פצצת הפנסיה - הטיפ השבועי: כך תנהלו קופת גמל באופן אישי

ניהול הכספים באופן עצמאי מעניק לחוסך את היכולת להתאים את ניהול ההשקעות בקופת הגמל למאפייניו האישיים וגם להוריד את דמי הניהול המשולמים לחברה המנהלת ולהגדיל את ההכנסה לגיל פרישה ■ מדריך קופת גמל אישית

פנסיה , קשישים/ צילום אילוסטרציה: Shutterstock א.ס.א.פ קרייטיב
פנסיה , קשישים/ צילום אילוסטרציה: Shutterstock א.ס.א.פ קרייטיב

קופת גמל בניהול אישי היא מוצר חיסכון שמאפשר לעמית לקבוע כיצד להשקיע את הכספים הרשומים לזכותו או לשכור את שירותיו של מנהל תיקים.

ניהול הכספים באופן עצמאי מעניק לחוסך את היכולת להתאים את ניהול ההשקעות בקופת הגמל למאפייניו האישיים וגם להוריד את דמי הניהול המשולמים לחברה המנהלת ולהגדיל את ההכנסה לגיל פרישה. ממוצע שיעור דמי הניהול מנכסים בשוק קופות הגמל בניהול אישי עומד על 0.14% בלבד, לעומת 0.63% בקופת גמל רגילה. סך הנכסים בקופות גמל בניהול אישי נאמד בכ-3.6 מיליארד שקל.

מעבר לאופן ניהול ההשקעות, המוצר זהה במאפייניו ליתר קופות הגמל בשוק. קופת גמל בניהול אישי נהנית מהיתרונות הייחודיים של קופות הגמל הרגילות ביחס לאפיקי השקעה אחרים בשוק. כספים המופקדים לקופה זו נהנים גם מהטבות המס הקיימות בכל קופת גמל בשלב ההפקדה, הצבירה והמשיכה.

בקופת גמל בניהול אישי ניתן לנהל כספים של עמית בקרן השתלמות, כספים נזילים של עמית עצמאי בקופת גמל לתגמולים והפקדות שוטפות של עמית עצמאי, בכפוף לתקרה שנקבעה בחוק. העיקרון המנחה הוא שחוסך לא יוכל לנהל את ליבת החיסכון הפנסיוני שלו בקופת גמל בניהול אישי. כלומר, קופת גמל בניהול אישי מיועדת לכספי החיסכון שמעבר לרובד הבסיסי שכולנו חוסכים על פי חוק.

עם זאת, במסגרת תיקון שהוגש לאחרונה לוועדת הכספים של הכנסת הוצע לאפשר הרחבה מסוימת של הכספים אשר ניתן לנהל בקופת גמל בניהול אישי, כך שגם ציבור השכירים החוסך בקופת גמל לתגמולים יזכה באפשרות לחסוך במוצר זה, וגם חוסכים שהבטיחו לעצמו קצבה מינימלית (4418 שקל) בקופת גמל רגילה. בנוסף, התיקון המוצע יאפשר חיסכון בקופת גמל בניהול אישי, מהשקל הראשון, ובלבד שהחוסך ינהל כספים אלו בצורה פסיבית.