יפסידו 4 מ' ש' כל שנה אבל ירוויחו אזור טרנדי חדש בת"א

מלון בוטיק חדש ויוצא דופן, שנפתח לאחרונה במיקום לא שגרתי בת"א, מדגים כיצד לעתים ויתורים כואבים מצד העירייה עשויים להוביל למהפכת התחדשות עירונית שכולם מרוויחים ממנה

התחדשות עירונית היא מהלך יקר. ערים שרוצות להאיץ אותה, נדרשות לעתים לוויתורים כואבים. דוגמה לכך הוא מלון NYX שנפתח באחרונה בפאתי שכונת נווה שאנן המקיפה את התחנה המרכזית בתל-אביב.

המלון הוא חלק מדבוקת מבנים אשר מוגדרת לפי תוכנית העיר לשימוש משרדים. עד לפני 3 שנים שכן בשטח המלון המטה המרכזי של חברת הביטוח כלל. המרת משרדי הביטוח לבית מלון, במהלך "היתר לשימוש חורג", יגרום הפסד גדול להכנסות עיריית תל-אביב

הסיבה לכך היא פערים בתעריפי הארנונה: חברות ביטוח משלמות הרבה יותר ממלונות. בתל-אביב, למשל, הן משלמות (לפי תעריפי 2015) 550 שקל למ"ר לשנה, לעומת מלונות שמשלמים בין 120 שקל למ"ר למלון 5 כוכבים, ועד פחות מ-60 שקל למלון שאינו מדורג.

מלון NYX, השייך לרשת פתאל, נמצא עדיין בשלבי הרצה ושואף ל-4 כוכבים, ולכן ישלם רק ארנונה של 100 שקל למ"ר לשנה. הפער על כל שטח המלון, שתופס 9,500 מ"ר, מסתכם ביותר מ-4 מיליון שקל, שהיו מגיעים לקופת העיר לו שימש המבנה את משרדי הביטוח כבעבר.

4 מיליון הם סכום לא מבוטל גם עבור תל-אביב, שאמנם תקציבה השוטף יותר מ-4.3 מיליארד שקל, אך בסכום זה אמורה העיר לספק שירותים לחצי מיליון תושבים (ועוד 50 אלף שאינם רשומים כתושביה), יותר ממיליון יוממים ולא פחות מ-3 מיליון אנשים המבקרים בה באופן תדיר, כדי לצרוך שירותים מסוגים שונים.

אבל האם זה באמת הפסד? לא בטוח. אובדן ההכנסה מארנונה יתקזז בתרומה להתעוררות אזור, בכסף שהביאו היזמים שלפי הפרסומים השקיעו ביצירת המלון 50 מיליון שקל.

בכל עיר, הגדרת אזור למשרדים בלבד גורמת לכך שיהיה שומם בלילה. באזור המשרדים המסוים הזה המצב חמור יותר, משום שהוא נמצא בין אתרי הבנייה של תחנות הרכבת הקלה אלנבי וקרליבך, שמשתקת את פעילות המסחר סביבן, לבין שכונת נווה שאנן, שהזנחתה הממושכת משכה אליה אוכלוסיות חלשות ועניות.

מלון NYX משווק את עצמו לתיירים בני "דור איזי ג'ט", באמצעות מענה לצרכים הייחודיים שלהם: חדרים נעימים בסגנון מינימליסטי הפונים לנוף אורבני, מסעדת שף בקומת הקרקע, הזמנה מוצהרת להתארח עם חיות מחמד בחדרים, בלי חניה למכוניות וידידותי לאופניים. תיירים שינועו אליו וממנו בשפע אמצעי התחבורה הציבורית המקיפה אותו יוסיפו לחיוניות הסביבה בלילה ויגדילו את הכדאיות לפתח בו עסקי בילוי ופנאי, וכך יתרמו להתפתחות סביבותיו. 

אז מבחינה עירונית הרווחנו, אבל יכולנו להרוויח יותר: אם מחליפים שימוש בנכס, והבעלים משלם כתוצאה מכך ארנונה מופחתת, אפשר להוסיף סעיף בהיתר החורג כדי להשיג עוד משהו לטובת העיר. למשל, לקבוע כי שיעור מסוים מכל החדרים מוקצים למעונות לסטודנטים בשכר דירה מפוקח וקבוע, אפילו רק לחודשי הלימודים, כדי שלא למנוע מהמלון למצות את שיא העונה בקיץ מהשכרה לתיירים.