תרופת הסרטן של ביוליין תיבחן גם בשילוב עם מוצר של ג'ננטק

ענקית הפארמה מקבוצת רוש תממן את רוב הניסויים המשותפים, שיהיו רב מרכזיים אך ללא קבוצת ביקורת

אהרון שוורץ / צילום: איל יצהר
אהרון שוורץ / צילום: איל יצהר

חברת פיתוח התרופות ביוליין  הודיעה היום על חתימת הסכם עם ענקית התרופות ג'ננטק מקבוצת רוש, לשיתוף פעולה בניסוי שיבחן שילוב של תרופות של שתי החברות בטיפול במספר סוגי סרטן מסוג גידול מוצק, וכן בסרטן דם מסוג AML (לוקמיה חריפה).

התרופה של ביוליין לטיפול בסרטן, ה-BL-8040, נמצאת במקביל בניסויי שלב II בטיפול ב-AML וכן נבחנת בשילוב עם תרופת הקטרודה של מרק, שכבר נמצאת בשוק, בכמה סוגי סרטן. בעקבות ההודעה עלתה מניית ביוליין בכ-1% והחברה נסחרת לפי שווי של 187 מיליון שקל.

במסגרת ההסכם עם ג'ננטק ייבחן המוצר של ביוליין בשילוב עם תרופת ה-Atezolizumab (שם מותג Tecentriq) של ג'ננטק, השייכת למשפחת התרופות לטיפול בסרטן הפועלות על-ידי גיוס מערכת החיסון למלחמה במחלה (אימונו-אונקולוגיה). התרופה של ג'ננטק אושרה במאי האחרון לשיווק לטיפול בסרטן שלפוחית השתן, והיא נבחנת גם באופן עצמאי ובשילובים שונים לסוגי סרטן נוספים.

בשלב הראשון ייבחן פרופיל הבטיחות של שילוב שתי התרופות והתנהגות התרופה בגוף החולים, והחברות יחפשו רמזי יעילות לתרופה. ג'ננטק תממן את הניסויים הללו, ואילו ביוליין תממן ניסוי שייערך בשילוב של שתי התרופות לטיפול ב-AML.

מוות ישיר לסרטן

הניסויים יהיו ללא קבוצת ביקורת, כמקובל בניסויים בסרטן בשלב זה, אך יהיו רב-מרכזיים. אם אחד מן הניסויים הללו יניב תוצאות מוצלחות, לכל אחד מן הצדדים תהיה האפשרות להחליט האם להמשיך את שיתוף הפעולה ולצאת לניסוי גדול יותר שעשוי פוטנציאלית להיות ניסוי לקראת אישור. BL-8040 הוא קטגוריה חדשה של תרופה לסרטן, מעכב של החלבון CXCR4, אשר הודגם במספר ניסויים קליניים ראשוניים כבעל יכולת ניוד משמעותית של תאי מערכת החיסון ממח העצם לזרם הדם וכיעיל בהשריית מוות ישיר של תאים סרטניים.

פיליפ סרלין, אשר עומד להיכנס בקרוב לתפקיד מנכ"ל ביוליין, מסר כי "הסכם שיתוף פעולה זה עם ג'ננטק הוא שיתוף הפעולה השני שלנו עם חברת פארמה גלובלית ומובילה בתחום של אימונותרפיה בסרטן לבחינת טיפול משולב עם BL-8040. משפחת התרופות מסוג מעכבי חלבוני בקרה של מערכת החיסון (כגון התרופה של ג'ננטק) הם קבוצה חדשה ומבטיחה של תרופות שגרמו למהפכה בטיפול בסרטן. למרות זאת, מתברר שבגידולים מסוימים יצטרכו לטפל בשילוב של אימונותרפיה עם תרופות מסוגים אחרים".

בחודש שעבר דיווחה ביוליין כי המנכ"לית הוותיקה של החברה, כנרת סוויצקי, תעזוב את תפקידה ותוחלף על-ידי סרליין, סמנכ"ל הכספים והתפעול של החברה. סוויצקי כיהנה כמנכ"לית ביוליין משנת 2010 ולאורך התקופה שוק ההון לא חסך ממנה ביקורת, עקב שני כישלונות גדולים בניסויים מתקדמים בתרופות הדגל של החברה - תרופה לסכיזופרניה ותרופה לטיפול בהתקפי לב. מניית ביוליין נפלה במהלך תקופת כהונתה ביותר מ-90%. יו"ר החברה הוא ד"ר אהרון שוורץ.