כחודש וחצי לאחר פרסום המגעים למכירת השליטה בהפניקס על-ידי קבוצת דלק לחברה הסינית הפרטית Yango Investment, חתמו אתמול השתיים על הסכם מחייב למכירת כל החזקות דלק בקבוצת הביטוח (52.3% מההון) לרוכשת הסינית, בתמורה לכ-1.95 מיליארד שקל, בתוספת ריבית בשיעור שנתי של 4.75% שתיצבר החל מה-1 בינואר הקרוב ועד למועד הסגירה של העסקה.

התמורה בעסקה משקפת להפניקס שווי חברה של כ-3.72 מיליארד שקל, מחיר הגבוה בכ-60% משווי השוק שלה ושמהווה כ-83% מההון העצמי שלה. אם וכאשר תושלם העסקה, "התמורה תשולם במלואה במזומן", סיכמו הצדדים.

דלק מציינת בהודעה לבורסה ש"ההסכם כולל תנאים מתלים, הכוללים בין היתר, אישורים מגופים ממשלתיים, לרבות היתר שליטה מאת הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון במשרד האוצר, אישור רשות ני"ע, אישור הבורסה וכן אי קיומו של אירוע בעל השפעה מהותית לרעה (MAE) על עסקי הפניקס עד למועד הסגירה".

על אף שהצדדים חתמו על הסכם אותו הגדירו כמחייב, הרי שהעסקה רחוקה מאוד מלהיות סגורה והיא תלויה באישור הרגולציה המקומית. בהסכם נקבע כי אין סנקציה על מי מהצדדים במקרה של ביטול העסקה, וכי הצדדים סיכמו ביניהם כי "אם לאחר 6 חודשים ממועד החתימה על ההסכם לא יושלמו התנאים לסגירה, לכל אחד מהצדדים להסכם קיימת הזכות להודיע לצד השני על ביטולו".

הסינים נמצאים לאחר שלב הדיו דיליג'נס, כשמבחינתם העסקה חלוטה וכפופה לקבלת אישורי הרגולציה. לסוגיה זו חשיבות רבה לאור ניסיון העבר, כשדלק עצמה, וכמוה גם קבוצת אי.די.בי שהינה בעלת השליטה בכלל ביטוח, הביאו כבר כמה רוכשים בשנים האחרונות, אך אלה לא עברו את המשוכה הגבוהה של קבלת אישור הפיקוח על הביטוח בישראל. משוכה אף גבוהה יותר כשמדובר ברוכשת מסין המבקשת להשתלט על גוף מוסדי בישראל.

קבוצת מאיר לא הצטרפה לעסקה

קבוצת דלק, שבשליטת יצחק תשובה, מציינת בהודעתה לבורסה המקומית כי יאנגו הינה חברה פרטית שמקום התאגדותה בסינגפור והיא "חברה בת של קבוצת Fujian Yango, שהינה קבוצת אחזקות משמעותית המאוגדת ופועלת בסין במגוון תחומים שונים ובכללם פיננסים, חינוך, בריאות, נדל"ן ומסחר בינלאומי". הקבוצה הסינית אינה מחזיקה בפעילויות בתחומי הביטוח, וכנראה שבכוונתה להיכנס לתחום זה באמצעות רכישת הפניקס.

אגב, בעלת העניין השניה בגודלה בהפניקס - קבוצת מאיר (22.9%) של יעקב שחר וישראל קז, אינה חלק מהעסקה. ככל הידוע, שחר-קז לא דיברו עד כה עם הרוכשים הפוטנציאליים מסין.

מניית הפניקס עלתה הבוקר בכ-4%. בלאומי שוקי הון העריכו היום שהעלייה הצנועה יחסית לפרמייה נובעת מכך ש"המשקיעים כבר למודי ניסיון עם הסכמים שנחתמו ובסופו של דבר לא אושרו על-ידי האוצר", תוך שהוסיפו שלדעתם ישנה "התחושה שהמשקיעים סבורים שהרגולציה המכבידה עוד לא הגיע אל סופה - ושהרוכש הסיני 'נאיבי' ואינו מודע למלוא ההשפעה הצפויה".

