מניית היום: מזנקת 6.6% בבורסה עקב רכישת הענק של פייזר

מדיוויישן שתירכש ב-14 מיליארד דולר ע"י פייזר חתומה על הסכם לרכישת Pidilizumab, תרופה לטיפול בסרטן שמפתחת חברת קיורטק שבשליטת כלל ביוטכנולוגיה

פייזר מרכזת מאמץ בתחום האונקולוגיה ומשקיעי כלל ביוטכנולוגיה (כת"ב) נהנים מכך. ענקית התרופות האמריקאית החליטה לרכוש את חברת מדיוויישן (Medivation), שמניותיה נסחרות בנאסד"ק, בכ-14 מיליארד דולר במזומן. המהלך הביא לזינוק של קרוב ל-20% במניות מדיווישן במסחר אתמול (הצעת הרכש היא לפי מחיר מניה הגבוה ב-21% ממחיר הסגירה של מדיווישן ביום שישי).

מדיווישן, חברת ביוטכנולוגיה המפתחת תרופות לטיפול במחלות קשות ובהן סרטן, חתמה בדצמבר 2014 על הסכם עם חברת קיורטק הנמצאת בשליטת כת"ב  (53%). לפי ההסכם היא תרכוש את Pidilizumab, מוצר המיועד לטיפול בסוגים מסויימים של סרטן, בעיקר בילדים.

כעת, בעקבות הרכישה, ציינו פייזר ומדיווישן כי למוצר של קיורטק פוטנציאל להשתלב עם טיפולים אימונו-אונקולוגיים נוספים בפורטפוליו של פייזר. בנוסף, במדיווישן ציינו כי פייזר היא השותף האידיאלי לקידום המוצר לשלבי הפיתוח הבאים - כך שהוא יהיה זמין כתרופה לטיפול בחולים בהקדם האפשרי. מניית כת"ב מזנקת בתגובה ביותר מ-6% בבורסה בת"א. למדיווישן יש תרופה אונקולוגית מאושרת לשיווק וכן שתי תרופות אונקולוגיות בפיתוח, אחת מהן היא זו של קיורטק.

ניסוי מוצלח, אך המנגנון טרם ברור

ביוני האחרון דיווחה כת"ב על תוצאות ניסוי קטן שנערך במוצר של קיורטק. הניסוי, שהוצג בכנס המוביל של תחום הסרטן, בוצע בתשעה ילדים חולים בגליומה של גזע המוח. תוחלת החיים של החולים במחלה כיום היא 9-12 חודשים ושיעור החולים השורדים יותר משנתיים נמוך מ-10%. תוחלת החיים הממוצעת של משתתפי הניסוי הייתה 15.6 חודשים וחולה אחד כבר חי כשנתיים עם המחלה, בלי שתחמיר.

הניסוי העיקרי שעורכת מדיוויישן במוצר של קיורטק אינו בהתוויה הזו, אלא בסרטן דם מסוג מסויים, ניסוי שצפוי להניב תוצאות בעוד מספר שנים. מדיווישן מסרה לאחר פרסום התוצאות כי הנתונים מהניסוי תורמים לאופטימיות לגבי סיכויי ההצלחה של המוצר גם בסרטנים מוצקים, בנוסף לעדויות החיוביות הקיימות לגבי סרטן הדם.

במארס השנה התיר ה-FDA (רשות התרופות והמזון בארה"ב) למדיווישן להמשיך בניסוי לאחר שעצר אותן למשך תקופה, בשל שאלות לגבי מנגנון הפעולה של המוצר. קיורטק הציגה בעבר את התרופה כפועלת על מנגנון 1-PD, עליו פועלות רוב התרופות בתחום האימונותרפיה שנחשבות לדבר החם בשוק הסרטן, כמו למשל Ketruda של מרק.

מדיווישן מסרה עוד ביוני כי היא "עדיין בודקת את אופן הפעולה המדויק של המוצר", עניין שיש בו יתרון וחיסרון: אם בעבר היה המוצר שחקן מאוחר ופחות אטרקטיבי בשוק חם מאוד אך תחרותי, היום הוא פועל בעולם בלתי ידוע, אך ייתכן שהוא יהיה נבדל ממוצרים אחרים. בכל אופן, אם המוצר יגיע לשוק, זכאית כלל ביוטכנולוגיה שבשליטת לן בלווטניק, לקבל קרוב ל-400 מיליון דולר, וכן תמלוגים של 5%-11% מהמכירות.

כת"ב היא חלק מקבוצת כלל תעשיות של בלווטניק, המחזיקה מלבד קיורטק גם בחברות מדיוונד; גמידה-סל; ניאון; אקסיטרה; ביוקנסל; די-פארם; ודנטרה; פוליהיל; ואברהם. מניית כת"ב רשמה ירידה של כ-60% בשלוש השנים האחרונות (וצניחה של כ-80% מהשיא אליו העפילה במרץ 2014) ושווי השוק שלה עומד היום על כ-400 מיליון שקל.