חברות ניכיון הצ'קים ממשיכות לשגשג - מלבד אס.אר אקורד

הכנסות אחים נאוי, אופל ופנינסולה ברבעון השני גדלו ב-21%, 23% ו-43% בהתאמה ■ רווחי אס.אר אקורד צנחו ב-50% ברבעון השני

רוב הכותרות שנגעו לפעילות חברות האשראי החוץ-בנקאי בחודשים האחרונים, נבעו מפרשת מרמה לכאורה בהיקף של מאות מיליוני שקלים ומעצרו של בעל השליטה בחברה הציבורית אס.אר אקורד , עדי צים, בחשד למעורבות בפרשה.

עם זאת, התוצאות הכספיות של חברות המימון החוץ-בנקאי הציבוריות ברבעון השני של השנה, מלמדות כי התפתחות הענף לא נפגעה והצמיחה בפעילותן של רוב החברות הפועלות בו נמשכה גם ברבעון השני.

עיקר הפעילות העסקית של אותן חברות, הוא בניכיון צ'קים (ממסרים דחויים). מדובר בעסקת המרה שבה מקבלים לקוחות החברה את ערכם הכספי של הצ'קים הדחויים שבידם, ואלה מוסבים לחברה תמורת עמלה הנקבעת באחוזים.

החברה היחידה שתוצאותיה מלמדות על נסיגה מאז התפוצצה הפרשה בחודש יוני האחרון, היא אס.אר אקורד עצמה, שעמדה בעין הסערה. החברה סיכמה את הרבעון השני עם צניחה של יותר מ-50% ברווחיה, שעמדו על כ-4 מיליון שקל.

בסיכום רבעוני, מדווחת אס.אר. אקורד על הפרשה של קרוב ל-8 מיליון שקל לחובות מסופקים, לעומת פחות מ-2 מיליון שקל ברבעון המקביל, וזאת בעיקר "בעקבות גידול בכמות השיקים החוזרים במהלך מספר שבועות לאחר תחילת החקירה אשר הנהלת החברה ביצעה בגין חלקם הפרשה ספציפית לאור הערכתה לסיכויי הגביה בגינם". לצד זאת, בפעילות השוטפת המגמה באס.אר אקורד דומה למתחרות, עם צמיחה של 32% בהכנסות המימון שלה, שהצטברו ל-15 מיליון שקל.

כחלק מחקירת הפרשה, המשטרה ורשויות המס ביצעו חיפושים במשרדיה של אס.אר אקורד וכמה מעובדיה נחקרו. כמו כן, הוטלו על פעילותה מגבלות וחלק מחשבונות החברה הוקפאו. עניין זה עורר חששות לנזק בלתי הפיך שייגרם לה וזמן לא רב לאחר מכן ביהמ"ש אישר לה לחזור לפעילות סדירה.

צים עצמו נעצר במהלך חודש יוני האחרון ונחקר בחשד לביצוע עבירות מרמה, מס והלבנת הון במסגרת פרשת מרמה לכאורה בתחום שירותי כוח אדם בהיקף של מאות מיליוני שקלים. צים נחשד בכך שסייע, באמצעות אס.אר. אקורד, לבניית תשתית למרמה נגד רשויות המס, הביטוח הלאומי ומשרד הכלכלה, שכללה דיווחים כוזבים למדינה, ניפוח עסקאות והפקת חשבוניות כוזבות. זאת, לפי החשד, על מנת לקבל הטבות והחזרים שאינם מגיעים לחברות ולחשודים המעורבים במירמה.

למרות החזרה לשגרה, לא בטוח שהנזקים שספגה אס.אר. אקורד יוגבלו רק לתקופת הרבעון השני. חקירת הפרשה טרם הסתיימה ואס.אר אקורד מציינת בדוחות כי "בשלב זה, לא ניתן לאמוד את השפעתה על המשך פעילות החברה, אם בכלל". בסיכום מחצית השנה, למרות הקפיצה בחובות המסופקים, מציגה אס.אר אקורד עלייה של 31% ברווחיה ל-16 מיליון שקל, לצד צמיחה של 67% בהכנסות שהצטברו ל-31 מיליון שקל.

