משרד החקלאות אישר לייבא בשר מאירלנד ומספרד

במשרד מתכננים לפתוח שווקים רבים ככל האפשר ליבוא בשר ללא מכס ללא הגבלה בתוך שנתיים, ובמקביל פועלים להאריך את תוקף חיי המדף של הבשר הטרי מ-45 ל-90 ימים כדי להוזיל את עלויות היבוא מדרום אמריקה

בשר טרי. מקור בממשלה: "משנים את כללי המשחק". צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
בשר טרי. מקור בממשלה: "משנים את כללי המשחק". צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

מגדלי הבקר והמשחטות המקומיות על הכוונת של משרד החקלאות. ל"גלובס" נודע כי במשרד החקלאות מגבשים תוכנית לפתיחה של השוק ליבוא בשר טרי ללא מכס ללא הגבלה. הכוונה היא להחיל את התוכנית בתוך שנתיים. דברים ברוח זו מסר מנכ"ל משרד החקלאות, שלמה בן-אליהו, לנציגי התאחדות חקלאי ישראל בפגישה שהתקיימה בשבוע שעבר.

עוד נודע כי משרד החקלאות אישר לפני ימים אחדים לייבא בשר טרי מאירלנד וספרד, ומיד לאחר החגים הוא יבדוק את המשחטות באיטליה במטרה לאשר יבוא בשר טרי גם משם. לדברי מקור בכיר, המשרד מעוניין לפתוח שווקים רבים ככל האפשר ליבוא, על-מנת ליצור תחרות בשוק הבשר המקומי, בעדיפות על יבוא מאירופה.

במקביל, המשרד פועל להאריך את תוקף חיי המדף של הבשר הטרי מ-45 ל-90 ימים, וזאת בהסתמך על העובדה שבאירופה נהוג לשווק בשר טרי מצונן במשך 120 ימים. הארכת תוקף חיי המדף תאפשר לייבא גם בשר מדרום אמריקה באוניות ובכך תוזיל את עלות היבוא.

במשרד הבריאות, שנדרש לתת אישור להארכת חיי המדף, ביקשו ממשרד החקלאות לבחון האם הכשרת הבשר לא פוגעת באורך חיי המדף שלו, ורק לאחר קבלת תוצאות בדיקות אלה צפוי משרד הבריאות לתת אישור למהלך.

כוונה זו של משרד החקלאות מתבררת בשעה שארגון מגדלי הבקר מנהל משא-ומתן עם משרד החקלאות על הגדלת המכסות ליבוא בשר טרי ללא מכס. משא-ומתן זה נדרש כיוון שבמאי 2014 חתם הארגון על הסכם עם משרדי החקלאות והאוצר, המסדיר את הנושא, ואשר תוקפו עד שנת 2021.

במשרד החקלאות מציעים להעניק תמיכה ישירה למגדלי הבקר הרועים בתמורה לפתיחת השוק. הכוונה הייתה לאשר עוד השנה יבוא של 2,500 טונות נוספים ובשנת 2017 להגדיל את המכסה ב-5,000 טונות לשנה, כך שהיא תעמוד על 10,700 טונות בשנה בסך-הכול. כעת מבקש המשרד, כאמור, לקבוע מועד לפתיחת השוק ליבוא ללא מכס ללא מגבלה.

ההסכם משנת 2014 עוסק במגדלי הבקר בלבד, ולא בחקלאים המפעילים את המשטמות. בכל מקרה, ועוד בטרם הסרה כוללת של המכס, מדובר בגידול דרמטי העשוי לפגוע לא רק במגדלי הבקר הרועים, אלא גם בבעלי המשטמות שבהן מגדלים עגלים ובמשחטות המקומיות, שבראשן דבאח ו"אדום אדום" של תנובה.

