בנק ישראל צפוי למצוא פתרון להעברת מניות ורטהיים במזרחי

בעבר שני ילדיו של ורטהיים לא קיבלו היתר שליטה בגלל מגבלת חוק הריכוזיות והחזקתם בקוקה קולה ישראל, מונופול בשוק המשקאות הקלים

מוזי ורטהיים / צילום: החברה המרכזית
מוזי ורטהיים / צילום: החברה המרכזית

בנק ישראל צפוי למצוא פתרון לסוגיית החזקותיו של מוזי ורטהיים בבנק מזרחי טפחות, וזאת לאחר שבעבר סירב לתת היתר שליטה לילדיו דודי ודרורית בעקבות מגבלת חוק הריכוזיות.

ורטהיים ז"ל החזיק ב-21.9% ממניות הבנק בשווי של 2.31 מיליארד שקל.

לוורטהיים היה חשוב לחלק את נכסיו בין ילדיו - דודי ודרורית ורטהיים, בעודו בחיים. בתחילה חילק את ההחזקות בחברה המרכזית למשקאות קלים (קוקה-קולה ישראל), כך שדודי קיבל 63% מהמניות ודרורית 37% הנותרים.

שנה לאחר מכן ביקש ורטהיים האב לבצע חלוקה לדומה גם להחזקותיו בבנק השלישי בגודלו במדינה, בו הוא מחזיק בשותפות עם קבוצת עופר שבשליטת ליאורה, אייל ודורון עופר. לצורך כך פנה ורטהיים לבנק ישראל, שכן ילדיו היו צריכים לקבל היתר שליטה חדש מהבנק המרכזי.

אלא שבבנק ישראל לא מיהרו לתת את ההיתר, ובינתיים נכנס לתוקפו חוק הריכוזיות, שאסר החזקה בתאגיד ריאלי ופיננסי משמעותיים במקביל, כך שמשפחת ורטהיים תיאלץ להחליט אם למכור את ההחזקה בקוקה-קולה או במזרחי טפחות.

אמנם לפי החוק יש למשפחה ארכה עד 2019 לבצע את ההפרדה, אך מבחינת בנק ישראל מי שקיבל את הארכה הוא מוזי ורטהיים עצמו, קרי בעל שליטה קיים. מתן היתר שליטה חדש (מה שילדיו היו אמורים לקבל) למעשה נוגד את חוק הריכוזיות, שכן הם מחזיקים במקביל בקוקה-קולה, והוא אינו מקובל מבחינת הבנק המרכזי, ולכן בינואר אשתקד הודיעו שהם מסרבים להעניק היתר שליטה לילדים, כל עוד הם לא עומדים במגבלות חוק הריכוזיות. מאז הודעת הסירוב לא ביצע מוזי ורטהיים צעד נוסף הקשור בשינוי השליטה בבנק.

יחד עם זאת, כעת, לאחר מותו, ייתכן ובבנק ישראל ישנו גישה, ויסכימו לתת לפחות היתר זמני, שכן כעת מדובר ביורשיו של ורטהיים ולא בחלוקה מניות לילדים בעוד האב בחיים. אם בכל זאת יחליטו בבנק ישראל שלא להעניק היתר לילדים, יועברו המניות לנאמנות.

השקעה מוצלחת במיוחד

עוד נזכיר כי משפחת עופר, שותפיו של ורטהיים לשליטה בבנק כפופים גם הם לחוק הריכוזיות, שכן הם מחזיקים במקביל גם בשליטה בחברת הנדל"ן הגדולה מליסרון. לפי הערכות, גבוהים הסיכויים ששני הצדדים יעדיפו לשמר את השליטה בתאגידים הריאליים, שם הם בעלי שליטה אמיתיים, הקובעים את ההחלטות העסקיות בחברה, בעוד שבבנק השפעתם הרבה יותר מוגבלת, בעקבות מגבלות הרגולציה.

ורטהיים רכש את השליטה במזרחי טפחות מהמדינה ביחד עם משפחת עופר לפני 21 שנה. הייתה זו השקעה מוצלחת במיוחד. הקבוצה רכשה את הבנק בשתי עסקאות בהן היא השקיעה כ-950 מיליון שקל.

מאז, ובמיוחד בעשור האחרון, שבו ניהל את הבנק אלי יונס, נסקה המניה, והבנק הפך לשלישי בגודלו בשוק, ושווי השוק שלו כיום הוא 10.6 מיליארד שקל. שווי ההחזקות של קבוצת עופר-ורטהיים עומד כיום על קרוב ל-4.7 מיליארד שקל, כמעט פי 5 ממועד הרכישה. לכך יש להוסיף את העובדה שוורטהיים מימש חלק מהמניות בהיקף של כ-200 מיליון שקל, ובנוסף קיבלו בעלי השליטה לאורך השנים דיבידנד בהיקף של מעל ל-700 מיליון שקל.

ורטהיים ז"ל שימש כדירקטור בבנק עד לפני שנתיים. הוא נחשב היה לדירקטור פעיל ומעורב, המתכונן היטב לישיבות ומפגין בקיאות והתמצאות בפרטים. מאז התפטר מהדירקטוריון, הוא התרחק מהבנק, אך גורמים שנפגשו איתו בעת האחרונה סיפרו כי על אף שהייתה ניכרת ההרעה במצבו בריאותו, הוא נותר צלול ובקיא באירועים האקטואלים השונים. ילדיו של ורטהיים אינם דירקטורים בבנק, אך יש למשפחה נציגות בדירקטוריון.

בעלי המניות במזרחי טפחות
 בעלי המניות במזרחי טפחות