החלוצה מבין חברות המימון החוץ-בנקאי בבורסה, וזו שפועלת בהיקף הגדול מביניהן, היא חברת אחים נאוי שבשליטת דורי ושאול נאוי. החברה סיכמה את הרבעון השני עם עלייה של 21% בהכנסות ל-27 מיליון שקל ועלייה של 16% ברווחיה ל-16 מיליון שקל.

דורי נאוי, מנכ"ל אחים נאוי, אמר היום כי "אנחנו ממשיכים באותו קצב ומקווים שיתגבר משום שאפשר לזהות ניצנים קטנים וראשונים של התאוששות במשק. בנוסף, הדרישות מהבנקים להגדלת ההון פועלות לטובתנו ומאפשרות לנו להכניס אלינו לקוחות חדשים מהמערכת הבנקאית, מה שעושה לנו טוב מבחינת גודל התיק וטיובו".

בעניין הפרשה בה מעורב המתחרה צים, אמר נאוי כי "היא לא הפריעה לנו ולא הייתה שום פגיעה ממנה. לראייה, בעיצומו של המשבר שם הנפקנו אג"ח בשוק. ככל שאנחנו מתקדמים עם הפלטפורמה הציבורית שלנו, אנחנו נחשפים ללקוחות נוספים".

לאחר מאבק מתוקשר מול בנק ישראל, בחודשים האחרונים ביצעה נאוי שתי הנפקות אג"ח, בהיקף כולל של כ-560 מיליון שקל, והיא נערכת לגיוס חוב שלישי בחודשים הקרובים. נאוי אומר כי "המטרה היא להוות תחרות למערכת הבנקאית, לקבל כסף זול ולמכור אותו בזול ללקוחות, וכך נוכל להגיע לתיק בהיקף של כ-2 מיליארד שקל. בסך הכול אנחנו עובדים יפה והתשואות על האג"ח שירדו מאז ההנפקה, מראות ששוק ההון מצביע ברגליים".

מניית אופל זינקה השנה ב-60%

חברת מימון נוספת הנהנית מצמיחה היא אופל בלאנס , בין היתר בעקבות רכישת החברות מירסני ואינווסטנט שהיו בשליטת המנכ"ל דני מזרחי ושותפיו לשליטה באופל, עסקה שהושלמה בחודש אפריל האחרון. בסיכום רבעוני, מציגה אופל צמיחה של 23% בהכנסותיה, שחצו את הרף של 10 מיליון שקל ובשורה התחתונה הגדילה את רווחיה ב-60% ל-4 מיליון שקל. מניית החברה בולטת בקפיצה של 60% מתחילת השנה ומשקפת לאופל שווי של 150 מיליון שקל.

מזרחי ציין כי "כבר עתה אנו חוגגים את ההשפעה החיובית של המיזוג. אופל בלאנס צומחת ומתרחבת בכל פרמטר אפשרי. ההכנסות, הרווח לפני מס והרווח הנקי עלו בצורה ניכרת. מגמת הפריסה הגיאוגרפית נמשכת ובקרוב נפתח סניף רביעי של הקבוצה. כל זאת בהתאם ליעדים והאסטרטגיה שלנו".

רווחי פנינסולה קפצו ב-140%

שחקנית נוספת היא פנינסולה , שייסד המנכ"ל מיכה אבני ושנמצאת כיום בשליטת בית ההשקעות מיטב דש, המחזיק ב-51% מהונה. מיטב דש ביסס באחרונה את אחיזתו בפנינסולה באמצעות הצעת רכש שהגדילה את החזקותיו בחברה ואיחודן הצפוי של תוצאות פנינסולה בדוחות בית ההשקעות המתוכנן מהרבעון השלישי בעקבות כך, צפוי להניב לו רווח הון בהיקף של 12-16 מיליון שקל. בסיכום הרבעון השני הציגה פנינסולה קפיצה של 43% בהכנסותיה, שהגיעו ל-11.5 מיליון שקל ורווחיה קפצו ב-140% והתקרבו ל-4 מיליון שקל. 

תוצאות חברות המימון
 תוצאות חברות המימון