילוסופיית העיצוב החדשה - שכבר היכרנו ב-XC90 - עם מוטיבים מהמיתולוגיה הנורדית ותוצאה שהיא לטעמי אחת המרשימות בקבוצת הרכב הזו.

גם חלל הנוסעים ותא הנהג נהנה מאותה פילוסופיית עיצוב חדשה. מאוד "סקנדינבי" ונקי מכפתורים - את מקומם של אלו תופס מסך דמוי טאבלט במידה של 9 אינץ' - בוולוו קוראים לזה "סנסוס". ולא רק המידות מזכירות טבלט מסויים עם לוגו של תפוח, אלא גם הפונטים והתפעול. סביבת הנהג נעימה ומרווחת מאוד - ומכוניות ההשקה בגרסאות הגימור ב"עור מלא" על הדשבורד - היו מרשימות בהופעה שלהן ובאיכות הכללית שהציגו. עם בסיס גלגלים של 294 ס"מ המושב האחורי מרווח מאוד, בכל מימד - והכניסה אליו נוחה בזכות מפער דלת גדול.

מתחת לפני השטח חשוב לציין כמה דברים. ראשית המכונית מתבסס על פלטפורמה מודולרית חדשה. ה-XC90 היה הראשון לעשות שימוש בפלטפורמה הזו וכן היא תשמש - בזכות גמישות התיכנון - את הדור הבא של וולוו S60 ודגמים נוספים אשר עתידים להיות מושקים בעתיד.

אם אתם סובלים מטכנופוביה קלה - כנראה שזה לא הרכב שלכם. הוולוו עמוסה בטכנולוגיות. החל ממערך קישוריות עשיר ועד אפליקציות המאפשרות לרכב לתקשר עמכם דרך סמארטפון או סמארטווטש' - כן כן תוכלו לענוד את הוולוו שלכם על היד. למערכת שימושים מוכרים כמו טלפון, שמע, ניווט והגדרות הרכב. הכל נעשה באופן מאוד אינטואיטיבי ונהיר לכל מי שרגיל להתמודד עם טבלט מודרני.

וולוו כמובן שילבה את כל ארסנל מערכות הבטיחות החדשות ברכב, אקטיביות ופאסיביות. יש מערכות סיוע לנהג - אוטונומיות למחצה אשר מאפשרות נהיגה עד למהירות של 130 קמ"ש.

 

זריז, נוח ושקט

מאחרי גלגל ההגה המעוצב קשה שלא להרגיש שמדובר במכונית גדולה. ולא רק המידות, אלא תנוחת הישיבה העמוקה גורמת לרכב להרגיש גדול יותר משהוא באמת. בהשקה נהגנו בשתי גרסאות מנוע: בנזין T6 המפיק 320 כ"ס ו-40 קג"מ בעזרת מגדש-על ודיזל D5 עם צמד מגדשי טורבו ותפוקה של 235 כ"ס ו-48 קג"מ. לשני המנועים - בנזין ודיזל - נפח של 2.0 ליטר ו-4 צילינדרים. הכוח יורד לגלגלים דרך תיבת הילוכים אוטומטית עם 8 הילוכים ויש גם הנעה כפולה. כך שכוח לא ממש חסר ושילוב מנועים עם רצועת כוח רחבה עם תיבת הילוכים מרובת יחסי העברה יוצר חיבור מוצלח של זמינות כוח נהדרת אבל גם יכולת לשייט בסל"ד נמוך וחסכוני בדלק.

כבישי הנהיגה המצויינים בדרום ספרד חשפו התנהגות כביש נכונה ונייטראלית. השלדה מגיבה נכון לעומסים והוולוו הגדולה לא תעשה דבר אשר עשוי להפתיע לרעה. האחיזה בפניות נהדרת ולהגה החשמלי מספיק משוב ותקשורת כדי לדבר לנהג ולחברו לנהיגה (לשם שינוי). אהבתי את עוצמת הנשיכה של הבלמים אשר יחד עם מערכת מתלים אקטיבית (שסתום דינאמי ופיתוח של אוהלינס - גורו בכל הקשור לעולם המתלים) מקנים לוולוו הגדולה התנהגות כביש טובה למדי. בקצב מהיר היה בכל זאת מחסור בריסון המרכב - בעיקר צלילת חרטום. אבל זה מאד בקצה.

רוב הזמן, בכביש המהיר או בתנועה העירונית חשפה הוולוו נוחות נסיעה טובה (יש גם מושבים ממוזגים), אפילו שרכבי ההדגמה היו עם חישוקי גלגל ענקיים וצמיגים דקיקים. עם אופציה למתלי אוויר מאחור זה רק יהיה טוב יותר. לא תשמעו רעשי רוח או מנוע (ויש זיגוג כפול בחלונות) אבל על אספלט מחוספס בכל זאת יעברו רעשי דרך את שכבות הבידוד. אבל זה בקטנה.

עם 5.9 שניות ל-100 קמ"ש לגרסת הבנזין וקצת מעל 7 שניות לדיזל - מהר מאוד תיעלם תחושת הכבדות הראשונה שאולי נדמה שהייתה. הוולוו מסתירה היטב את משקל עצמי של כמעט 2.0 טונות והיא מתנהלת באופן שלטעמי ראוי למכונית שהיא ספינת הדגל של מותג פרימיום.

וולוו לדעת מביאה בשורה לסגמנט שהוא שמרני ומאופק והיא מצליח לחדש ולהמציא את עצמה מבלי לפגוע באותנטיות ובזהות שלה. זה לבדו בעיניי ניצחון. קשה להתמודד עם ה"שילוש הקדוש" מגרמניה - מה גם שמרצדס בדיוק הציגה E קלאס מעודכנת - אבל הפעם וולוו מפשילה את השרוול כדי לחשוף קעקוע של הפטיש של ת'ור, ומביאה משהו עם הרבה יותר סקסאפיל ותחכום ממה שיש לשילוש להציע. עכשיו זה רק "עניין פעוט" של המפרט והמחיר בישראל כשהספינה הוויקינגית הזו תנחת אצלנו בסתיו.

וולוו
 וולוו

חלק מהמתחרות

אינפינטי Q70

במחיר שמתחיל ב-379 אלף שקל מציעה אינפיניטי את הדור החדש של ה-Q70. העיצוב יותר ספורטיבי ופחות שמרני מבעבר, מרחב הפנים ייצוגי ומכובד ורמת האבזור התקני מקיפה מאוד. המנוע הוא V6 בנפח 3.7ליטר עם 320 כ"ס, אם כי מנועי טורבו מתקדמים נמצאים מעבר לפינה

יגואר XF

מאותה יבואנית של וולבו מגיעה גם הדור החדש של ה-XF, שהושק בשנה שעברה. הממדים דומים לאלה של וולבו, העיצוב מובחן וספורטיבי ותא הנוסעים כולל שלל טכנולוגיות מתקדמות. המנוע של דגם הבסיס הוא 2 ליטר טורבו עם 240 כ"ס ותיבה בת 8 מהירויות ומחיר הבסיס הוא 450 אלף

קדילק CT6

ממש מעבר לפינה נמצאת ה-CT6, מחליפתה של קדילק CTS הוותיקה. העיצוב עדיין ייחודי אבל הגוף עשוי כולו אלומיניום, האלקטרוניקה עתידנית והשלדה חדשה ומתקדמת עם מתלי אוויר, כיול ספורטיבי ובסיס גלגלים מהארוכים בקבוצה. מנוע ה-V6 בנפח 3 ליטר מייצר 419 כ"ס אם כי צפויה גרסה מתונה יותר