מכרז הסלולר הענק של עובדי המדינה: "המחיר לא חזות הכול"

מירב קדם, שמובילה את מינהל הרכש הממשלתי, מסכמת את המכרז המוצלח שיעניק לעובדי המדינה הנחה בתעריפי הסלולר

מירב קדם (39), אשר מנהלת את מינהל הרכש הממשלתי כבר כשנתיים וחצי, השלימה לאחרונה את אחד המכרזים המרתקים בשוק התקשורת - מכרז הסלולר, הגדול ביותר בישראל, לעובדי המדינה. למעלה מ-100 אלף עובדי מדינה מקבלים שירותי סלולר ממדינת ישראל ועד עתה הם שילמו סכומים גבוהים יחסית עבור זמן האוויר ועבור המכשירים.

קדם הפחיתה להם את ההוצאה בעשרות אחוזים ומיום ראשון הקרוב (3 בספטמבר) יראה כל עובד מדינה חיסכון של 60% בחבילת זמן האוויר שלו. בנוסף יקבלו הזכאים שורת הטבות שוות ערך בדמות שירות תיקונים ואחריות, קליטה משופרת וזכאות לרכוש את המכשירים המתקדמים ביותר בשוק, במחירים אטרקטיביים.

המכרז הגדול במדינה יצר עניין רב בשל היקפו ויוקרתו, והשתתפו בו פלאפון (הספקית הנוכחית), פרטנר, סלקום והוט מובייל. היה ברור שפלאפון תיאבק עד טיפת דמה האחרונה, אבל השמועות בשוק דיברו על כך שגם פרטנר תיאבק חזק כיוון שהיא הספקית של השירותים הנייחים.

בסופו של דבר השמועות התבררו כנכונות. שתי הראשונות התמודדו עד הסוף ושתי האחרונות פרשו בשלבים מאוד מוקדמים למגינת ליבה של קדם. גם ההדלפה המוקדמת על הפרישה תוך כדי המכרז הפריעה לה, אבל בסיכום התהליך התוצאות שהושגו הן מעל ומעבר למצופה.

"כשאנחנו יוצאים למכרז", אומרת קדם ל"גלובס", "אנחנו מגדירים יעדים ובודקים אותם ביחס לתוצאות שהשגנו. במכרז הסלולר, כמו במכרזים אחרים, היעד היה להביא עוד שחקנים ועוד מתחרים. עד עכשיו הזוכה במכרז סיפק את השירותים הסלולריים וגם את המכשירים. השנה, בפעם הראשונה, החלטנו לפצל את המכרז לשניים - סלולר ומכשירים. בעולם הקטן שלנו הצלחנו להכניס שחקנים כמו באג וסקיילקס לעולם המכשירים, יש גם זכיין שני בנוסף לפלאפון שזכתה שזו פרטנר שזה גם חידוש ולכן זו הצלחה מבחינתנו".

- מדוע המדינה צריכה זכיין שני?

"לצורך גיבוי ושרידות. יש גופים כאלה ואחרים שחייבים שתי רשתות. שמרנו לעצמנו גם את הזכות לעבוד מול שתי ספקיות במקומות שבהם אנחנו חושבים שפלאפון לא נותנת לנו את מה שאנחנו צריכים. בעולמות הדאטה זה מאוד חשוב ומשרדי ממשלה ביקשו שתהיה להם את האפשרות הזאת".

- לגבי המחיר אני מניח שאתם מרוצים. עד עכשיו עובדי המדינה שילמו הרבה כסף יחסית עבור סלולר בהשוואה למחירים בשוק.

"אני לא יכולה לצאת כל שנה למכרז סלולר כי בסוף יש לשחקנים השקעות. אנחנו לוקחים סיכון שפעם השוק יירד ופעם הוא יעלה. המכרז הקודם נערך טרום הרפורמה בסלולר ולכן היינו במחירים גבוהים יחסית. עקב כך, המכרז הנוכחי מגלם הנחות מאוד גבוהות באופן יחסי. רובן ככולן הולכות לכיס של העובד שמימן חלק מהעלות ועכשיו הוא יקבל שירותים במחיר יותר זול מאשר בעבר".

חיסכון של 60%

- את יכולה לתת הערכה גסה לגבי היקף החיסכון במכרז?

