ב"י יאפשר לבנקים לגבות מהלקוחות עמלת ייעוץ פנסיוני

השירות ניתן היום בהיקפים קטנים בבנקים ■ בבנק ישראל מאמינים כי הדבר יגביר את הנגישות של הציבור לייעוץ פנסיוני אובייקטיבי ■ גורם: "הפעילות תדעך עוד יותר, והלקוחות יפסידו מכך"

סניף בנק / צילום:תמר מצפי
סניף בנק / צילום:תמר מצפי

בנק ישראל יאפשר לבנקים לגבות עמלה בגין הייעוץ הפנסיוני, זאת על מנת לנסות ולהחיות את הפעילות בתחום זה בבנקים. הבנקים אמורים לקבוע את המחירון, שעשוי להגיע ככל הנראה לכמה אלפי שקלים בעבור פגישה ראשונה, ועוד כמה מאות שקלים בעבור כל פגישת מעקב.

נזכיר כי הבנקים יכולים לגבות מלקוחותיהם רק עמלות שהוגדרו בתעריפון, אותו מאשר בנק ישראל. באחרונה נעשתה פנייה של חלק מהבנקים לאפשר ולגבות עמלה מהלקוחות בעבור הייעוץ הפנסיוני, והמפקחת על הבנקים חדוה בר החליטה באחרונה לאשר אותה. המהלך נעשה בשיתוף פעולה עם האגף לשוק ההון והפיקוח על הביטוח במשרד האוצר, בראשו עומדת דורית סלינגר.

כיום מקור ההכנסה של הבנקים בייעוץ הפנסיוני הוא מקבלת עמלת הפצה ממנהלי הגופים המוסדיים בגובה של 0.25% מהצבירה. אלא שמעל עמלה זו בגובהה הנוכחי מרחף סימן שאלה, שכן לפיהם הנחיות רגולטוריות שונות השוחקות את דמי הניהול, ספק אם המוסדיים יוכלו לעמוד בתשלום עמלה בהיקף שכזה.

כעת, בנק אשר ירצה להוסיף את השירות לתעריפון העמלות שלו, יידרש לפנות בבקשה מנומקת לפיקוח על הבנקים בה יתואר השירות והתעריף המבוקש. התעריף ייקבע על ידי הבנקים עצמם, בהתאם להיקף השירות ולעלויות הכרוכות במתן השירות. הפיקוח על הבנקים יבחן כל בקשה בהתאם לנסיבות והנימוקים לבקשה.

בבנק ישראל הסכימו לאפשר לבנקים לקבוע עמלות במטרה להגביר את הנגישות של הציבור הרחב לייעוץ אובייקטיבי בתחום הפנסיה. הפיקוח על הבנקים רואה במערכת הבנקאית פלטפורמה מתאימה למתן שירות ייעוץ פנסיוני אובייקטיבי לציבור בישראל, בין היתר גם על רקע הקמת המסלקה הפנסיונית, אשר מאפשרת לקבל נתונים בקלות ובמהירות על המוצרים שבתיק הלקוח. בבנק ישראל מעריכים כי העובדה שהבנקים לא יכולים לגבות כיום עמלות מלקוחותיהם בגין שירות זה היא אחת הסיבות לכך שהשירות ניתן כיום בהיקפים מצומצמים במערכת הבנקאית.

מנגד, בחלק מהבנקים חושבים שמדובר במהלך שלילי, שדווקא עלול לחסל סופית את הייעוץ הפנסיוני בבנקים. "לקוחות לא יסכימו לשלם כסף בעבור השירות הזה, והפעילות בתחום שממילא בהיקפים נמוכים יחסית, תדעך, ובסוף הלקוח יפסיד מכך", אומר גורם במערכת הבנקאית.

הבנקים החלו לעסוק בייעוץ הפנסיוני בעקבות רפורמת בכר לפני כעשור והשקיעו משאבים רבים בבניית מערך ייעודי, אך הייעוץ בבנקים לא התרומם, ונותר בהיקפים קטנים ביחס לשוק.