דניה סיבוס בונה גם את הרכבת הקלה: "ואם התחנה תקרוס?"

החברה האחראית על בניית החניון שקרס ברמת החייל בתל אביב, משתתפת בכריית המנהרות התת-קרקעיות עבור הרכבת ■ עובדה זו מעלה חששות בקרב העוברים והשבים לאורך אתרי העבודות: "מי מבטיח לנו שלא חוסכים בעלויות גם פה?"

רונן גינצבורג, מנכ"ל דניה סיבוס. צילום: תמר מצפי
רונן גינצבורג, מנכ"ל דניה סיבוס. צילום: תמר מצפי

חברת דניה סיבוס, האחראית על בניית החניון שקרס ברמת החייל בתל אביב, לוקחת חלק גם בפרויקט כריית המנהרות התת-קרקעיות עבור הרכבת הקלה באזור גוש דן. עובדה זו מעלה חששות רבים בקרב העוברים והשבים לאורך אתרי העבודות של הרכבת הקלה. "בתחילת השבוע זה היה החניון ברמת החייל, מי יודע אם בעוד כמה שנים הכביש יקרוס אל תוך התחנות התת-קרקעיות?", תהה אביתר קרן, שחולף מדי יום ליד עבודות הרכבת באזור מגדלי הבורסה ברמת גן.

בעקבות אסון קריסת החניון, שבו נהרגו שלושה בני אדם ושלושה אחרים נעדרים, נמצאת חברת דניה סיבוס תחת חקירה. "בנת"ע (נתיבי תחבורה עירונית) ובחברת דניה סיבוס דאגו לרשת את כל אזור העבודות של הרכבת הקלה בפרסומות ובלוגואים שלהן. עכשיו אחרי אסון קריסת החניון ברמת החייל שלא יתפלאו אם ישאלו שאלות אם בטוח שהחברה הזאת תחפור את תחנות התת-קרקעיות של הרכבת הקלה".

 

בחודש דצמבר שעבר הכריזה חברת נת"ע כי חברת דניה סיבוס והחברה הסינית China Civil זכו במכרז לבניית התחנות התת-קרקעיות וכריית המנהרות במקטע המזרחי של הרכבת הקלה בתל אביב. מדובר במקטע המזרחי של התחנות התת-קרקעיות בעיר שכולל את בנייתן של שלוש תחנות: אהרונוביץ', בן גוריון ואם המושבות. החברות יכרו שתי מנהרות מקבילות, באורך של שלושה קילומטרים וחצי כל אחת. אחת מהן תתחיל בפורטל "הדיפו" ותגיע עד תחנת בן גוריון והאחרת תתחיל בפורטל שנקר ותגיע עד לשני מעברים מקשרים מערבית לצומת גהה. בנוסף לכך, תיכרה מנהרה מקשרת נוספת באורך של כ-370 מטרים מפורטל שנקר עד תחנת אם המושבות.

סיוון מנדלבאום, מזכירה באחד ממשרדי עורכי הדין בבני ברק, העלתה גם היא חששות דומות. "מי מבטיח לנו שדניה סיבוס לא חוסכים בעלויות גם בפרויקטים אחרים שלהם?", תהתה. "הרי העיקר זה לסיים מהר את העבודה". מנדלבאום שמעה מכלי התקשורת על פועלים שנפצעו ברמת החייל וסיפרו שלא הצטיידו באמצעי בטיחות מתאימים. "קראנו את הדברים שאמרו הפועלים, מי מבטיח לנו שמחר האסון הבא לא התרחש מתחת לרגליים שלנו?", אמרה.

אתמול בבוקר נערך דיון חירום בכנסת בוועדת העבודה והרווחה והבריאות בעקבות קריסת החניון. אחד המשתתפים בדיון היה מנכ"ל חברת דניה סיבוס, רונן גינצבורג. "אף שהדיון מתרכז בבטיחות בעבודה, המקרה הזה לא כל כך קשור לאירוע בטיחות בעבודה", אמר לחברי הוועדה. "יש פה כפי הנראה כשל הנדסי. דניה סיבוס תעשה הכול כדי לשתף פעולה עם גורמי החקירה".

מחברת נת"ע נמסר בתגובה: "לעבודות הקו האדום שותפות החברות סולל בונה, דניה סיבוס ושתי חברות הכרייה הסיניות CRTG ו-CCEC. התכנון, הפיקוח ובקרת האיכות נעשות על ידי שתי החברות הגדולות בעולם לתכנון והקמת פרויקטי רכבות, PB הבריטית ודה-אפולוניה האיטלקית, אשר דואגות להנחיל משמעת וכללי בטיחות מחמירים ביותר, ללא פשרות ומבלי לחסוך במשאבים".

בנוסף לכך, ציינה נת"ע כי היא דואגת להעביר כנסי בטיחות "חדשות לבקרים למנהלי הפרויקט ולמאות העובדים". באשר לאירוע הקשה להקמת החניון ברמת החייל, נמסר מנת"ע כי "בדומה לכל חברת תשתיות במדינת ישראל, אנו ממתינים לתוצאות החקירה של הגורמים המקצועיים בשביל להבין מה קרה באותו אירוע ומה הוביל לקריסה. לאור הממצאים, נדע לפעול בהתאם".