חודש חיובי נוסף לקרנות הנאמנות; תעודות הסל הצטמקו

באוגוסט הניבה תעשיית קרנות הנאמנות גיוסים נטו בהיקף של כ-111 מיליון שקל ■ פדיונות נטו של כ-15.5 מיליארד שקל מתחילת השנה ■ מי בולט לחיוב?

קובי שגב / צילום: איל יצהר
קובי שגב / צילום: איל יצהר

"חודש אוגוסט ייזכר כחודש טוב למשקיעים בקרנות הנאמנות", אמר גורם בשוק הקרנות שהוסיף כי "האפיקים מניות בארץ והקרנות הגמישות, הובילו את טבלת התשואות מתחילת השנה, עם עלייה ממוצעת של כ-6.6%, בעוד שהקרנות האג"חיות והכספיות הניבו, כצפוי, תשואות נמוכות בהרבה". מתחילת השנה הניבה תעשיית קרנות הנאמנות תשואה כוללת ממוצעת של כ-2.6%, בעוד שבחודש אוגוסט דובר על תשואה ממוצעת כלל ענפית, וחוצת אפיקים, של כ-0.3%.

בסך הכל חודש אוגוסט, שכמעט מדי שנה רושם פעילות מצומצמת המאפיינת את סוף הקיץ, הסתיים עם גיוסים נטו מתונים למדי בהיקף של כ-111 מיליון שקל. גיוסים אלה מורכבים מגיוסים של ממש - בהיקף של יותר מ-700 מיליון שקל - לקרנות מסורתיות, וגיוסים מתונים אך עדיין חיוביים גם לקרנות המחקות. זאת למול המשך פדיונות בקרנות הכספיות, שאיבדו החודש כ-700 מיליון שקל.

מתחילת השנה מדובר על פדיונות נטו של כ-15.5 מיליארד שקל, מהם כ-8 מיליארד שקל בקרנות המסורתיות, כ-1.2 בקרנות המחקות, וכ-6.3 מיליארד שקל בקרנות הכספיות - שאיבדו חלק אדיר מהיקפן מאז הפכה המציאות של הריביות האפסיות לעובדה קיימת, וארוכת טווח.

כך או אחרת, בסוף אוגוסט ניהל שוק קרנות הנאמנות נכסים בשווי של כ-218 מיליארד שקל, לעומת סך של כ-229 מיליארד שקל שנוהלו בקרנות בתחילת השנה - התכווצות של כ-5%.

לדברי אותו גורם בשוק, "עיקר הגיוסים התמקדו גם החודש בקרנות אג"ח כללי, אשר גייסו 850 מיליון שקל, כאשר הגיוס בקרנות קונצרניות נחלש משמעותית בחודש אוגוסט, מכ-840 מיליון שקל בחודש יולי שקדם לו, לכ-420 מיליון שקל. לצד זאת, אפיקים שהוסיפו להתחזק הם קרנות מניות בארץ, עם גיוס של 450 מיליון שקל, וקרנות גמישות (שלמעשה גם הן קרנות מנייתיות), עם גיוס של 290 מיליון שקל".

גורם אחר בשוק מדבר על כך ש"ענף קרנות הנאמנות יכול לנשום לרווחה גם בסיומו של חודש אוגוסט", כש"מדובר בחודש השני ברציפות בו רושם הענף גיוסים", וזאת לאחר חודשים ארוכים של פדיונות. לדבריו, כל זה קורה על רקע "הותרת הריבית בישראל על כנה, לצד הערכות כי גברו הסיכויים להעלאת ריבית בארה"ב, מדד יולי שהפתיע ועלה מעל הקונצנזוס, השקל שממשיך להתחזק ועומד על 3.79 שקלים והתקציב החדש שפורץ את ההתחייבויות ההיסטוריות של הממשלה להורדת יחס החוב תוצר".

אילים ומור בולטים לחיוב

גם בסיכומו של חודש אוגוסט בולטים לחיוב שני גופים קטנים יחסית שממשיכים במגמה החיובית ביותר שהם חווים זה זמן: אילים, שמוביל את הדירוג, עם גיוסים של כ-571 מיליון שקל באוגוסט, ומור, עם גיוסים של כ-521 מיליון שקל.

