דריכות בקרב משקיעי טבע לקראת ההחלטה על הקופקסון

עד יום חמישי תתקבל ההחלטה בקשר לשלושה פטנטים על המינון הכפול של תרופת הדגל - והאנליסטים חלוקים סביב השאלה מתי תיתקל טבע בתחרות

אחרי שטבע   השלימה לפני כשלושה שבועות את רכישת אקטביס מידי אלרגן, בשוק ההון מצפים לאירוע הבא שעשוי להשפיע על המניה: החלטת משרד הפטנטים בארה"ב בנוגע לפטנטים שמגינים על תרופת הקופקסון במינון הכפול (40 מ"ג).

קופקסון לטיפול בטרשת נפוצה היא התרופה המקורית החשובה ביותר של טבע, עם 21.8% מההכנסות (שיעור שאמור לרדת עם איחוד התוצאות של אקטביס), ותרומה של 1.7 מיליארד דולר לרווחיות במחצית הראשונה של השנה. ארה"ב היא השוק המרכזי של התרופה.

טבע העבירה את רוב המטופלים בקופקסון במינון הרגיל (20 מ"ג) למינון הכפול, כחלק מהמאבק שלה בגרסה הגנרית למינון הרגיל, שהושקה ב-2015. כעת עולה השאלה מתי תיתקל טבע גם בתחרות גנרית למינון הכפול.

עד יום חמישי הקרוב, 25 באוגוסט, אמורה להתקבל החלטת משרד הפטנטים בנוגע לתרופה. לפני כמה ימים התקבלה החלטה בנוגע לאחד הפטנטים, והמשרד דחה את בקשת המתחרה מיילן לבחון שוב את הפטנט. ההחלטה הצפויה השבוע קשורה לשלושה פטנטים אחרים, וגם אחריה לא יסתיים המאבק של טבע על הבלעדיות בתרופה - היות שהליך משמעותי אולי אף יותר הוא ההליך המשפטי נגד החברות הגנריות, שאמור להיפתח בחודש הבא.

בהנחה שהמשפט ייארך כמה חודשים, יש לטבע עוד זמן עד שתיתקל בתחרות; כשבית המשפט יפסוק, עדיין צפויים ערעורים, בין אם מכיוון טבע ובין אם מצד החברות הגנריות. עם זאת, אם הפסיקה תהיה לטובת החברות הגנריות, הן יכולות להשיק בסיכון גרסה גנרית לתרופה. הכוונה היא להשקה לפני סיום ההליכים המשפטיים, שבה החברה הגנרית לוקחת סיכון שאם לבסוף תפסיד במשפט, היא תצטרך לשלם פיצוי גדול ליצרנית התרופה המקורית.

מה צפוי למניית טבע לאחר החלטת משרד הפטנטים? בגולדמן זאקס העריכו לאחרונה כי המניות של טבע - וכן של מיילן ומומנטה, המעורבות בתהליך - ייסחרו בתנודתיות לקראת ההחלטה. "אם ההחלטה תהיה לטובת טבע, מנייתה עשויה לעלות ב-6%-8%, ואם לרעתה - לרדת ב-10%", כתבה האנליסטית ג'יימי רובין. "לדעתנו, ההליך המשפטי ישחק תפקיד משמעותי בשנים הקרובות, והשקה בסיכון של התרופה לפני המחצית השנייה של 2018 אינה סבירה".

לעומת זאת, בדויטשה בנק מכניסים למודל ההשקעה שלהם את הסיכון להשקת קופקסון גנרי (40 מ"ג) ב-2017, וצופים שחיקה של 50% במכירות באותה שנה, אך הם מודים שייתכן שהערכתם שמרנית יתר על המידה.