"אני אדבר פר מנוי, כי קשה לחשב במדויק את ההנחה בשל התוכניות השונות והשירותים שכל מנוי יבחר. פר מנוי, יחד עם שירות התיקונים, מדובר על חיסכון של 60% בחבילות 'הכול כלול', מבלי להביא בחשבון את עלות המכשירים. החבילות המדוברות כוללות 8 ג'יגה ושירות תיקונים".

- מה לגבי המכשירים?

"זה משתנה כי יש סוגים שונים של מכשירים. על מכשיר מסוים תהיה הנחה של 5% ועל אחר 50%. בימים הקרובים תפורסם ההודעה המדויקת ותראה את זה".

- המחירים שישלמו עובדי מדינה יהיו המחירים התחרותיים בשוק?

"הכדאיות או אי הכדאיות לא מתבטאת רק במחיר החבילה. אין פה בשורה בהקשרים האלה והמחירים פחות או יותר נעים על אותו סדר גודל. בשורה התחתונה, הבשורה לא באה משם. הבשורה מבחינתנו היא בתיקונים, בעולם של קליטה ורמת השירות. אנחנו מחויבים לדיגיטציה של שירות עצמי, במקומות של קבלת קהל יש קליטה משופרת.

"עובדי המדינה אמורים לקבל יותר באופן כולל. כשמחברים את הכול מגלים את היתרונות. אתה רוצה תיקונים תיקח, אתה רוצה אחריות תיקח, מכשיר לרכב וכו'. אמרנו 'בוא נשים זרקור על כל פרט ופרט' ובעצם שמנו את הדברים כרשימת מכולת. כל אחד יכול להרכיב את החבילה שלו".

- כשאתם עושים מכרז כזה, מעניין אתכם אם המכרז ישפיע על השוק?

"בוודאי שהסתכלנו על זה. מניסיון העבר ראינו שהמכרזים של החשב הכללי (חשכ"ל - כיום מכהנת בתפקיד מיכל עבאדי בויאנג'ו) לא יצרו השפעה על המחיר לצרכן הסופי".

- גם בשוק העסקי?

"בשוק העסקי זה שונה, שם מסתכלים על המחירים שהם גלויים והמתחרים ידעו את זה מראש. אנחנו למשל הכנסנו שיקולים של איכות ושיקולים שווי כסף, ואני מעריכה שההשפעות יהיו לאו דווקא במחיר. עברנו לעולם של ליסינג במכשירים במקום להתעסק בתיקונים, ולכן התרומה שלנו, להערכתי, תהיה בעולמות של איכות שירות ולא רק מחיר".

"ההערכות הן שהמחירים ינועו סביב ה-30 שקל בממוצע לחבילת סלולר ללא המכשיר ולזה צריך להוסיף אחריות, תיקונים וכו'. מדובר בחבילה מאוד אטרקטיבית שמעניקה שקט נפשי למשתמשים שמחליטים לקנות את השירות".

- ציפית שהמחירים יגיעו לרמות האלה?

"יש דברים שהפתיעו אותנו ויש שלא. בחבילת 'הכול כלול' לא הופתענו, אבל בחבילות הליסינג יש דברים שמאוד הופתענו מהם".

להתמודד בצורה שווה

- פלאפון הייתה פייבוריטית?

"פלאפון לא הייתה פייבוריטית ודאגנו שכל אחת מהשחקניות תוכל להתמודד בצורה שווה. נתנו לשחקנים זמן להיערך כדי לנטרל יתרון כזה או אחר של החברות הוותיקות וכדי שכולם יוכלו להתמודד בצורה שווה".

- הופתעת מהפרישה המוקדמת של סלקום והוט מובייל (פרשו כבר בשעות הצהריים כאשר המכרז נמשך עד 22:00 בערב לערך)?

"חד משמעית. לא ציפינו לזה, ולכן המידע שדלף היה בעייתי עבורנו. כמו שאמרתי נענינו להרבה בקשות שלהם לכל אורך הכנת המכרז ולכן מאוד הופתענו שהן פרשו ושהדבר דלף תוך כדי המכרז".

- המכרז כדאי כלכלית לזוכה לדעתך?

"כשאני יושבת עם השחקנים ומבררת איתם, בסוף השאלה של כדאיות כלכלית היא יותר רחבה. מה המשמעות לפלאפון אם הייתה מפסידה במכרז? יש שחקנים שמבחינתם לא לזכות במכרז חשכ"ל זו בעיה, כי בסוף יש הבטחה של זרם הכנסות ועוד. אני בטוחה שפלאפון שמחה שהיא זכתה אבל צריך לשאול אותה".