לצדם נציין לחיוב את אנליסט (גיוסים של 258 מיליון שקל בקרנות המסורתיות), ילין לפידות (247 מיליון שקל, לאחר כמה חודשים לא פשוטים ועם פדיונות ניכרים מתחילת השנה), סיגמא (127 מיליון שקל), מיטב דש (102 מיליון שקל), וגם את הגופים הקטנים יותר - איילון, אלומות, אפסילון ורוטשילד. מנגד, אוגוסט לא הטיב עם אלטשולר שחם, הראל פיא ואקסלנס, שפדו מאות מיליוני שקלים, כל אחד.

מתחילת שנה מדובר באותם גופים שבולטים במעלה הטבלה. אילים בולט בפסגה עם גיוסים נאים ביותר של יותר מ-3 מיליארד שקל, כשמור גייס מעל ל-2.5 מיליארד שקל. כשגם מיטב דש ואנליסט בולטים עם גיוסים של 1.2 מיליארד שקל ו-1 מיליארד שקל, בהתאמה, בקרנות המסורתיות.

מהצד השני חמשת הפודים הגדולים מתחילת השנה הינם הראל פיא, עם פדיונות מצטברים של כ-4.8 מיליארד שקל בכלל האפיקים, אקסלנס, עם פדיונות של כ-3.9 מיליארד שקל, אלטשולר שחם (כ-3 מיליארד שקל), מגדל שוקי הון (2.3 מיליארד שקל) ופסגות וילין לפידות - עם פדיונות של כ-2 מיליארד שקל כל אחד.

רק הראל גייסה בתעודות הסל

לצד הגיוסים הרגועים יחסית בשוק קרנות הנאמנות בחודש אוגוסט נמשכה מגמת הפדיונות בשוק תעודות הסל, שמנהלת כיום נכסים בשווי כולל של כ-98.7 מיליארד שקל, כ-4.7% פחות משווי הנכסים בתעשייה זו בתחילת השנה. מנתוני איגוד לשכות המסחר עולה כי באוגוסט 2016 נפדו מעל 1 מיליארד שקל משוק תעודות הסל, כך שמתחילת השנה מדובר בפדיונות בהיקף מצטבר של כ-6 מיליארד שקל.

באיגוד תעודות הסל מציינים ש"עיקר הפדיונות הן בתעודות פיקדון (מעל 560 מיליון שקל), תעודות על מניות בחו"ל (כ-350 מיליון שקל), ותעודות על מניות בארץ (כ-220 מיליון שקל)".

עוד לדברי רונן סולומון, מנהל תחום פיננסים ושוק ההון באיגוד לשכות המסחר, מתוך ה-6 מיליארד שקל שנפדו מתחילת השנה משוק "מעל 3.8 מיליארד שקל פדיונות בתעודות על מדדי מניות בחו"ל, כשמנגד היו גיוסים של מעל 1.3 מיליארד שקל בתעודות על מדדי מניות בארץ".

עוד אמרו באיגוד תעודות הסל כי "כ-27.7% מתעודות הסל הינן במדדי מניות בארץ, בהיקף כספי של כ-27.3 מיליארד שקל, כ-38% במדדי מניות בחו"ל, בהיקף כספי של 37.2 מיליארד שקל, כ-22% מהענף מושקע במדדי אג"ח בארץ, בהיקף כספי של כ-22 מיליארד שקל, והשאר מושקע במדדי אג"ח בחו"ל, תעודות ממונפות, סלי מדדים ותעודות פיקדון".

באוגוסט רק הראל סל גייסה, כ-79 מיליון שקל, כשיתר שלושת השחקנים המנהלים בשוק, הציגו פדיונות של מאות מיליוני שקלים כל אחד. מתחילת השנה כל ארבעת הגופים המנהלים תעודות סל בישראל רשמו פדיונות, כשבכולם חל קיטון בשווי הנכסים המנוהלים ביחס לשווי הנכסים שנוהלו על ידם בתחילת השנה.

הגיוסים והפדיונות בשוק קרנות הנאמנות.indd 4.9.16
 הגיוסים והפדיונות בשוק קרנות הנאמנות.indd 4.9.16

שוק תעודות הסל באוגוסט
 שוק תעודות הסל באוגוסט