לצד הפניקס שעל המדף, מקודם בימים אלה מהלך למכירת השליטה גם בכלל ביטוח (בין אם דרך הבורסה ועל-ידי הנאמן למניות השליטה שמונה על-ידי האוצר, ובין אם בידי אי.די.בי שמחפשת אחר רוכש אסטרטגי). בנוסף נודע בימים האחרונים כי בעלי השליטה בבית ההשקעות השני בגודלו במשק - מיטב דש, מנהלים מגעים מתקדמים למכירת כל מניות בית ההשקעות לידי קרן השקעות זרה - XIO.

בגלל הריכוזיות והמיקוד באנרגיה

קבוצת הביטוח הפניקס, המנוהלת על-ידי אייל לפידות, היא אחת מחמש קבוצות הביטוח הגדולות במשק. היא נמצאת בשליטת קבוצת דלק מאז שנת 2006. מדובר במהלך הרביעי בתקופה של שנתיים למכירת השליטה בקבוצת הביטוח לרוכש זר, לאחר ששלושת הנסיונות הקודמים לא העלו דבר.

ביולי 2014 נחתם מזכר הבנות בלתי מחייב בין קבוצת דלק לבין משפחת קושנר האמריקאית למכירת השליטה (47%) בקבוצת הביטוח והפיננסים, בתמורה לכ-1.7 מיליארד שקל. שנה לאחר מכן נחתם הסכם מחייב למכירת כל החזקות דלק במניות הפניקס לחברה הסינית פוסון, בתמורה לכ-1.76 מיליארד שקל - שווי חברה ביחס להון הדומה לזה שמדובר בו כיום.

גם העסקה עם פוסון לא יצאה לפועל, בעיקר משום הסתייגות הפיקוח על הביטוח, ובאמצע פברואר הודיעה קבוצת דלק כי חתמה על מכתב הבנות בלתי מחייב למכירת החזקותיה בהפניקס לחברת הביטוח האמריקאית AmTrust, שרכשה אשתקד מידי דלק את החזקותיה בחברת הביטוח האמריקאית ריפבליק. או אז דובר על כך שהאמריקאים ירכשו את השליטה בהפניקס בתמורה לתמורה הנגזרת משווי חברה השווה ל-87.5% מההון העצמי של הפניקס לסוף 2015, אך כעבור ימים אחדים התפוגגה גם עסקה זו.

דלק חייבת למכור את מניות השליטה בהפניקס בשל חוק הריכוזיות. ואולם, בקבוצה לא ממתינים את התקופה שמתיר להם החוק האמור ומעוניינים למכור בהקדם את הפניקס, כחלק משינוי אסטרטגי שהקבוצה מובילה לצורך מיקוד עסקיה בתחומי האנרגיה.

במסגרת הליך זה מימשה דלק בשנים האחרונות את החזקותיה בחברת הביטוח האמריקאית ריפבליק ובחברת הנוסטרו ברק קפיטל, את רשת תחנות השירות רודשף בבריטניה, דלק אירופה וחברת הזיקוק דלק US.

בעתיד היא גם צפויה למכור את החזקותיה בחברת ההתפלה IDE - הליך שנמצא בשלבים מתקדמים לקראת קבלת הצעות מחיר. לצד מכירות אסטרטגיות אלה, הקבוצה תידרש למכור את החזקותיה במאגר תמר בעקבות מתווה הגז. לאחרונה דווח כי היא מוכרת את החזקותיה במאגרי תנין וכריש לאנרג'יאן היוונית.

ליאורה פרט לוין, היועצת המשפטית של דלק, יחד עם עוה"ד פנחס רובין, אלית אלקון ואורי יצחק מגורניצקי ושות', ייצגו את דלק בעסקה הנוכחית, בעוד שאת יאנגו ייצגו עוה"ד אברמי וול ורון להמן מ-FBC, ומשרד Dentons הבינלאומי.