לפני חשיפת תוכנית ההגירה: טראמפ ייפגש עם נשיא מקסיקו

המועמד הרפובליקני לנשיאות יטוס למקסיקו סיטי, שם יפגוש את הנשיא שהשווה את התנהלותו בעבר לזו של היטלר ■ שעות אחדות לאחר מכן צפוי טראמפ לפרט את מדיניותו בנושא הגירה

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

דונלד טראמפ, המועמד הרפובליקני לנשיאות ארצות-הברית, הודיע הלילה (ד') כי הוא יטוס למקסיקו סיטי, שם ייפגש עם נשיא המדינה אנריקה פניה נייטו, שעות אחדות לפני שיחשוף את תוכנית ההגירה שלו בנאום באריזונה. פניה נייטו הזמין את טראמפ לבקר במדינתו בשבוע שעבר, ולאחר דיווחים בתקשורת כי טראמפ "שוקל" את ההצעה, צייץ המועמד הרפובליקני בחשבון הטוויטר שלו כי הוא מתכוון לקבל אותה.

הזמנתו של פניה נייטו מפתיעה במיוחד, בעיקר על רקע התבטאויותיו החריפות של טראמפ במהלך הקמפיין נגד המהגרים ממקסיקו לארצות-הברית. מכינוי המקסיקנים "אנסים", דרך הכרזתו כי יקים חומה בגבול בין המדינות ועד לאיומו כי יבטל את הסכם הסחר הצפון אמריקאי, טראמפ עורר סערה לא רק במדינתו, אלא גם במקסיקו עצמה. פניה נייטו אף השווה את אמירותיו של טראמפ במארס האחרון לאלה של היטלר ומוסוליני בעיתון מקסיקני.

הביקור של טראמפ במקסיקו מגיע לאחר חששות בקרב השמרנים בארצות-הברית, ובהם בכירים במפלגתו שלו, על כך שריכך את עמדתו המקורית בסוגיית המהגרים. בתחילת הקמפיין הצהיר טראמפ כי יפעל להקמת "כוח גירוש" שיוציא מתחומי ארצות-הברית את כל 11 מיליון המהגרים הבלתי-חוקיים שחיים בה ויקים חומה בגבול עם מקסיקו. בשבועות האחרונים החל טראמפ להסתייג ממדיניותו המקורית, אך דבק בתוכנית הקמת החומה.

בשבוע שעבר, באירוע של רשת "פוקס ניוז", נשאל על עמדתו בנושא גירוש המהגרים. "האם יש חלק של החוק שאותו תסכים לשנות עבור אלה התורמים לחברה, השומרים על החוק, שיש להם ילדים כאן?". טראמפ השיב להאניטי: "היו לי פגישות מצויינות עם מנהיגי קהילות היספנים, ובהחלט יכול להיות ריכוך, כיוון שאנחנו לא מחפשים לפגוע באנשים".

לדבריו, אותם מהגרים בלתי-חוקיים לא יקבלו אזרחות וישלמו מסים כחוק. "כולם מסכימים שצריך להוציא את הרעים החוצה, אבל כשאני פוגש אלפי אנשים, ואני רואה אנשים חזקים, נהדרים, שבאים ואומרים לי 'מר טראמפ, אני אוהב אותך, אבל לקחת מישהו שנמצא פה 15-20 שנה ולזרוק אותו ואת משפחתו החוצה', זה קשה".