לדברי מקורות, מגדלי הבקר ומשרד החקלאות כבר הגיעו להסכמה על מתווה, והוא צפוי להיחתם בימים הקרובים. לפי המסתמן, השוק ייפתח בהדרגה, כאשר בכל פעימה שבה תוגדל המכסה ליבוא ללא מכס תתבצע בחינה של השפעת המהלך על מגדלי הבקר, והפיצוי המגיע להם יעודכן בהתאם.

"אם הכמות הזאת תגיע לחג, זה ישבור את המחירים. בכל יום שעמרי שרון (מזכ"ל ארגון מגדלי הבקר - א"ח) לא חותם על ההסכם, הוא מעכב את יבוא הבשר לראש השנה. ליבואנים יהיה קשה לייבא לחג, כי זה לוקח זמן. מגדלי הבקר מושכים זמן, כי הם רוצים למכור את הבשר לחג ביוקר", נאמר בהתייחס לרצון לאפשר, כאמור, יבוא של 2,500 טונות ללא מכס עוד השנה. 

"מחירי השוק ירדו פלאים"

לדברי מקור בממשלה, "הרעיון שלנו לא ללכת לעוד 'מפעיל סלולרי' אחד אלא לשנות את תנאי המשחק. אנחנו רוצים לפתוח את השוק לחלוטין ליבוא. זה יהיה במנות כאלה גדולות שיספקו את כל התצרוכת, אם כי ייקח זמן עד שהשוק יתארגן".

בהתייחס להארכת חיי המדף נאמר כי "אפילו אם נצליח להאריך את חיי המדף לבשר מדרום אמריקה ל-80 יום, מחירי השוק כאן ירדו פלאים".

בהתאחדות חקלאי ישראל טוענים כי ארגון מגדלי הבקר מייצג את המגדלים האחראים למיעוט הבשר הטרי הנמכר בשוק, ואינו מייצג את 460 החקלאים המתפרנסים מגידול של 140 אלף עגלים בשנה. אלה כוללים הן את החקלאים המפטמים עגלים מעגל החלב (מההמלטה בארץ) והן את החקלאים המגדלים עגלים שיובאו לישראל מחו"ל, וזאת עד להגיעם למשקל המתאים לשחיטה.

לטענת ההתאחדות, "הנזק הישיר הצפוי להיות בעקבות החלטה זו הוא כ-140 מיליון שקל בשנה. ההפחתה תהיה על גבם של המגדלים בלבד, ולא תתגלגל במלואה לצרכן".

לדברי מאיר צור, מזכ"ל תנועת המושבים ויו"ר התאחדות חקלאי ישראל, "פתיחה כזאת של השוק מחסלת לחלוטין את גידול הבקר ואת תעשיית הבקר המקומית (משחטות - א"ח). לצערי, שוב הממשלה מעדיפה לטפח את היבואנים, ולא את החקלאים ואת עובדי התעשייה, מתוך ראייה לטווח קצר וחוסר אחריות לאומית. בטווח הארוך הצרכנים ישלמו מחיר כפול הן על מחיר הבשר והן על הנזק הרחב שייגרם לאזרחי המדינה בעקבות סגירת ענף הבקר".

בעוד בהתאחדות טוענים כי במשרד החקלאות הוצע לחקלאי המשטמות פיצוי של 12 מיליון שקל לשנה למשך 3 שנים בלבד, מקור במשרד החקלאות מכחיש את הסכומים וטוען כי הפיצוי הכספי שהוצע להם גבוה יותר, וכי משכו ארוך יותר מ-3 שנים.

מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, אבשלום (אבו) וילן, טוען גם כי "פתיחת שוק הבשר ליבוא פרוע תמוטט את מגדלי העגלים לפיטום, תגרום בעקיפין לעליית מחיר המטרה של החלב, וסופה שתעשיר כמה יבואנים שיש להם מהלכים בקרב שרי הממשלה, מבלי שהמחיר לצרכן יירד. בסרט הזה כבר היינו, וניאבק בכל האמצעים כנגד מהלך הזוי זה".